• Finne84

    Vem tror ni vinner valet 2018?

    Som frågan lyder, vem tror ni vinner valet och varför?
    Jag tror det blir moderaterna eller SD pga att många verkar hålla med om deras politk nu när S inte har lyckats så bra med sitt jobb och folk vet vad de går för, men alla har rätt till sin åsikt.
    Så, lufta känslorna bara! men helst inga omogna förolämpningar. bara för att ni får vara anonyma. Jag vet att det blir en väldigt svår uppgift här borta men snälla försök.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem tror ni vinner valet 2018?
  • Anonym (Jadu)

    Jag tror SD vinner pga den dåliga invandrings politik som vi har idag. Man kan se hur S har nu börjat ta upp invandringspolitik då dom ser att det är där vi sitter idag.

    Jag har sagt sedan Stefan satt sig som statsminister att om han eller S vinner detta år så kommer jag flytta från detta land. 

    Jag vill inte vara den som "om jag inte vinner så är jag inte med" utan S har tagit vårat land ner så djupt på 4år där det kommer ta dubbelt så länge att gräva upp oss från gropen. Laga alla fel som han har gjort.

    Kolla bara på det senaste som håller på att crasha. Bensin priser, jag bor själv 1 timme bort från mitt jobb.

    Jag kliver upp 04.30 för att ta mig till jobbet, jag kan åka kollektivt men då måste jag upp 03.00 samt att jag kommer hem från jobbet  18.30 när jag med bil tar mig hem 17.00 vilket gör att kollektivt är inte ett alternativ. Men snart blir inte bil de heller då jag betalar ca 16kr/L vilket inte är acceptabelt kolla 25/5-17 då jag betalade ca 14kr/L vi har ökat med 2kr/L på 1 år.

  • Crash Man

    Jag tror Socialdemokraterna vinner även om jag hade föredragit både moderaterna och sverigedemokraterna framför dem.

  • Anonym ("Back then, suitcases were called swedish lunchboxes, of course no one knew about it but me")
    Anonym (Valnöten) skrev 2018-05-24 16:38:23 följande:

    S kommer få flest röster.

    SD kommer 2:a med M hack i häl.

    MP MigrationsPartiet åker ur riksdagen. Inte till följd av lamheten i vissa miljöfrågor, utan på grund av Kaplangate, Fridolin samt att partiet de senaste åren drivit migration som sin huvudfråga, inte miljön. 

    KD åker oförtjänt ur riksdagen och C är extremistisk i en fråga där de vägrar samarbeta med M, vilket innebär att alliansen är stendöd och begraven.

    L ligger stabilt strax ovan spärren.

    V har vuxit sig oroväckande stora, vilket visar hur utbredd okunnigheten om politisk historia är hos ett visst klientel.

    AfS kommer inte in i riksdagen - den här gången.
    Tokpartiet F! samt enfrågepartiet P förstås inte heller, långt därifrån.
    NRM utgör en liten spillra av befolkningen och kommer förhoppningsvis aldrig in i framtiden heller.

    Eftersom ingen vill veta av SD återstår följande tänkbara minoritetsregeringar:

    S + C + ev. L (eller möjligen V dock mindre troligt), socialliberal regering.
    S + M + ev. L, blocköverskridande regering.
    M + SD. Mindre troligt nu när Kristersson ersatt AKB. Sverigevänlig blågul regering!


    Bra analys. Och jag har faktiskt inte så stora invändningar mot någon av de tre möjliga minoritetsregeringarna som du förutser, även om jag har lite svårt att se hur en S + M-regering skulle kunna fungera i praktiken. 
  • Anonym ("Back then, suitcases were called swedish lunchboxes, of course no one knew about it but me")
    Fredrica skrev 2018-05-24 23:31:23 följande:
    [...]
    Så döm inte oss i SD. Vi är bra människor med väldigt bra åsikter.

    Vi vill dessutom att vården ska prioritera de gamla som arbetat och betalat skatt hela livet.

    Vi vill fortsätta få fira Lucia i skolan.

    Vi vill fortsätta få ha skolavslutning i kyrkan osv..

    Vissa kan nog tycka att detta faktiskt är problemet med SD; dvs. varför ska man rösta på ett parti som, ur ett makroperspektiv, driver så obetydliga frågor som rätten att fira lucia i skolan? 

    Visst, jag håller med om att lucia måste få firas i skolan, men det finns nog inte en särskilt stark opinion mot luciafirandet egentligen.

    På SD:s hemsia kan vi läsa om att SD vill "folkomrösta för en kritisk EU-politik" (sic!). Har du (eller någon annan) en uppfattning om SD därmed anser att vi bör ha en mer USA-vänlig hållning (beträffande varutullar, Iran-avtalet m.m.) eller om vi ska sluta oss både mot USA och resten av EU? Bör Sverige - efter att ha folkomröstat för en kritisk EU-politik - söka sig från handeln i närområdet till förmån för en ökad handel med USA, Storbritannien och Asien, eller bör vi trots allt fortsätta handla med våra stora samarbetspartners i EU och ta ställning mot USA? (Om vi inte önskar stödja EU:s mer långtgående möjligheter att kollektivt utöva påtryckning gentemot omvärlden, finns det viss sannolikhet för att vi kan bli tvugna att ta ställning i sådana frågor).

    Känns som en relativt viktig frågeställning för Sveriges största/näst största parti som verkar vilja lämna EU (som EU ser ut idag).  
  • Anonym (AFS!)
    Anonym (Blir nog SD 2018.) skrev 2018-05-24 20:22:04 följande:

    "Fuck SD".

    Varför är det alltid de goda människorna som hatar?

    Antirasisterna är de riktiga hatarna.


    Exakt! Jag är medlem i AFS och hamnade på ett av deras torgmöten i diskussion med en sosse. Hon tyckte att alla som inte ville släppa in allt och alla i det här landet var psykopater, hon kunde inte begripa att någon faktiskt kunde ha mina åsikter och att det absolut måste vara något fel på mig. Jag svarade att även om vi har vitt skilda åsikter så respekterar jag hennes syn, jag förstår hennes engagemang och jag tror inte att hon är vare sig psykopat, hjärntvättad eller att det är något fel på henne .

    Ja, detta hände faktiskt. Hon blev först väldigt tyst och började sedan skrika osammanhängande om bland annat hat och rasism.
  • Anonym (Jill)

    Verkar som att många här har missuppfattat frågan och svarar på vilka de VILL ska vinna, inte vilka de TROR vinner.

    Hur som. Jag tror Moderaterna. Det är antingen de eller S och många har gapat på S på sistone.

  • Anonym (-)

    Jag hoppas att SD får många, många, MÅNGA röster!
    Men de kommer aldrig bli så stora att de vinner och får majoritet, det tror jag inte.

    Jag tror dock att det blir ett skifte; från rött till blått.

  • Anonym (-)
    Anonym (-) skrev 2018-05-28 12:35:40 följande:

    Jag hoppas att SD får många, många, MÅNGA röster!
    Men de kommer aldrig bli så stora att de vinner och får majoritet, det tror jag inte.

    Jag tror dock att det blir ett skifte; från rött till blått.


    Och jag tror att KD ryker detta val.
  • Anonym (Jill)
    Anonym (-) skrev 2018-05-28 12:36:08 följande:

    Och jag tror att KD ryker detta val.


    Det tror jag också. Tyvärr.
Svar på tråden Vem tror ni vinner valet 2018?