• Äldre 5 Apr 23:22
    3653 visningar
    12 svar
    12
    3653

    Oro över min dotters dåliga minne/intelligens.. lider hon av någon funktionsnedsättning?

    Jag har en dotter som ganska nyligen fyllt 4 år. Jag är orolig för hennes dåliga minne eller om det handlar om intellekt/intelligens.. eller någon form av funktionsnedsättning..??

    Ska dra några exempel. Jag tragglar och tragglar siffror och bokstäver, ffa siffran 4 nu i och med att hon fyllt fyra och första bokstaven i hennes namn. Jag kan säga, det här är siffran 4 och någon minut därpå fråga henne om hon kan berätta vad det är för siffra men hon kan inte. Samma sak med bokstäver. Spelar liksom ingen roll om jag frågar någon minut därpå, senare på dagen, dagen därpå eller dagar därpå. Hon "lär" sig aldrig. Vet att det kan handla om ointresse också för hon är inte alls intresserad av att lära sig såna här eller liknade saker, men när jag frågar knappt en minut därpå?? Hon har alltid varit lite speciell, har inte gillat närhet, ibland väldigt drömmande och svår att få kontakt med... att hitta kläder som "duger" och som inte skaver, sitter tight, gör ont enligt hennes tycke är i princip omöjligt vilket leder till väldigt jobbiga mornar. Har länge trott att hon är högkänslig men detta med att hon inte lär sig trots tragglande har väl inget med det att göra? Hon kanske är högkänslig i kombination med något annat.. hon kan inte heller rita mer än kludder i princip och talet är inte heller bra. Hon säger saker som "jag har ett plåster av fingret", använder väldig ofta fel prepositioner och har svårt att formulera sig och prata utan flytande meningar. Konstigt nog så gjorde hon huvudfotingar några fåtal gånger precis fyllda tre men nu ritar hon inget annat än kludder och kan inte måla en "gubbe" om jag frågar. "Nä jag kan inte" säger hon... hon ligger efter många av hennes vänner på många sätt. Det är som att hennes utveckling helt har stagnerat (om inte till och med resignerat i vissa fall..!?)

    Min fråga är om någon känner igen sig i sina barn? Vet vad det kan handla om? Ge tips och råd?

    Hemskt tacksam för svar.

    /orolig mamma

  • Svar på tråden Oro över min dotters dåliga minne/intelligens.. lider hon av någon funktionsnedsättning?
  • Äldre 5 Apr 23:35
    #1

    Jo, visst känner jag igen mig, men det är ju egentligen omöjligt att säga något bara av en skriftlig beskrivning.

    Min dotter hade många liknande saker för sig, och jag kunde tidigt konstatera att hon inte var riktigt som alla andra barn. Å andra sidan var hon en glad och nöjd flicka även om hon hade vissa problem. Jag bestämde mig för att låta det vara så länge hon klarade skolan och var nöjd med livet. När hon närmade sig puberteten blev hon en olycklig flicka, så då började jag rota i vad som gjorde allting så jobbigt. Det visade sig att hon har Aspergers.

    Mitt råd är nog att du ska se just till hur hon mår. Mår hon bra, så acceptera henne bara som hon är. Försök inte tvinga in henne i en mall. Att vara annorlunda betyder inte att man är fel. Pröva att ha extremt fasta rutiner för henne och se om hon verkar trivas med det. Det var något min dotter saknade. Vi hade inga rutiner alls (pga sorg i huset), och det gjorde livet onödigt svårt för henne.

    Om hon är en vanlig liten tjej, som bara är lite sen i utvecklingen, så kanske hon inte alls gillar att bli schemalagd. I så fall är det bara att lägga ner det försöket.

  • Äldre 5 Apr 23:43
    #2

    Vad säger de på förskolan och på bvc? Eller får hon för lite input från andra barn? Barn lär ju oftast av varandra. Mina barn hade inte heller varit intresserade av att traggla saker bara för att jag vill. Inlärning sker ju i ett sammanhang.

    Sedan kan jag väl visst jämföra med min dotter som fyller 5 år till sommaren, men hon har två förebilder på 13 och 7 år, så det blir inte en rättvis bedömning om hon är ensambarn ... 

  • Äldre 5 Apr 23:45
    #3

    Tack lövet2 för ditt svar!! Just asperger är något jag funderat på.. men jag ska verkligen lyssna på ditt råd och låta det va och låta henne få vara precis den hon är. Hon är oftast glad och nöjd så liknar din dotter även där i yngre ålder. Allt gott!

  • Äldre 5 Apr 23:45
    #3

    Tack lövet2 för ditt svar!! Just asperger är något jag funderat på.. men jag ska verkligen lyssna på ditt råd och låta det va och låta henne få vara precis den hon är. Hon är oftast glad och nöjd så liknar din dotter även där i yngre ålder. Allt gott!

  • Äldre 5 Apr 23:46
    #4
    Marialeon skrev 2018-04-05 23:45:03 följande:
    Tack lövet2 för ditt svar!! Just asperger är något jag funderat på.. men jag ska verkligen lyssna på ditt råd och låta det va och låta henne få vara precis den hon är. Hon är oftast glad och nöjd så liknar din dotter även där i yngre ålder. Allt gott!
    Om det är något speciellt du funderar på i framtiden, så är min inbox öppen.
  • Äldre 6 Apr 00:27
    #5

    Tack snälla lövet2! Det kan nog bli så att jag hör av mig framöver :)

  • Äldre 6 Apr 00:29
    #6

    Man tragglar inte detaljer med en fyraåring.
    All forskning visar att det som utvecklar barns språk är att läsa mycket böcker för dem.

  • Äldre 6 Apr 00:32
    #7

    Mammalovis ska på 4-årskontroll nästa vecka så ska höra mig för då. Tidigare kontroller har hon fått "godkänt" på. Hon har ändå en del barn omkring sig, umgås ofta med vältaliga äldre och sin lillasyster (som i vissa fall pratar mer korrekt än henne..). Jag ska verkligen inte truga och hålla på, gjort det lite i ren frustation men inser att det är det värsta man kan göra ffa om hon nu lider av en funktionsnedsättning. Tack snälla för svar!!

  • Äldre 6 Apr 00:38
    #8

    erikaABC har verkligen försökt med böcker, vi badar i böcker hemma, vi åker till biblioteket ofts, detta har jag gjort sedan hon var spädis. Första två åren hade hon ett totalt ointresse, hon bara slog ned boken eller vände bladen. Nu är intresset större så jag försöker läsa så ofta det går. Men att hon inte ville läsa överhuvudtaget de första två åren har oroat mig och har varit en av teorierna till varför jag tror hon har så knapphändigt tal.. Tack för input!

  • Äldre 6 Apr 01:06
    #9
    Marialeon skrev 2018-04-06 00:38:01 följande:

    erikaABC har verkligen försökt med böcker, vi badar i böcker hemma, vi åker till biblioteket ofts, detta har jag gjort sedan hon var spädis. Första två åren hade hon ett totalt ointresse, hon bara slog ned boken eller vände bladen. Nu är intresset större så jag försöker läsa så ofta det går. Men att hon inte ville läsa överhuvudtaget de första två åren har oroat mig och har varit en av teorierna till varför jag tror hon har så knapphändigt tal.. Tack för input!


    Men resultatet av böckerna kommer inte när hon är fyra år. Det kommer senare.
  • Äldre 6 Apr 08:02
    #10

    Hej! Jag har inga egna barn än (gravid) men jobbar som assistent i skola med barn med specialbehov och har även erfarenhet från daghem...

    Min tanke är att din dotter kan ha autistiska drag, mycket gällande hennes känslighet för beröring.. Finns det nåt hon är speciellt intresserad av och kan/vet mycket om?

    Går hon i dagis? Isf, har personalen där varit bekymrade? Jag tycker absolut du ska ta upp din oro med någon, på dagiset eller på mvc! (har inte full koll på systemen/ benämningarna i sverige då jag själv är från finland)

    Det är också helt möjligt att din dotter är fullkomligt normal och utvecklas på andra områden först :) hur är grov- och finmotoriken t.ex.? Du skrev om hennes teckningar men tänker annat nu.. klä på/av sig själv, äta, gå/springa/krypa, klumpig? Osv.

  • Äldre 6 Apr 08:09
    #11

    Skriver genast ett till svar när jag nu läst de andra kommentarerna!

    Du ska absolut inte bara låta det vara! Det är nu det behöver utredas så hon kan få det dtöd och hjälp hon eventuellt behöver i framtiden! Man behöver inte tvinga in barnet i någon mall bara för att man utreder om nåt är "fel"! Det handlar om att barnet redan tidigt ska få den hjälp och stöd det behöver för att kunna må så bra som möjligt och klara sig på bästa sätt!

    Absolut ska barnet respekteras och godkännas som det är, ingen utredning drar ner på det! Det är att som förälder ta ansvar och ge barnet det det behöver! Handlar alltså absolut inte om att "inte godkänna barnet som det är" :)

  • Äldre 6 Apr 08:59
    #12

    Jag tycker du ska ta upp dina funderingar på fyraårskontrollen.

Svar på tråden Oro över min dotters dåliga minne/intelligens.. lider hon av någon funktionsnedsättning?