• Grodanboll187

    Vet ni vad Highly Sensitve person är?

    Om ni svarar ja, kan ni berätta i nån rad vad det innebär,
    samt om ni anser er ha barn med HSP eller anser er att ha det själv skulle ni kunna berätta lite mer. Gör ett examens arbete om detta så jätte tacksam för hjälp

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-04-13 20:48
    eftersom det finns människor som retar sig så mycket på att jag skrivit fel

    "Vet ni vad highly sensitive person är?"

    och ursäkta att jag gjorde mellanslag också i examensarbete ;)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-04-14 20:27
    Om ni inte orkar skriva nått får ni jätte gärna bara rösta på om ni vet vad HSP är, det hjälper mig också inför undersökningen :) Tack!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vet ni vad Highly Sensitve person är?
  • Anonym (Y)
    Anonym (överspänd) skrev 2018-04-14 18:07:32 följande:

    Nej men jag menar att det kanske inte ska vara en diagnos heller att höra till topp 5% som är känsligast av naturen, så som vi är födda. Några måste alltid vara känsligast i en normalfördelning.

    På samma sätt som det inte är en diagnos att tillhöra topp 5% i matematisk begåvning eller att vara lång.

    Men mänskligheten älskar att dela in saker i normalt och onormalt fast det mesta ligger på en skala som kan vara olika bred.


    Ingen påstår väl att det måste vara/bli en medicinsk diagnos som man ska behandlas för bara för att man skapar ett begrepp för det? Men att kategoriseras med människor med liknande typ av personlighet kan underlätta på andra sätt ändå. Som tex att individerna som berörs får förståelse själv och av andra, att det bidrar till gemenskap och legitimitet av att känna som man gör och vara som man är. Att man blir tagen på allvar och kan få adekvat respons även om det inte handlar om att få någon behandling. En term för någonting är väl knappast fel. Det är ofta ordet för ett fenomen som krävs för att kunna prata om det.

    Och ja, det mesta är väl bara olika nivåer inom normalspannet som numera ska namnges, men med just HSP har man väl varit enormt tydlig med att det ÄR normalt och bara handlar om just en benämning på en vanlig typ av personlighet som trots att den är vanlig inte blir så förstådd eller tagen på allvar.

    Jag tycker snarare det är bra med ett begrepp för detta, som ger namn åt något "normalt" istället för något "onormalt". Bra att sätta ord på även majoriteten, så att det går att tala om. Att visa att inte alla klassificeringar är något vi syftar till att bota, utan att vi kan döpa även "friska" tillstånd och drag hos människor.
  • Anonym (Ggg)
    Aniiee skrev 2018-04-14 18:13:40 följande:

    Jag står fast vid min åsikt att det är odiagnosticerad asperger (möjligen med tilläggen "kvinnlig" och "light")


    Aniiee skrev 2018-04-14 21:29:05 följande:

    För att i princip allt som faller innom "HSP" stämmer in på i princip alla, och absolut alla kvinnor, jag känner med asperger, mig själv inräknad.


    Ja kanske verkar lika i praktiken och ute i samhället när man ser utifrån men i själva verket är asperger är neuropsykiatrisk nedsättning. HSP är inte det. Visst att de är lika och har olika punkter som stämmer, men vilka sjukdomar har inte det. Dessutom är det många punkter som inte alls stämmer. Så det är direkt felaktigt att påstå att det skulle vara samma men sen får man ju såklart personligen tycka det är samma om man vill och stå fast vid det. Men då har man fel.
  • Anonym (Ggg)

    HSP är för övrigt ett personlighetsdrag och den största skillnaden med asperger är att många med asperger KAN ha svårt att förstå hur andra känner medan HSP är raka motsatsen och handlar om att de som är högsensitiva kan känns in vad andra känner bara genom att befinna sig i samma rum t ex, de uppfattar känslor och information som andra inte ens lägger märke till.

    Så totala motsatser alltså på många sätt.

  • annabellelee
    Anonym (Precis) skrev 2018-04-14 17:14:27 följande:

    Ja precis. Dessa HSP personer försöker lära sig hantera sitt Högkänsliga personlighetsdrag. Menar du att HSP personer inte gör det? Tänker på din första och sista mening.


    Jodå, men jag förstår inte varför HSP ska ha en egen beteckning. Alla har ju olika egenskaper som man försöker lära sig leva med. Vissa är mer nervösa än andra, andra har lättare än andra att bli arga, vissa blir lätt förkylda, andra skrattar hela tiden, vissa behöver minst 12 timmars sömn, andra blir lätt rastlösa, osv osv.

    Att just känsliga personer en speciell beteckning, HSP, antyder att det skulle vara en "särskild grupp" eller t. o.m. en diagnos, när det bara är människor som alla vi andra, som har olika egenskaper i olika grad.
  • lillterror
    Aniiee skrev 2018-04-14 18:13:40 följande:

    Jag står fast vid min åsikt att det är odiagnosticerad asperger (möjligen med tilläggen "kvinnlig" och "light")


    Så jäkla kul att läsa! Gick i terapi för en sisådär 10-12 år sedan, fick efter ett tag förklarat för mig att jag hör till den högkänsliga delen av befolkningen (samt introvert). Efter att ha läst på om det och sen fortsatt intressera mig av personlighetstyper och npf, känner jag själv att många av mina drag går hand i hand med forna diagnosen Asperger lite av en lightversion som du kallar det! En bekant på jobbet är även han högkänslig introvert och innan vi ens hade diskuterat detta sammanträffande oss emellan hade han varit inne och snurrat på om han kan tänkas ha högfungerande autism
  • Dr Nail

    Ja, jag vet; det är någon som behöver skärpa sig och sluta hitta på "diagnoser", istället för att ta tag i sitt liv.

  • lillterror
    Dr Nail skrev 2018-04-15 09:10:07 följande:

    Ja, jag vet; det är någon som behöver skärpa sig och sluta hitta på "diagnoser", istället för att ta tag i sitt liv.


    Det är ett personlighetsdrag, inte en diagnos.
  • Anonym (Elisabeth)

    På ett yngefär. Olika personlighetsdrag som man har sammanställt till en personlighetstyp och som innebär att man upplever sig mer känslig utiftån flera olika perspektiv än genomsnittet. En personlighetstyp som verkar vara aktuell just nu eftersom man namngett typen.

    Håller med den som skrev att det verkar vara en personlighetstyp som ligger nära funktionsnedsättningen (eller funktionsskillnaden) asperger, särskillt så aom den yttrar sig hos tjejer.

  • Dr Nail
    lillterror skrev 2018-04-15 09:14:51 följande:

    Det är ett personlighetsdrag, inte en diagnos.


    Ok.
  • sextiotalist

    Det jag vet är att många är otroligt jobbiga (i varje fall de som inte arbetat med att kunna hantera det personlighetsdraget), speciellt de som anser sig läsa av andra personer, vilket jag råkat ut för, den personen hade helt fel, väldigt jobbigt när man ska bli analyserad, försöker hålla distans till de personer som säger att de är hsp och anser sig kunna se saker hos mig som inte stämmer och analyserar hela tiden.

  • lillterror
    sextiotalist skrev 2018-04-15 11:28:53 följande:

    Det jag vet är att många är otroligt jobbiga (i varje fall de som inte arbetat med att kunna hantera det personlighetsdraget), speciellt de som anser sig läsa av andra personer, vilket jag råkat ut för, den personen hade helt fel, väldigt jobbigt när man ska bli analyserad, försöker hålla distans till de personer som säger att de är hsp och anser sig kunna se saker hos mig som inte stämmer och analyserar hela tiden.


    Men oj! Finns det människor som nyttjar hsp på det sättet? Då förstår jag definitivt att de kan uppfattas som jobbiga!

    Jag själv blir väldigt påverkad av folks känslor (pratar jag med någon som är ledsen/arg/ångestladdad osv känner jag samma känslor), vilket gör att jag oftast uppfattas som väldigt förstående och lätt att prata med. Stora nackdelarna med detta är att jag är urusel på att peppa någon som är nedstämd, och att mina egna känslor åker bergochdalbana vilket gör mig trött. Jag hanterar det genom att stänga in mig själv från omvärlden en stund för vila och återhämtning.

    Låter som att du träffat någon som ser sin ev hsp som någon form av superkraft? Själv ser jag min känslighet mest som en förbannelse, eller som ett handikapp man får jobba med dagligen.
Svar på tråden Vet ni vad Highly Sensitve person är?