• Äldre 14 Apr 14:15
    2733 visningar
    6 svar
    6
    2733

    Operationsdagen och dagarna efter GBP

    Hej, 
    Jag har i veckan fått datum för min operation och trots månader, år av läsning och sökande av information står det väldigt lite, eller det berättas väldigt lite om postoperativ smärta- alltså hur mycket smärta, vilken typ av smärta man har. Hur aktiv kan man vara 1-2 dagar efter operationen, förstår ju att det är individuellt men skulle gärna vilja höra lite för att få lite pepp. Jag är inte rädd för smärta, har levt med kroniskt smärta i rygg och leder sedan barnsben men önskar kunna semestra med familjen men vet inte om det är möjligt några dagar efter op. Hur tidigt har ni rest efter operationen...? Att börja dricka och äta är en sak för sig det vet jag så det är inte det jag vill veta mer om. Om det är någon mer som skall opereras i gbg i juni vore det trevligt att följas åt :) 

    Tack :)

  • Svar på tråden Operationsdagen och dagarna efter GBP
  • Anonym (opad)
    Äldre 14 Apr 15:08
    #1

    Jag hade absolut inte planerat att åka på semester några dagar efter operationen. Jag hade inte speciellt ont, tog inte ens några smärtstillande när jag väl lämnade sjukhuset efter tre dagar, men att få i sig tillräckligt med mat/vätska var ett dygnet runt-jobb i några veckor. Sen tillkommer det att man oftast är sjukt trött pga att man får i sig betydligt mindre än man är van vid. Efter en månad ungefär började jag känna mig som en människa igen och hade tid och ork för att göra mer än vardagliga saker. Men visst, är det bara smärtan du tror kan hindra dig så ta du en semestertripp strax efter.

  • Äldre 14 Apr 16:19
    #2

    Semestern vi har planerad är 4 dagar i danmark, semesterhus, så det är ingen aktiv semester, utan det jag funderade på var om en bil och båtresa skulle vara ett hinder r/t smärtan? Sedan är det intressant att höra hur andra haft det smärtmässigt överlag. Finns otroligt många inlägg, bloggar osv om komplikationer men jag ville bena ner det lite och fokusera på smärta och hoppas på att min operation går bra. Väl på plats kommer det finns gott om tid att komma in i ätandet som jag förstår blir en omställning både att lära sig äta långsammare och känna in signaler men också vad man kan äta. 

  • Anonym (opad)
    Äldre 14 Apr 19:51
    #3

    Well, jag hade inte ont alls när jag väl kom hem, så hade jag bara räknat med det så hade jag kunnat flyga till Maldiverna eller något och haft en aktiv semester några dagar efter op. Men det är så mycket annat runtomkring som gör att jag absolut inte hade velat göra annat än att bara vara hemma och fokusera på mig och mitt nya liv. 

  • Anonym (Linné­a)
    Äldre 14 Apr 20:13
    #4

    Jag reagerade på morfinet så jag låg och kräktes i 18h efter min op. Värsta natten i mitt liv. ;) ...föder hellre två barn till ;)

    Men smärtan dag 2-3 var okej, mörbultad ungefär och som det skrivs ovanför så var jag sjukt trött och hela dagarna gick åt till att planera ätandet. Så jag hade fokuserat på det första veckan iaf så det blir rätt från början.

    Lycka till.

    PS, jag har aldrig råkat ut för några komplikationer (ta i trä) så det finns solskenshistorier med. Även om man läser mycket annat.

  • Äldre 15 Apr 00:05
    #5

    Den smärta man har efteråt är ju mycket pga all luft dom pumpar in för att se med sina kameror därinne (om det görs med titthålskirurgi då dvs). Man blir rätt mörbultad av det tyckte jag. Nån vidare annat ont hade inte jag. Uppe och gick var man ju timmar efter man vaknat trots allt.

    Men att ge sig ut och resa så snart inpå det hade jag aldrig någonsin ens tänkt tanken. Eller ens klarat av.

    Som någon skrev ovan, man är så fokuserad på att bara få i sig vätska och föda (om man kan). De första veckorna är det verkligen ett heltidsarbete, eller snarare ett dygnet runt arbete.

    Det är långt ifrån alla som kan få det att flyta på felfritt i början. Men visst, det är säkert individuellt.

    Så jag skulle väl ge rådet att bara försöka vara i lugn och ro den första tiden. Du ska lära dig äta och dricka på nytt, det kommer inte bli detsamma någonsin igen. Att dumpa de första gångerna är ingen lek direkt. Det gör nog den största majoriteten av GBP opade nån gång i början innan man lär sig och då vill man nog helst vara på hemmaplan. Det är inget skoj och kan bli vansinnigt obehagligt och smärtsamt, men ofarligt.

    Låt det ta den tid det tar och res när du känner dig trygg med mat och dryck.

    Lycka till.

  • Äldre 15 Apr 10:12
    #6

    Jag är i så inställd på att få jobba med flyt och sedan mat under en lång tid, förstår att det är så mycket efter operationen man måste jobba med och lära om och att allt kommer ta mycket längre tid. Dumping har  jag förstått av allt jag läst och de jag pratat med är mycket obehagligt och skrämmande så det är ju en motivator till att sköta sig vilket är en bra grej tänker jag. 
    Jag liksom majoriteten av alla som skall operera sig har googlat sönder webben efter information och även lagt en del  tid på youtube för att höra och se andras viktresor och allt ifrån innan, under och efter operationen och förstår att gasen som någon skrev ovan är ett obehag efter. Men skönt att läsa att några av er som svarat ändå varit uppe och rört på er snart efter operationen. Vi kommer senarelägga semesterplanerna för att vara på den säkra sidan, jag fick tiden flera månader efter semestern var bokad och eftersom att opkoordinatorn sa att man skulle tid ca 2-3 veckor efter sista individuella mötet trodde vi det var lugnt. Går allt bra och jag mirakulöst mår fintfint och kan röra mig obehindrat och äter utan direkta dumping eller kcalbeskymmer så är det en klar bonus! 

Svar på tråden Operationsdagen och dagarna efter GBP