• Anonym (M)
    Äldre 10 Apr 23:51
    4733 visningar
    12 svar
    12
    4733

    Risk för graviditet?

    "Om det har gått mindre än 12 timmar sedan du skulle ha tagit din hormontablett är du fortfarande skyddad mot graviditet. Ta tabletten så snart du kommer ihåg det och ta nästa tablett på vanlig tid.

    Om det har gått mer än 12 timmar kan p-pillrets effekt vara minskad. Ju fler hormontabletter i följd som du har missat, desto högre är risken för att den preventiva effekten har minskat. Risken är särskilt stor för att bli gravid om du glömmer tabletter i början av tablettkartan eller i slutet av vecka 3 (tredje raden på tablettkartan). Därför ska du alltid följa de anvisningar som lämnas nedan (se också diagrammet):

    Mer än 1 tablett i tablettkartan har glömts:

    Kontakta din läkare/barnmorska för råd.

    1 tablett glömd under vecka 1:

    Ta den överhoppade tabletten så snart du kommer ihåg det, även om det innebär att du tar två tabletter samtidigt. Ta följande tabletter på vanlig tid, men glöm inte att använda extra preventivt skydd (barriärmetod, t.ex. kondom) under de sju nästkommande dagarna. Har du haft samlag under veckan före den glömda tabletten finns en risk att du blivit gravid. Informera din läkare/barnmorska omgående."

  • Anonym (M)
    Äldre 10 Apr 23:56
    #10
    Anonym (Hallå?) skrev 2018-04-10 22:45:49 följande:

    Jag tog alltid dagen efter piller de gånger jag slarvat och råkat ha sex med pojkvännen.

    Så är man garderad. Bara dumt att chansa, för visst är det möjligt att bli gravid om man slarvar. Det händer ju faktiskt.


    Händer det ofta att du slarvar kanske du borde kanske titta på andra preventivmedel som du inte behöver komma ihåg att ta på en daglig basis?
  • Anonym (M)
    Äldre 11 Apr 07:23
    #12
    Anonym (Hallå?) skrev 2018-04-11 05:47:35 följande:

    Det hände kanske 4 ggr på 14 år.

    Nu vill jag bli gravid och är hormonfri

    Efter alla barn blir det nog spiral ja.


    Ah! Grattis :)
Svar på tråden Risk för graviditet?