• YKY
    Äldre 20 Apr 11:29
    9558 visningar
    20 svar
    20
    9558

    Förslag Slopad skattefrihet för förmån av privat hälso- och sjukvård

    Hej!

    Jag blev precis varse om att regeringen vill ta bort bruttolöneavdraget för privat sjukvård. Förslaget är att från 1 juli ska inte möjligheten längre finnas att göra bruttolöneavdrag för bl a fertilitetsbehandlingar.

    www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/02/slopad-skattefrihet-for-forman-av-privat-halso--och-sjukvard/

    Det som gör mig mest upprörd är att fertilitetsbehandlingar inte ens nämns i förslaget och utredningen, trots att det i högsta grad berörs.

    Jag mailade till finansdepartementet och frågade om förslaget och skrev om vår situation som ofrivilligt barnlösa. Fler får gärna maila, eller bara skriva era tankar om detta här.

  • Svar på tråden Förslag Slopad skattefrihet för förmån av privat hälso- och sjukvård
  • Anonym (T)
    Äldre 20 Apr 12:13
    #1
    +2

    Det är ingen mänsklig rättighet att få barn.

  • YKY
    Äldre 20 Apr 12:36
    #2
    -1
    Anonym (T) skrev 2018-04-20 12:13:46 följande:

    Det är ingen mänsklig rättighet att få barn.


    Det har jag inte skrivit något om, och du ska nog vara i någon annan del i forumet. Det handlar inte om att kräva bruttolöneavdrag, det handlar om att regeringen föreslår att ta bort möjligheten utan att beröra den här typen av behandlingar.
  • Äldre 21 Apr 01:50
    #3
    +1

    vad menar du? det står ju bara att prvata sjukvårdsförmånerska beskattas,  precis som andra förmåner. Det låter ju bra.

  • Anonym (lyx-b­ehandl­ingar)
    Äldre 21 Apr 05:59
    #4

    Vad är problemet?
    Fertilitetsbehandlingar borde inte vara mer eller mindre beskattat än kosmetisk kirurgi. Båda är helt frivilliga och tjänar inget syfte för samhället i stort.

    Det är bättre att samhällets behov av barn täcks upp av de ensamkommande än att kasta pengar i sjön på lyx-behandlingar till "stackars rika vita kvinnor (och män)" ur ett globalt human-perspektiv.

  • Anonym (Drome­dar)
    Äldre 21 Apr 13:56
    #5
    Anonym (lyx-behandlingar) skrev 2018-04-21 05:59:28 följande:

    Vad är problemet?

    Fertilitetsbehandlingar borde inte vara mer eller mindre beskattat än kosmetisk kirurgi. Båda är helt frivilliga och tjänar inget syfte för samhället i stort.

    Det är bättre att samhällets behov av barn täcks upp av de ensamkommande än att kasta pengar i sjön på lyx-behandlingar till "stackars rika vita kvinnor (och män)" ur ett globalt human-perspektiv.


    Kom gärna tillbaka till vårt fina forum när du har upplevt ofrivillig barnlöshet själv :)

    Att ett sånt här inlägg ens får ligga kvar ??
  • Äldre 21 Apr 14:01
    #6
    -2
    Anonym (T) skrev 2018-04-20 12:13:46 följande:

    Det är ingen mänsklig rättighet att få barn.


    Det är en mänsklig rättighet att få bilda familj. Av samma anledning att det inte vore ok att tvångssterilisera dig.
  • Anonym (lyx-b­ehandl­ingar)
    Äldre 21 Apr 15:05
    #7
    Anonym (Dromedar) skrev 2018-04-21 13:56:08 följande:
    Kom gärna tillbaka till vårt fina forum när du har upplevt ofrivillig barnlöshet själv :)

    Att ett sånt här inlägg ens får ligga kvar ??
    Så du menar att enbart ofrivilligt barnlösa får ha en åsikt i vad staten ska beskatta och bekosta? Är du emot alla andra uttryck av demokrati och åsiktsfrihet också?
  • Anonym (Eliza­beth)
    Äldre 21 Apr 20:06
    #8

    I en perfekt värld anser jag att man hade kunnat få ekonomisk hjälp med barnskaffande. Men som det ser ut just nu tycker jag det är mer vettigt att barnlösa får bekosta detta själva om de så gärna vill ha barn. Det finns viktigare saker att prioritera ur ett sämhällsperspektiv just nu

  • Anonym (Em)
    Äldre 12 May 21:19
    #9

    Som ofrivillig barnlös så är det inte ett ?lyxproblem?

    Det går inte och jämföra ?små tuttar eller krokig näsa?. Jag hade gärna tagit alla små skönhetsfel mot ett barn. Sorgen är jämförbar med en förlust av en nära, och ja! Jag har förlorat min förra sambo.

  • Anonym (lyx-b­ehandl­ingar)
    Äldre 12 May 23:02
    #10
    +1
    Anonym (Em) skrev 2018-05-12 21:19:20 följande:

    Som ofrivillig barnlös så är det inte ett ?lyxproblem?

    Det går inte och jämföra ?små tuttar eller krokig näsa?. Jag hade gärna tagit alla små skönhetsfel mot ett barn. Sorgen är jämförbar med en förlust av en nära, och ja! Jag har förlorat min förra sambo.


    Du kan inte förlora något du aldrig haft. Möjligtvis går en framtidsdröm till spillo, men det är fortfarande inget annat än en dröm. Det är som att säga att "jag har alltid drömt om ett hus på landet, men jag har inte råd med min dröm, så staten får gå in ock fixa det åt mig". Att skaffa barn är inte en mänsklig rättighet.

    Som barnlös, frivilligt eller ej, så är du fortfarande en fullt fungerande individ, en fullt fungerande kugge i samhället. Det är inte som om du saknar en arm eller ett ben, som kräver att samhället stiger in och ser till att du får de resurser du behöver för att kunna fungera.

    Och om barnlösheten skulle skapa sådana problem med den psykiska hälsan att det inte går att fungera i samhället så är det den psykiska ohälsa som ska behandlas. Precis som min fiktiva "huslöshet", om den vållar mig sådant psykiskt lidande att jag inte kan fungera så är det den psykiska ohälsan som ska behandlas och inte "huslösheten".
  • Anonym (T)
    Äldre 13 May 09:22
    #11
    Hontmail skrev 2018-04-21 14:01:29 följande:

    Det är en mänsklig rättighet att få bilda familj. Av samma anledning att det inte vore ok att tvångssterilisera dig.


    Kag har aldrig ens upplevt sex så att bilda familj känns fär mig som en utopi. Det är inte ens en mänsklig rättighet att få sex. Än mindre att få barn.
  • Äldre 13 May 10:40
    #12
    YKY skrev 2018-04-20 11:29:17 följande:

    Hej!

    Jag blev precis varse om att regeringen vill ta bort bruttolöneavdraget för privat sjukvård. Förslaget är att från 1 juli ska inte möjligheten längre finnas att göra bruttolöneavdrag för bl a fertilitetsbehandlingar.

    www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/02/slopad-skattefrihet-for-forman-av-privat-halso--och-sjukvard/

    Det som gör mig mest upprörd är att fertilitetsbehandlingar inte ens nämns i förslaget och utredningen, trots att det i högsta grad berörs.

    Jag mailade till finansdepartementet och frågade om förslaget och skrev om vår situation som ofrivilligt barnlösa. Fler får gärna maila, eller bara skriva era tankar om detta här.


    Men det måste du väl förstå utan att det skrivs uttryckligen att ferilitetsbehandlingar ingår i häls och sjukvård? Var skulle det ligga annars.

    Du kan fortfarande göra behandlingen men betala allt själv.
  • Anonym (Du är en idiot)
    Äldre 16 May 16:39
    #13
    Anonym (T) skrev 2018-05-13 09:22:05 följande:

    Kag har aldrig ens upplevt sex så att bilda familj känns fär mig som en utopi. Det är inte ens en mänsklig rättighet att få sex. Än mindre att få barn.


    Jag har inte rätt att få barn för att ingen vill knulla med en elak och cynisk idiot som dig? Väldigt konstig logik.
  • Anonym (T)
    Äldre 16 May 18:00
    #14
    Anonym (Du är en idiot) skrev 2018-05-16 16:39:42 följande:

    Jag har inte rätt att få barn för att ingen vill knulla med en elak och cynisk idiot som dig? Väldigt konstig logik.


    Man är idiot om man gör den tolkningen som du gör. Det finns ingen som helst logisk relation i det jag skrev som du vill framhärda. Ingetdera är en mänsklig rättighet helt oberoende av varandra. Läs grundkurs i logik och kom tillbaka sedan. Om du nu är kapabel att klara en sådan kurs.
  • Anonym (Tilde­)
    Äldre 16 May 18:06
    #15

    Som vanligt är det olika i olika landsting. Tror man får tre gratisförsök i Skåne.

  • Anonym (Du är en idiot)
    Äldre 16 May 22:48
    #16
    Anonym (T) skrev 2018-05-16 18:00:52 följande:

    Man är idiot om man gör den tolkningen som du gör. Det finns ingen som helst logisk relation i det jag skrev som du vill framhärda. Ingetdera är en mänsklig rättighet helt oberoende av varandra. Läs grundkurs i logik och kom tillbaka sedan. Om du nu är kapabel att klara en sådan kurs.


    Vilket universitet ska jag söka till när jag ska ta en magisterexamen i logik? Vart lär de ut att jag inte har rätt att få barn för att ingen vill knulla med dig?

    Du behöver inte missunna andra att få barn bara för att du aldrig får knulla. Knulla är ingen barngaranti om du trodde det. Den du knullar med måste ha motsatt kön, vara fertil och även du själv fertil.
  • Äldre 16 May 22:59
    #17
    Anonym (Du är en idiot) skrev 2018-05-16 22:48:42 följande:

    Vilket universitet ska jag söka till när jag ska ta en magisterexamen i logik? Vart lär de ut att jag inte har rätt att få barn för att ingen vill knulla med dig?

    Du behöver inte missunna andra att få barn bara för att du aldrig får knulla. Knulla är ingen barngaranti om du trodde det. Den du knullar med måste ha motsatt kön, vara fertil och även du själv fertil.


    Pinsamt nog vinner T denna gång. T indikerade aldrig att någon inte rätt till barn pga att T aldrig får knulla. Det var din tolkning som jag inte heller förstår hur du fick till.

    Sex är ingen mänsklig rättighet. Inte heller att få barn. Kan man så kan man. Kan man inte så kan man inte. De som drabbas lider säkert väldigt oavsett vilket. Sedan handlar inte tråden om detta utan om fertilitetsbehandlingar ska vara subventionerade. Själv tucker jag inte det men det är så klart öppet för diskussion.
  • Anonym (T)
    Äldre 17 May 07:56
    #18
    CarinaL26 skrev 2018-05-16 22:59:46 följande:

    Pinsamt nog vinner T denna gång. T indikerade aldrig att någon inte rätt till barn pga att T aldrig får knulla. Det var din tolkning som jag inte heller förstår hur du fick till.

    Sex är ingen mänsklig rättighet. Inte heller att få barn. Kan man så kan man. Kan man inte så kan man inte. De som drabbas lider säkert väldigt oavsett vilket. Sedan handlar inte tråden om detta utan om fertilitetsbehandlingar ska vara subventionerade. Själv tucker jag inte det men det är så klart öppet för diskussion.


    Här är en som förstår logik!

    Och du har helt rätt.
  • YKY
    Äldre 28 May 12:58
    #19
    Sandraberg skrev 2018-05-13 10:40:14 följande:

    Men det måste du väl förstå utan att det skrivs uttryckligen att ferilitetsbehandlingar ingår i häls och sjukvård? Var skulle det ligga annars.

    Du kan fortfarande göra behandlingen men betala allt själv.


    Det där var ju ett idiotiskt svar, de har behandlat andra vanliga typer av hälso- och sjukvård i förslaget men inte nämnt detta. Du vill missförstå.
  • Anonym (Du är en idiot)
    Äldre 4 Jun 14:24
    #20

    Kan man så kan man är väl ovanligt konstigt resonemang.

    Jag kan få barn bara jag byter man. Varför har jag inte rätt att få barn med min man och livs kärlek?

    Däremot kan jag ligga med första bästa äckliga svin efter en blöt natt på krogen och då helt plötsligt har jag rätt att få barn. Fattar inte er fantastiska logik som ni hela tiden tjatar om.

    Alla som behövde pippa en gång och sen slår och våldtar sina barn har rätt att ha dem. Men betydligt vettigare människor har inte rätt att få det med ivf för att ni inte tycker det är naturens gång?

Svar på tråden Förslag Slopad skattefrihet för förmån av privat hälso- och sjukvård