• Äldre 7 Apr 01:09
    2780 visningar
    3 svar
    3
    2780

    Ensamhetsträna hund på 15+ mån. HJÄLP!

    Hejsan.

    Jag och min sambo har tyvärr missat att ensamhetsträna vår hund.. jag behöver råd!

    Vår hund har inga problem med att sova i ett annat rum om vi är i t.e.x köket, det piper han absolut inte på. Man kan gå på toaletten utan att han piper osv. 60% av alla gånger som man lämnar honom i bilen så går det bra utan att han skäller eller piper, det är väldigt olika. Om man lämnar honom mer än bara en gång i bilen (alltså lämnar går in och handlar eller något, kommer tillbaka och sen åker till en annan affär och lämnar igen), då går det inte bra resten av gångerna.

    Nuså.. vi har försökt ensamhetsträna lite, stängt in honom i vardagsrummet med galler (där man inte ser ytterdörren) och sedan lämna i 5 sekunder om och om igen. Problemet är att det är sjukt oklart över hur mycket han klarar av att vara ensam. Första gångerna klarar han 5 sekunder, sen endast 2 sekunder, sen så skäller han innan vi ens hinner stänga dörren.

    Alla olika experter, veterinärer osv säger olika på hur man ska göra. Kan någon ge en exakt förklaring på hur vi ska göra? Ni som är hundvana alltså. Detta är vår första hund och vi har lyckat med allt annat.. tyvärr så blev han aldrig lämnad ensam så jag antar att han har utvecklat någon form av separationsångest. Vi förstår absolut att det kommer ta väldigt lång tid att träna bort, om det ens är möjligt?

    Hjälp snälla!

  • Svar på tråden Ensamhetsträna hund på 15+ mån. HJÄLP!
  • Äldre 7 Apr 04:42
    #1

    A och O när det kommer till ensamhetsträning är att alltid vara tillbaka innan hunden går upp i stress dvs börjar vanka, gny, flåsa, pipa osv. Varje gång hunden lämnas för länge och hinner bli orolig/få ångest förstärks seperationsångesten och varje gång den lämnas utan att bli stressad jobbar man åt rätt håll. Hunden bör alltid vara rastad och mentalt aktiverad innan träning så stressnivån är låg. Syftet med ensamhetsträning är ju att få hunden att vara trygg i att vara ensam och vila men i början av träningen tycker jag det underlättar att ge hunden sysselsättning i form av ett ben för att hunden ska släppa fokus några sekunder på att ni går. Träna sekundkorta stunder, när hunden klarar 5 sekunder så kör ni 5 sekunder nån vecka innan ni ökar några sekunder osv.
    Mina hundar har aldrig klarat att lämnas i ett rum utan behövt få ha kontroll på hela hemmet för att koppla av. En av dom blev hysterisk tills vi insåg att om han fick titta ut och ha koll genom fönstret så gick det galant så man får prova sig fram.
    Lycka till och ha tålamod för det kan ta tid och vissa hundar klarar helt enkelt inte av ensamhet.

  • Anonym (Hundä­gare)
    Äldre 8 Apr 12:25
    #2

    Nyrastad. Mätt och vatten.

    Sen lägger ni hunden i hans säng med leksaker.

    Klä på er och gå ut genom porten. Räkna till tio och gå hem igen.

    Att stänga in hunden i ett rum medan ni är i ett annat funkar inte. Hunden förstår inte vad ni håller på med.

    Gör som om ni ska iväg till jobb affär skola.

    Ni kan ladda ner en babymonitor app till mobil eller surfplatta. En mobil lämnas hemma och en ute så ser ni vad hunden gör och hur lång tid det tar innan den blir orolig. Sen är det bara att öka på tiden.

    Det enda som funkar. Vissa gånger vill den ha er tillbaka direkt vissa gånger klara den sig längre.

    Är den nyrastad och lekt utomhus är den mer trött än pigg och har lättare att vara ensam hemma.

  • Äldre 23 Jan 16:43
    #3

    Hej, det var ju en tid sedan du skrev det här

    Inlägget. Hur går det för dig? Vi har en tvåårig labradorhane som vi ensamtränat alldeles för dåligt under hans uppväxt, och i veckorna går han på dagis. Nu har vi träna flera gånger varje dag, korta stunder under ett par veckor, fast bueslutna om att lyckas. Den största hjälpen hittills har varit att lämna honom med en KONG fylld med något smaskigt. Då har han i princip inte brytt sig om att vi gått. Vi har en lång väg kvar att gå dock..vore kul att höra hur det gått!

Svar på tråden Ensamhetsträna hund på 15+ mån. HJÄLP!