• Anonym (Svartsjuk)

    Svartsjuk, min man vill ha sex med andra,

    Hej
    Svartsjuk, min man vill ha sex med andra, är jag dum som inte låter honom ha det?
    Skall försöka fatta mig kort. Vi har varit tillsammans i över 10 år och gifta i några år. Jag vet att min man älskar mig mer än allt annat och jag älskar honom mins lika mycket(enligt mig själv ialla fall). 
    Han vill ha sex med andra tjejer och säger att det bara är sex. Han har en tjejkompis som han pratar mycket med som han vill ha sex med och som vill ha honom. Han har inga kännslor för henne säger han.

    För mig är det jättejobbigt och jag känner mig otroligt svartsjuk. Han kan inte förstå varför, eftersom han älskar mig och kommer inte göra något med henne om jag inte vill. 
    Jag kan tillägga att jag har alltid mått dåligt till och från och alltid varit svartsjuk även om jag inte haft anledning till det. Han har alltid ställt upp för mig när jag mått dåligt, men han känner att han inte får något för det. Och han är less på min svartsjuka som håller på att förstöra förhållandet. 
    Han undrar varför det skulle vara så farligt om han hade sex med henne? Är det mig det är fel på? Eller hur kan jag få honom och förstå hur ont det skulle göra och att jag inte skulle klara av att han var med henne?
    Han tycker att om jag älskar honom så mycket, varför kan jag inte låta honom få ha det om han skulle må bra av det?
    Han skulle ju älska om jag hade sex med andra. 
    Kommer jag kunna bli av med min svartsjuka eller har jag anledning till den?
  • Svar på tråden Svartsjuk, min man vill ha sex med andra,
  • Anonym (r)

    Det är väl fullt normalt att man är monogam? Det är din man som gör fel, om han märker att du inte är bekväm med det men pushar ändå låter han oerhört självisk. Kanske dags för skilsmässa? 

  • Anonym (Tjej)

    Usch.. nej han ska inte få tilllåtelse att ligga med någon annan om du blir ledsen eller äns känner de minsta att de inte känns bra med tanken av de.
    Sjukt fult av honom också att skylla på att din svartsjuka förstör förhållandet .. de förstör minst lika mkt om inte mer att han går o vill ligga med andra.
    Det är en helt vanlig reaktion från din sida.. en del klarar av öppet förhållande jag personligen tycker att de är äckligt och usch nae.

    Kan tilllägga att jag är i ett sambo förhållande sen snart 7år tbx.

  • Anonym (Poly)

    Hej!

    Jag tycker det är otroligt bra och starkt att din man är ärlig med dig och inte går bakom din rygg.

    I vissa fall kan det rädda många förhållanden att ligga med andra.

    Nu är vi poly och är öppna om precis allt här hemma.

    Men så länge man använder kondom och är ärlig om att det inte finns känslor sinsemellan så tycker jag det är helt okej.

    Visst- det känns jobbigt men tänk på att du kanske får ett frikort också?

    Att vara tillsammans så länge känns (för mig) som att äta samma maträtt i 10 år varje dag. Ibland behöver man helt enkelt omväxling för att må bra då vi människor inte är biologiskt monogama.

    Prata med din man noga om det här.

    Berätta vad du/ni känner om situationen.

    Om jag var du så hade jag provat så länge han och du använde skydd med andra.

    Sen pratar ni med varandra igen och känns det fortfarande inte bra så gör det inte det helt enkelt.

    Då får du berätta för honom noga och ärligt som du känner över situationen.

    Svartsjuka är oftast det som tär förhållanden och jag tycker du ska vara glad som har en man som är ÄRLIG om vad han vill och inte år otrogen bakom din rygg.

    Prata om det, det är vilt

  • Anonym (M)
    Anonym (Poly) skrev 2018-04-16 12:14:05 följande:

    Hej!

    Jag tycker det är otroligt bra och starkt att din man är ärlig med dig och inte går bakom din rygg.

    I vissa fall kan det rädda många förhållanden att ligga med andra.

    Nu är vi poly och är öppna om precis allt här hemma.

    Men så länge man använder kondom och är ärlig om att det inte finns känslor sinsemellan så tycker jag det är helt okej.

    Visst- det känns jobbigt men tänk på att du kanske får ett frikort också?

    Att vara tillsammans så länge känns (för mig) som att äta samma maträtt i 10 år varje dag. Ibland behöver man helt enkelt omväxling för att må bra då vi människor inte är biologiskt monogama.

    Prata med din man noga om det här.

    Berätta vad du/ni känner om situationen.

    Om jag var du så hade jag provat så länge han och du använde skydd med andra.

    Sen pratar ni med varandra igen och känns det fortfarande inte bra så gör det inte det helt enkelt.

    Då får du berätta för honom noga och ärligt som du känner över situationen.

    Svartsjuka är oftast det som tär förhållanden och jag tycker du ska vara glad som har en man som är ÄRLIG om vad han vill och inte år otrogen bakom din rygg.

    Prata om det, det är vilt


    Men...TS är uppenbarligen inte poly. Det är den stora skillnaden. Spelar ingen roll hur fantastiskt du och din/dina partners tycker det är. Skulle faktiskt inte råda TS att bara "prova" om hon känner så som hon gör just nu. Svartsjuka är inte bra för et förhållande, men det är inte heller bra att ställa upp på något som man verkligen inte vill göra.
  • Anonym (Svartsjuk)

    Ok

    Nu har jag fått svar från båda hållen.
    En del tycker han gör fel och det är äckligt.
    En del tycker det är ok och att jag skall prova på att han är med någon annan. 

    Jaha vad är rätt och vad är fel?

    Ja jag är väldigt glad att han är öppen med mig. Men om jag skulle "prova" att han var med någon annan VET jag att jag skulle må fruktanskvärt dåligt och för mig så har han valt henne i stället för mig. Skall jag fortfarande prova tycker du?

    Kan jag rå för vad jag har för känslor?

  • Anonym (M)
    Anonym (Svartsjuk) skrev 2018-04-16 11:32:01 följande:
    Hej
    Svartsjuk, min man vill ha sex med andra, är jag dum som inte låter honom ha det?
    Skall försöka fatta mig kort. Vi har varit tillsammans i över 10 år och gifta i några år. Jag vet att min man älskar mig mer än allt annat och jag älskar honom mins lika mycket(enligt mig själv ialla fall). 
    Han vill ha sex med andra tjejer och säger att det bara är sex. Han har en tjejkompis som han pratar mycket med som han vill ha sex med och som vill ha honom. Han har inga kännslor för henne säger han.

    För mig är det jättejobbigt och jag känner mig otroligt svartsjuk. Han kan inte förstå varför, eftersom han älskar mig och kommer inte göra något med henne om jag inte vill. 
    Jag kan tillägga att jag har alltid mått dåligt till och från och alltid varit svartsjuk även om jag inte haft anledning till det. Han har alltid ställt upp för mig när jag mått dåligt, men han känner att han inte får något för det. Och han är less på min svartsjuka som håller på att förstöra förhållandet. 
    Han undrar varför det skulle vara så farligt om han hade sex med henne? Är det mig det är fel på? Eller hur kan jag få honom och förstå hur ont det skulle göra och att jag inte skulle klara av att han var med henne?
    Han tycker att om jag älskar honom så mycket, varför kan jag inte låta honom få ha det om han skulle må bra av det?
    Han skulle ju älska om jag hade sex med andra. 
    Kommer jag kunna bli av med min svartsjuka eller har jag anledning till den?
    Bara du kan avgöra om det är något som funkar för dig eller inte. Men gör inte något som du inte vill göra bara för att "ställa upp", det kommer bara göra dig själv illa i längden. Tyvärr tror jag det är jättesvårt för en poly-människa och en mono-människa att leva i ett lyckligt och välmående förhållande. Nu menar jag alltså en poly-människa som känner att hen måste leva poly för att må bra, inte alla som är poly känner att de behöver praktisera det, men skulle kunna göra det om deras partner var okej med det och om de hittade någon annan som de fastnade för. Så det är också viktigt att prata med honom om, är det något han vill eller något han behöver? Saker man vill kan man i olika mån offra om att få det man vill innebär att man förlorar något viktigare, men saker man behöver går inte att offra för annat utan att man mår sämre överlag. 

    Så, det är mitt råd. Prata med honom om dina känslor och även om vad hans inställning till poly är - är det något han gärna skulle vilja göra eller något han känner att han behöver göra för att kunna fortsätta sin relation med dig och må bra?
  • Anonym (Svartsjuk)
    Anonym (r) skrev 2018-04-16 11:34:17 följande:

    Det är väl fullt normalt att man är monogam? Det är din man som gör fel, om han märker att du inte är bekväm med det men pushar ändå låter han oerhört självisk. Kanske dags för skilsmässa? 


    Men jag älskar honom fruktansvärt mycket och vill inte skilja mig. Han kan inte heller rå för hur han känner, men hur kan jag få honom och förstå hur JAG känner när inte han gör det? Har som inget jag kan jämföra med för att han skulle förstå. 

    Och visst jag tror han skulle sluta prata om det om jag bad honom men vill ju vara öppen med honom och jag har sagt att det är ok att han pratar med henne. Men när han tjatar och inte förstår hur jag känner är det jobbigt.
  • Anonym (M)
    Anonym (Svartsjuk) skrev 2018-04-16 12:24:10 följande:

    Ok

    Nu har jag fått svar från båda hållen.
    En del tycker han gör fel och det är äckligt.
    En del tycker det är ok och att jag skall prova på att han är med någon annan. 

    Jaha vad är rätt och vad är fel?

    Ja jag är väldigt glad att han är öppen med mig. Men om jag skulle "prova" att han var med någon annan VET jag att jag skulle må fruktanskvärt dåligt och för mig så har han valt henne i stället för mig. Skall jag fortfarande prova tycker du?

    Kan jag rå för vad jag har för känslor?


    Det är inte fel och äckligt i sig att vilja vara med andra. Men det som är fel och äckligt är om man inte respekterar sin partner. Med vad du har berättat här så tycker jag han är något okänslig inför hur du känner. Han borde istället ha lyft frågan och pratat igenom era känslor, hur det skulle fungera, vad ni kanske oroar er för osv. Och vilket utbyte ni skulle få av det. Istället har han alltså lyft en specifik person han vill ha sex med och det är, i mitt tycke, helt fel väg att gå. För det handlar ju inte om denna specifika personen, det handlar om att möjligtvis ändra på er relation och hur ni förhåller er till varandra. 

    Och ärligt talat får dig mig att tänka att han mest är kåt och vill ligga med henne än att han är så intresserad av att diskutera och undersöka möjligheten till en polyrelation där ni båda kan må bra och trivas. 
  • Anonym (Svartsjuk)
    Anonym (M) skrev 2018-04-16 12:27:21 följande:
    Bara du kan avgöra om det är något som funkar för dig eller inte. Men gör inte något som du inte vill göra bara för att "ställa upp", det kommer bara göra dig själv illa i längden. Tyvärr tror jag det är jättesvårt för en poly-människa och en mono-människa att leva i ett lyckligt och välmående förhållande. Nu menar jag alltså en poly-människa som känner att hen måste leva poly för att må bra, inte alla som är poly känner att de behöver praktisera det, men skulle kunna göra det om deras partner var okej med det och om de hittade någon annan som de fastnade för. Så det är också viktigt att prata med honom om, är det något han vill eller något han behöver? Saker man vill kan man i olika mån offra om att få det man vill innebär att man förlorar något viktigare, men saker man behöver går inte att offra för annat utan att man mår sämre överlag. 

    Så, det är mitt råd. Prata med honom om dina känslor och även om vad hans inställning till poly är - är det något han gärna skulle vilja göra eller något han känner att han behöver göra för att kunna fortsätta sin relation med dig och må bra?
    Han har gett upp mycket för mig och han har ju i stort sett valt ett poly liv med mig för han älskar mig men fortsätter att tjata om det i hopp om att jag skall ändra mig. Jag ska kanske tillägga att han mår inte bra just nu, han har offrat mycket för mig och tycker inte han får något tillbaka. Detta att han vill vara med någon annan har blivit mer påtagligt för honom pga att han inte mår bra. 
  • Anonym (Filippa)
    Anonym (Svartsjuk) skrev 2018-04-16 12:33:59 följande:
    Han har gett upp mycket för mig och han har ju i stort sett valt ett poly liv med mig för han älskar mig men fortsätter att tjata om det i hopp om att jag skall ändra mig. Jag ska kanske tillägga att han mår inte bra just nu, han har offrat mycket för mig och tycker inte han får något tillbaka. Detta att han vill vara med någon annan har blivit mer påtagligt för honom pga att han inte mår bra. 
    Inte den bästa utgångspunkten som du beskriver det nu. För att kunna ha en flersam relation behöver man känna sig enormt trygg med varandra. Nu är du svartsjuk och vet att han är sugen på sex med andra.

    Gör inget förhastat nu. Det kan bli dödsstöten för er relation om ni inte är helt överens. Risken finns att han lämnar dig om du säger nej, är det så? Och om du säger ja är det en stor risk att du kommer må dåligt.

    Prata ännu mer med honom och var ärlig med dina känslor och farhågor.
Svar på tråden Svartsjuk, min man vill ha sex med andra,