• milania

    Hur få ungen att sova hela natten i sin säng?

    Min dotter fyllde precus fyra. I några månader har jag fått henne att somna i sin egen säng. Det tycker hon är kul. Men under kvällen oftast vid halv elva tiden så kommer hon upp o vill sova i min säng. De kvällar jag är vaken vilket är de flesta så lägger jag tillbaka henne i sin säng. Det blir lite gråt o rätt mycket protester men det går. Men sen vaknar hon alltid nån gång på natten o kommer upp i min säng när jag sover så jag inte märker eller så vaknar jag till nån sekund men somnar lika snabbt igen.

    Ska snart byta till en liten säng till mig så hon kommer inte alls få plats längre så vilm hinna vänja henne vid att sova själv i sitt rum. Hur ska jag göra när hon alltid kommer upp pä natten o lägger sig så tyst att jag inte ens vaknar??

    Ska flytta om ett litet tag med o då kommer hennes rum vara rätt långt bort ifrån mitt så jag vill som sagt få henne att sova i sin säng innan dess..

  • Svar på tråden Hur få ungen att sova hela natten i sin säng?
  • lövet2

    Hon är i den åldern att hon drömmer mycket mardrömmar. Då vaknar hon livrädd och vill ha trygghet. Det växer bort.
    Problemet med ett barn, är att det inte finns något syskon att dela rum med. Syskon ger också en viss trygghet. Näst bäst kan vara en riktigt stor nalle. Funkar i bland. Min yngsta, som inte hade någon att dela rum med, fick en stor leopard som gosedjur. När hon vaknade på natten, så lade hon sig och höll om leoparden. Ändå tog det tills hon var 6 år innan hon sov alla nätter i egen säng.

  • mammalovis

    Lägg en madrass på golvet, så hon kan lägga sig där om hon behöver. Drömmer man mardrömmar kan det vara otäckt i eget rum. Nattlampa kanske hjälper. Alternativt att du sover på madrass i hennes ... 

Svar på tråden Hur få ungen att sova hela natten i sin säng?