• Anonym (')

    Vad gör man när man ska föda men inte har någon bil?

    När det är dags att föda och bor en bra bit ifrån bb men inte har någon bil eller körkort så man kan ta sig dit, hur gör man då?

  • Svar på tråden Vad gör man när man ska föda men inte har någon bil?
  • Tihi

    Tar en taxi, åker kommunalt eller ber någon skjutsa förstås. Vad är problemet?

  • smulpaj01
    Tihi skrev 2018-04-10 18:31:56 följande:

    Tar en taxi, åker kommunalt eller ber någon skjutsa förstås. Vad är problemet?


    Exakt, fattar inte heller problemet?
  • NELJ

    Det är lätt att bli orolig med graviditetshormoner i kroppen. Prata med en vän eller släkting med bil om att vara standby, det skulle jag tycka kändes tryggast.

  • Anonym (')
    Tihi skrev 2018-04-10 18:31:56 följande:

    Tar en taxi, åker kommunalt eller ber någon skjutsa förstås. Vad är problemet?


    men om barnet vill ut snabbt? Och om det är mitt i natten då inga bussar osv går? Vet ej hur det funkar men i filmer och sånt ser man ju folk föda barn hemma ensamma eller bland folk för att dom inte hinner till bb...
  • Loigios

    Det är inte ofta det går så fort. För de allra flests tar en förlossning flera timmar, allt på film är inte sant.

    När förlossningen tycker att ni ska komma in så hinner ni ringa en taxi, inga problem

  • Anonym (....)
    Anonym (') skrev 2018-04-10 18:37:39 följande:

    men om barnet vill ut snabbt? Och om det är mitt i natten då inga bussar osv går? Vet ej hur det funkar men i filmer och sånt ser man ju folk föda barn hemma ensamma eller bland folk för att dom inte hinner till bb...


    Som ovan skrivit, taxi, bekant, grabben eller kommunalt.

    Vid akuta fall så ringer man ambulans som möter upp en efter vägen tex
  • Anonym (Sjukresor)

    Åtminstone här kan man få sjukresor för en mindre summa till förlossningen.

  • Anonym (Mmm)

    Jag ringde förlossningen när mitt vatten hade gått och under tiden jag pratade med barnmorskan fick ja så kraftiga smärtor känndes som ungen var påväg ut så barmorskan ringde ambulansen åt mig samt pratade med mig igenom värkarna. Är ensamstående och detta va mitt andra barn. Jag han in till förlossningen tack vare ambulans som körde med blåljus ungen titta ut 2 min efter vi kommit in

  • Pierott
    Anonym (Mmm) skrev 2018-04-10 19:02:05 följande:

    Jag ringde förlossningen när mitt vatten hade gått och under tiden jag pratade med barnmorskan fick ja så kraftiga smärtor känndes som ungen var påväg ut så barmorskan ringde ambulansen åt mig samt pratade med mig igenom värkarna. Är ensamstående och detta va mitt andra barn. Jag han in till förlossningen tack vare ambulans som körde med blåljus ungen titta ut 2 min efter vi kommit in


    De är en skräck man har. Vi har ungefär 40min till sjukhus och i våran släkt är ungarna kända för att ha snabbt ut till världen!
  • Fjäril kär

    1: Pratar med en vän eller släkting om skjuts och som kan stå standby oavsett tidpunkten på dygnet

    2: Taxi - nämn att det är förlossning på gång

    3: Sjukresa - kan man få via landstinget vid tex igångsättning, kejsarsnitt eller liknande

    4: Ambulans - om det verkligen är akut

    Funkar inte hjärnan när det är dags - ring 112!

Svar på tråden Vad gör man när man ska föda men inte har någon bil?