• Hoppetossabus

    Vad är era bästa spartips

    Ja som rubriken lyder.

    Vad är era bästa spartips och hur mycket kännar ni på det i månaden?

    Och hur påverkar det er? Har ni familj och liknande?

    Sparar/snålar ni för att ni behöver eller bara för att ni kan.

    Behöver inte handla om att spara rena pengar utan kan handla

    Om att spara och dra in på saker och andra kostnader.

  • Svar på tråden Vad är era bästa spartips
  • Anonym (Anna)
    Hoppetossabus skrev 2018-04-08 20:10:20 följande:

    Ja som rubriken lyder.

    Vad är era bästa spartips och hur mycket kännar ni på det i månaden?

    Och hur påverkar det er? Har ni familj och liknande?

    Sparar/snålar ni för att ni behöver eller bara för att ni kan.

    Behöver inte handla om att spara rena pengar utan kan handla

    Om att spara och dra in på saker och andra kostnader.


    Handla mat på willys istället för coop=flera tusen att spara varje månad. De har samma märken men olika priser.

    Var gång du ska köpa något ska du tänka: Behöver jag den här? Oftast kommer du lägga tillbaka den=flera tusen.

    Att spara är enkelt!
  • asta66
    Mandel skrev 2018-04-09 13:08:49 följande:

    Det bästa är att i alla lägen tänka om man verkligen behöver det man håller i sin hand för att köpa.
    Vad händer om man inte köper det man har i handen?
    Om det man håller i handen är prisvärt eller om det finns andra billigare alternativ?
    Kommer man verkligen att använda det man har i handen?


    Håller med. Och laga kläder om man kan det.

    Second hand är ett kul sätt att hitta nytt.
  • asta66
    Mandel skrev 2018-04-09 13:08:49 följande:

    Det bästa är att i alla lägen tänka om man verkligen behöver det man håller i sin hand för att köpa.
    Vad händer om man inte köper det man har i handen?
    Om det man håller i handen är prisvärt eller om det finns andra billigare alternativ?
    Kommer man verkligen att använda det man har i handen?


    Håller med. Och laga kläder om man kan det.

    Second hand är ett kul sätt att hitta nytt.
  • castillo

    spartips
    1. klädder. 
    bestäm dig för vad du trivs bäst i för kläder och utgå alltid efter den outfiten. Sparar en massa pengar på det. Ex. jag använder endast klänning eller finbyxor med blus. bestämt att det räcker med 2 par finbyxor och blusar ska vara enfärgade så behöver jag inte fundera så mycket på saken. klänningar 3 långärmade och strumpbyxor till. sedan har jag någon enstaka finklänning som används när jag går på middagar. Detta upplägg gör det lättare att inte impulsköpa efter fast-fashion, och det blir lättare att se när jag faktist behöver något, exempel när något går sönder, som att en blus har blivit missfärgad eller slitet. samma upplägg har jag för min son kläder. min man sköter sig garderob själv. 

    2. Laga ej kasta
    Sy kläderna om det går att sy, limma ifall det går att limma, laga det som går sönder istället för att impulsivt tänka trasig behöver.

    3. slösa inte
    Tänkt på att inte slösa, ex låt inte tv stå på om den inte används. du jobbar inte för att lägga pengarna till det som du inte utnyttjar. min tid är dyrbar och viktig för mig, jag vill inte jobba och slösa min tid och energi på sådant som inte i gynnar mig. 

    4. Aktiviteter
    om du exempel sparar till en resa. så njut och hitta på annat som inte kostar pengar på helgerna, ex park, hälsa på vänner osv.

    5. mat
    köp hem det som äts och inte det som inte äts. 
    Köp storpack av sådant som du 

  • castillo
    spartips
    1. klädder. 
    bestäm dig för vad du trivs bäst i för kläder och utgå alltid efter den outfiten. Sparar en massa pengar på det. Ex. jag använder endast klänning eller finbyxor med blus. bestämt att det räcker med 2 par finbyxor och blusar ska vara enfärgade så behöver jag inte fundera så mycket på saken. klänningar 3 långärmade och strumpbyxor till. sedan har jag någon enstaka finklänning som används när jag går på middagar. Detta upplägg gör det lättare att inte impulsköpa efter fast-fashion, och det blir lättare att se när jag faktist behöver något, exempel när något går sönder, som att en blus har blivit missfärgad eller slitet. samma upplägg har jag för min son kläder. min man sköter sig garderob själv. 

    2. Laga ej kasta
    Sy kläderna om det går att sy, limma ifall det går att limma, laga det som går sönder istället för att impulsivt tänka trasig behöver.

    3. slösa inte
    Tänkt på att inte slösa, ex låt inte tv stå på om den inte används. du jobbar inte för att lägga pengarna till det som du inte utnyttjar. min tid är dyrbar och viktig för mig, jag vill inte jobba och slösa min tid och energi på sådant som inte i gynnar mig. 

    4. Aktiviteter
    om du exempel sparar till en resa. så njut och hitta på annat som inte kostar pengar på helgerna, ex park, hälsa på vänner osv.

    5. mat
    köp hem det som äts och inte det som inte äts. 
    Köp storpack av sådant som du vet att ni ofta äter, exempel pasta, ris osv. 
     
    6. budgeterta
    att läga budget gör mycket, vi hemma budgeterar matkostander för varje vecka, vi delar även upp fickpengar som används för exemepl kläder, fika osv. vi budgeterar även sparandet, sparande är en räkning till oss själva varje månad så den tillhör våra utgifterpost. alltså något som räknas in varje månad kan se olika ut varje månad beroende på hur ekonomin ser ut den månaden.

    7. presenter
    jag fick insperation av min fasters julklappar till oss barn (på 90-00 talet) att ge bort en aktivitet. Det är många barn i familjen som är nära familj som vi firar jul tillsammans varje år av den anledningen får alla barn ett kuvert där det står datum tid och plats. där alla barn får göra en aktivitet tillsammans. det kan vara allt till att gå på badhuset, bowla, biljard eller en heldag hemma hos oss med spel och film där alla kusiner får umgås med varandra. det blir ekonomiskt biligare samt en present som man faktist kommer ihåg och uppskattar. som barn kommer jag ihåg att vi väntade med späning vad vi skulle gå göra denna gång varje jul.
    jag kör det med barnen i närfamiljen samt mina syskon får en syskndag tillsammans med mig, mina föräldrar får en familjemidag på resturang. på detta sätt får jag och min man och son en rolig aktivitet och tid med nära släkt och även min släkt får en uppskatad present. vi kör samma med några nära vänner som har barn i samma ålder som min son , på kalas får min sons vänner offa ett kuvert mmed imbudan till en rolig dag tillsammans där min son får välja akivitet exempel bio. där de går på bio tillsammans och har roligt. min son får även sådana presenter från mina nära vänner där vi föräldrar bestämmer datum. i förväg och aktiviteten blir en överaskning för födelsedagsbarnet. vi föräldrar får även barnvakt dessa dagar där vi får lite egentid. I present får vår son en present han behöver och velat ha längre tid. inget behov av att överösa han med saker han inte använder eller leker med, 

    8. transport
    Vi sparar inget där då vi bor avlägset och har behov av bil och busskort. 

  • castillo

    och ett sista tips. 

    jag önskar mig alltid i present sådant som behåller mina pengar av min man. exempel ett par örhängen i guld eller liknande. då är alltid pengarna kvar i annan form.

    vill jag köpa en väska jacka eller nått så blir det i kvalitet där jag får ett bra andrahandsvärde. exemepl om min väska kostar 2000 kr kommer den att hålla längre en en hm väska som håller 6 månader sedan är den extrem sliten. och min 2000 kr väska kan jag sälja för 7-500 kr när jag trötnat på den efter några år. jag håller mig också att köpa den tills jag sparat ihop pengarna och använder den i flera år innan jag säljer den. 

  • astridh92

    Att spara är ju inte alltid så kul men jag tycker också att det går att spara förhållandevis enkelt genom att helt enkelt ta bort onödigt utgifter. Att fråga sig själv - behöver jag verkligen det här? kan faktiskt räcka ganska långt. Och efter ett tag så tycker jag att det blir så att jag faktiskt utan att behöva tänka på det handlar mindre onödiga prylar. Och kan istället lägga pengarna på det som vi verkligen behöver.

  • Anonym (A)

    Ta inte med pengar/lkort när ni går hemifrån. Blir svårt att spendera något då.

  • Anonym (Linux)

    Man ska börja spara tidigt själv började jag när jag var 18 och fick min första lön.
    Sedan ökades sparandet vartefter inkomsterna steg, i flera år sparade jag 5000kr i månaden i fonder, det vart en del.
    Idag fondsparar jag bara 1000kr i månaden sedan ett par år tillbaka, kör endast högrisk och spar resten på bankonto, fonderna har ökat med runt 300 000kr på 3 år.

    Kommer köra högrisk ett tag och allt extra avkastning över en miljon kommer jag lägga i säkrare fonder, räknar med att kunna flytta en 100k om året det kommer ge en miljon till att amortera av bostaden med och ändå ha en miljon kvar i  fonder förutsatt att inget dramatiskt sker.

  • Anonym (Planering)

    Med rätt planering så kan man spara mycket pengar, några saker som vi gör för att minska våra kostnader.

    1 invänta reor för dyrare inköp, exempelvis så valde vi ut vilken soffa vi skulle ha i vardagsrummet. Soffan hade normal pris på 23 000, efter ca 6 månader så kom det en rea där priset sänktes med 50 % + fri hem körning, så där sparade vi 13 000 sek.

    2. Köp saker/kläder off season, sommarkläder i september, skidor i april osv. Gäller att planera vilka saker/kläder som krävs för nästa år.

    3. Köper alla försäkringar samt de flesta permunationer på årsbasis då detta är billigare än att betala månad för månad.

    På detta viss så har vi sparat x hundratusen under de senaste åren.

    Ett annat spartips är alltid tänka i årskostnad, exempelvis netflix för 120 kr/mån låter inte så mycket men när man tänker att det är 1200 kr/år så är det direkt mycket mer. Utöver årkostnad tänker vi även i arbetstid så 1200 kr/år är ungefär 6 arbetstimmar sen kommer frågan om det är värt det.

    Sen tänker vi även i totalkostnad exempelvis en bil kostar 48 000 kr/år (inklusive allt), utslaget blir det 4 000 kr/månad sen kommer dikussionen om det är värr kostnaden.

    Slutligen så ett annat spartips är att skaffa sig ett kreditkort exempelvis preems där man får tillbaka 0,5% utav allt man köper, blir lite pengar varje år.

Svar på tråden Vad är era bästa spartips