• Belse

    Gravid med one night stand

    Hej! Jag behöver ventilera mig lite och kanske få lite råd från personer som varit i samma eller liknande sits....

    Efter att ha haft utebliven mens som skulle kommit för 10 dagar sedan kom jag fram till att jag kanske skulle ta ett graviditetstest "just in case" Har nu gjort 2st som båda visar positivt inom några sekunder. Har hänt förut att jag behövt göra graviditetstest men det har ju alltid varit negativt, så varför skulle det inte vara samma denna gång? Just det........

    Jag är gravid. Enligt uträkning i vecka 5+3. Med en kille jag legat träffat och legat med ett par gånger bara. Hade tagit p-piller men mådde illa vid tillfället och spydde så kräktes förmodligen upp pillret. Det är absolut inga känslor inblandade mellan oss, i alla fall inte från min sida utan bara "lite kul". Vi slutade dock ses efter den veckan (ca 2 veckor sen). Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Jag har alltid tänkt att skulle jag bli gravid så skulle jag inte klara av att göra abort, men nu är jag i ett virrvarr av tankar och känslor samtidigt som det känns sjukt surrealistiskt. 

    Den andra grejen som gör att tankarna snurrar så fasligt är också att jag träffat en helt underbar kille i stort sätt varje dag senaste två veckorna, som jag verkligen tycker om. Lite kärlek vid första ögonkastet kan man säga. Vi är väldigt lika på väldigt mycket och delar samma värderingar osv. 

    * När ska jag prata med "pappan" om graviditeten? Ska jag göra fler test innan?
    * Ska jag prata med killen jag gillar om detta?
    * Vad ska jag göra?! Jag sitter här och vet inte vem jag ska prata med eller vad jag ska göra riktigt.... Stirrat på stickorna hur länge som helst för att se om det försvinner... Men jag fattar ju att så inte kommer vara fallet...

  • Svar på tråden Gravid med one night stand
  • Fjäril kär

    Bestäm först om du ska behålla eller inte.

    Varken ons eller nya killen har med ditt beslut att göra om du gör abort.

    Däremot om du behåller måste de ju veta hur läget är.

  • Anonym (Tycker)

    Jag tycker du ska berätta både för killen du träffar nu, men framförallt killen som är pappa till barnet. Han har i alla fall rätt att få veta, oavsett om du tänkt döda det eller inte. Jag hade velat veta om jag varit han.

  • Belse

    Givetvis ska pappan få veta. Frågan gällde NÄR jag ska berätta. Ska jag vänta och ta fler tester först eller ska jag berätta nu?

  • Anonym (A)

    Du ska givetvis berätta för pappan på en gång samt den kille du dejtar. Han kommer säkerligen dra sig undan för det här är ett drama som man inte vill bli beblandad i när man bara har träffats i 2 veckor.

  • Anonym (Tycker)
    Belse skrev 2018-04-13 19:38:05 följande:

    Givetvis ska pappan få veta. Frågan gällde NÄR jag ska berätta. Ska jag vänta och ta fler tester först eller ska jag berätta nu?


    Berätta så snart som möjligt. NU.
  • Anonym (anemon)

    Gör du abort så finns ingen anledning att berätta det, iaf inte för han som skulle blivit pappa.
    Väljer du att föda så är det ju självklart att berätta, ju förr desto bättre.
    Du får räkna med att nya killen lägger benen på ryggen fortare än kvickt.

  • Anonym (H)

    Jobbig situation! :( hur funderar du med graviditeten? Vill du ha barn nu? Jag hsde nog valt att berätta, öppna kort och så fort som möjligt. Illamående och p-piller orsakar många konsekvenser så hoppas männen är förstående. Inte behöver du ta fler test. Du är nog gravid. Lycka till med allt!

  • Anonym (Tänk på dig först)

    Såhär tycker jag..

    1. Försök tänk hur du själv känner inför detta (förstår att du kanske inte har nåt tydligt svar men tänk igenom det så gott det går i alla fall).

    2. Prata med pappan till barnet.

    3. Blir det abort - berätta inget för den nya. Annars ja - sjävklart lär du berätta.

    Lycka till hur du än gör!

  • Anonym (Klioo)

    Gör abort (kan verkligen rekommendera kirurgisk) och lev ditt liv med nya kärleken. <3

  • Anonym (Klioo)
    Anonym (A) skrev 2018-04-13 19:38:45 följande:

    Du ska givetvis berätta för pappan på en gång samt den kille du dejtar. Han kommer säkerligen dra sig undan för det här är ett drama som man inte vill bli beblandad i när man bara har träffats i 2 veckor.


    Varför berätta??
  • Anonym (A)
    Anonym (Klioo) skrev 2018-04-13 22:00:53 följande:

    Varför berätta??


    Hon ska berätta ifall det är så att hon bestämmer sig för att inte göra abort
  • Anonym (Bella)

    När/om du ska berätta beror helt på om du tror att det kan ha betydelse för ditt slutliga val. Det är väldigt lätt att ta ett beslut man egentligen inte vill bara för att den andra fick veta det innan man själv har tänkt färdigt.

    Att berätta ger konsekvenser. Frågan är vilka och om du är beredd att stå på dig ?

    Så NÄR du bör berätta handlar om hur säker i ditt val du är. Och att du klarar en konfrontation.

  • Olivera

    Vill bara skicka en massa styrka och stöd till dig !

    Försök hitta din egen vilja i alltihop, förstår att det är svårt men det kanske blir lättare om du kan prata med någon, en pålitlig kompis kanske eller en kurator eller barnmorska ? Finns på mödravårdscentraler, googla efter nån där du bor bara! Kan vara lättare att känna efter om man får tänka högt lite. Du kommer få en massa folks åsikter (precis som här) och många kommer vara tvärsäkra på att det ena eller andra (abort eller behålla) är självklart rätt, men livet är komplicerat och det som är rätt för en person är inte nödvändigtvis rätt för en annan i samma situation !

    Det kommer bli bra hur du än gör , jag vet både folk som gjort aborter (som de själva velat göra) och varit jättelättade och lyckliga över det, och folk som behållit oplanerade barn, faktiskt två olika som blivit gravida med tillfälliga relationer, en med en killkompis efter en blöt kväll, och en liknande din situation, det har gått bra också och de är lyckliga med sina beslut och liv!

    Försök hitta fram till vad du vill så kommer det bli jättebra hur det än blir. Det ordnar sig!

    Och ta hjälp av vården för att få hjälp att fundera, det är superbra med en utomstående som inte har någon "egen åsikt" utan bara lyssnar och ställer bra frågor !

    Kram!!

  • Olivera

    Och berätta för killen du delar graviditeten med PRECIS när du själv vill. Finns inget rätt och fel. Nu ikväll, eller efter att du bestämt dig, eller när du vill. Vad du ska göra är ditt eget beslut, så gör precis det du behöver och som hjälper dig i det beslutet. Samma med killen du dejtar, tänk på vad du är hjälpt av - är det skönt att vara ärlig och slippa ha en hemlighet, eller är det skönt att få vara ifred med tankarna och känslorna.

    Sätt dig själv främst och i centrum! Lycka till!!

  • Barbados

    Jag förstår verkligen att du känner dig förvirrad och rådvill just nu. Tusen olika tankar, känslor och alternativ måste snurra runt inombords.

    Som många andra har skrivit tycker jag att det är viktigt att betona att det inte finns något rätt eller fel i den här situationen. Du måste känna efter vad som känns och vad du tror blir bäst för er. Och innan du funderar över vem du ska berätta vad för och när, så tycker jag att du ska fokusera på dig själv. Försök landa lite i dina känslor kring allting. Känn efter vad du vill. Vad som känns mest rätt för dig. Och lyft sedan blicken lite för att få en överblick på situationen. Har du en tydlig egen önskan? Eller ser du istället alternativ som är beroende av andras reaktioner? Skulle någons reaktion få dig att fatta eller ändra ett visst beslut? Eller vill du komma fram till hur du vill göra på egen hand först utan påverkan från omgivningen?

    Vill du berätta för pappan omgående, känns det mest rätt, då ska du såklart göra det. Men känner du att du behöver lite tid för dig själv först, då ska du ta det. Fundera inte över vilket sätt som är rätt eller fel för andra, utan gör det som känns bäst för dig. Och försök att vara förberedd på olika reaktioner från dem båda - och att deras initiala reaktioner kan komma att förändras över tiden. Många blir omedelbart chockade innan de landar i situationen. :)

    Allting kommer att lösa sig. Oavsett hur och när du väljer att göra vad, så kommer du att landa rätt. Men jag förstår att det är många tankar som måste gå runt i huvudet innan dess. Hoppas att du hittar en väg som känns bra!

  • Anonym (Sofia1992)

    Om mannen som gjort dig gravid inte är någon man du ser någon som helst framtid med så tycker jag att du ska avvakta med att berätta tills du landat lite i situationen och vet själv hur du vill gå vidare. Er kontakt verkar vara mycket tillfällig vilket ökar risken att hans reaktion kommer vara negativ och bli ännu en börda för dig i en redan pressad situation, ännu ett skäl till att du ger dig själv tid att landa i situationen innan du blandar in honom. Delat föräldraskap är sällan enkelt och det blir inte lättare av att barnet inte är fött inom en stabil kärleksrelation eller av 2 väldigt goda vänner som känner varandra väldigt väl.

    Jag skulle tänka både fem och sju varv extra innan jag beslöt att behålla ett barn i den sitsen. Min man blev pappa när han gick gymnasiet efter en mycket tillfällig förbindelse så jag har sett båda sidorna av myntet alltför väl. Men hur du gör kan bara du bestämma. Om du bestämmer dig för att behålla eller har allvarliga funderingar på att behålla så måste du naturligtvis berätta för han som gjort dig gravid och hoppas på det bästa men ta med i beräkningen att han kanske aldrig mera vill veta av dig. Om du gör abort så bestämmer du själv om du vill berätta eller inte. Men vore jag du så skulle jag landa insituationen och tänka och känna efter noggrant vad jag själv vill innan jag säger något till honom.

Svar på tråden Gravid med one night stand