• Anonym (Nyfiken)

    Vad tänker ni om denna familjekonstellation?

    Folk har så mycket åsikter och fördomar.

    När ni ser min familj enligt följande, vad tänker o tycker ni om oss?

    - Jag Mamma till 4 barn, 16-13-11-5 månader

    -Mannen Pappa till 2 barn 14 - 5 månader

    - familjehemsplacerat barn hos oss 7 år

    mannen och hans äldsta son från Sydafrika så de är svarta, vår gemensamma son är alltså mulatt.

    6 barn och 2 vuxna i samma hus, ja alla har egna rum och vi har bra jobb osv.

    Vi är alltså en salig blandning i all världens färger, jag bara älskar varje sekund! Men vi möter oerhört mycket fördomar som tar kål på mig ibland.

  • Svar på tråden Vad tänker ni om denna familjekonstellation?
  • Anonym (Nyfiken)

    Jag skulle såklart ALDRIG säga så i vanliga livet - hej här kommer jag med barn i olika färger!

    Barnen är våra, oavsett hudfärg och ursprung- biologiska eller ej och dom tar vi väl hand om.

    Däremot är det en massa snack, avund, missunsamhet osv vi möts av. Och därför är jag nyfiken på hur folk ser på konstellationen.

  • Anonym (Överkänslig much?)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2018-04-21 15:13:55 följande:

    Jag skulle såklart ALDRIG säga så i vanliga livet - hej här kommer jag med barn i olika färger!

    Barnen är våra, oavsett hudfärg och ursprung- biologiska eller ej och dom tar vi väl hand om.

    Däremot är det en massa snack, avund, missunsamhet osv vi möts av. Och därför är jag nyfiken på hur folk ser på konstellationen.


    Avund?

    Så vitt jag ser finns ingenting att vara avundsjuk på. Exakt vad menar du att man skulle avundas???
  • Anonym (ace)
    Anonym (Överkänslig much?) skrev 2018-04-21 11:25:32 följande:
    Vad är det för fel p¨att kalla en spade för en spade?
    Brukar du omnämna din fru som "fittan" när du pratar med familj, vänner och arbetskamrater?

    ~~~~~~~~~~~~

    TS, min reflexmässiga reaktion hade varit "Herregud vad med ungar, vet de inte hur preventiv-medel funkar?".
  • Anonym (Överkänslig much?)
    Anonym (ace) skrev 2018-04-22 06:05:14 följande:
    Brukar du omnämna din fru som "fittan" när du pratar med familj, vänner och arbetskamrater?

    ~~~~~~~~~~~~

    TS, min reflexmässiga reaktion hade varit "Herregud vad med ungar, vet de inte hur preventiv-medel funkar?".
    Jag har ingen fru men om jag haft en så skulle jag kalla henne vid namn.
    Varför skulle jag kalla henne för en kroppsdel?
  • B1993

    Jag ser inga konstigheter i eran familj. Vissa är gifter sig, skaffar två barn och håller ihop livet ut. Andra skaffar ett barn, gifter sig med nån annan, skaffar två barn... etc. Själv har jag sex syskon. Två äldsta är halvsyskon på pappas sida. Sen träffades mamma och pappa och fick min bror och mig, sen skildes dom. Någonstans under tiden fick en man två döttrar med sin fru och dom skildes senare. Mamma träffade senare denne man och gifte sig (jag fick två ?bonussyskon?) och dom fick senare ett gemensamt barn. En halvbror till mig, dvs. Summa sumarum, jag har tre halvsyskon, två bonus och en helbror. Men i mina ögon är alla lika mycket mina syskon. Lättast att säga ^^ folk blir så förvirrad annars. Haha

    All kärlek till dig och din familj!

  • Anonym (ace)
    Anonym (Överkänslig much?) skrev 2018-04-22 20:03:26 följande:
    Jag har ingen fru men om jag haft en så skulle jag kalla henne vid namn.
    Varför skulle jag kalla henne för en kroppsdel?
    Eftersom du tycker att det är OK att benämna folk med nedvärderande uttryck för kroppsdelar så gör jag antagandet att du behandlar alla lika vidrigt. Och jo, hud är en kroppsdel.
  • Glinda från Oz

    Jag tycker det är VIDRIGT att ni tagit in ett familjehemsbarn för att tjäna pengar. Självklart ska man få bidrag för omkostnader mm men du säger själv att ni tagit er an barnet för att TJÄNA pengar så du kan vara hemma med bebisen länge. Jag skulle vilja skriva fler saker men då blir mitt inlägg anmält och bortplockat.

    Till vissa av er som svarat: barnet ör placerar av en anledning och har det troligtvis inte så bra med bio föräldrarna, däremot behöver barnet ett bra familjehem, jag hoppas barnet får det snart.

  • Anonym (JW)

    Kan inte säga vad jag tycker om detta utan att bli bannad här...

  • Anonym (qwerty)
    Glinda från Oz skrev 2018-04-23 01:15:53 följande:

    Jag tycker det är VIDRIGT att ni tagit in ett familjehemsbarn för att tjäna pengar. Självklart ska man få bidrag för omkostnader mm men du säger själv att ni tagit er an barnet för att TJÄNA pengar så du kan vara hemma med bebisen länge. Jag skulle vilja skriva fler saker men då blir mitt inlägg anmält och bortplockat.

    Till vissa av er som svarat: barnet ör placerar av en anledning och har det troligtvis inte så bra med bio föräldrarna, däremot behöver barnet ett bra familjehem, jag hoppas barnet får det snart.


    När säger TS det egentligen? Att hon tagit barnet för att _tjäna_ pengar?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (qwerty) skrev 2018-04-23 07:56:02 följande:

    När säger TS det egentligen? Att hon tagit barnet för att _tjäna_ pengar?


    Anonym (Nyfiken) skrev 2018-04-20 14:54:28 följande:

    Delvis sant! Det är en möjlighet att få hjälpa och att kunna vara hemma extra med bebisen istället för att börja i förskolan som 1 åring. Det är ett arbete och Mannen är hemma, medans jag jobbar.

    Vi går emot alla normer haha


    Känns märkligt när man uttrycker man delvis har fosterbarn för att kunna vara föräldraledig längre. Och alltså tjäna på det om man inte hade kunnat vara hemma utan att barnet var placerat. Jag uppfattade inte detta först men förstår vad en del i tråden menar nu. Hoppas innerligt detta barn får kärlek och blir väl omhändertaget av ts och familj.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Hm) skrev 2018-04-23 08:57:54 följande:
    Anonym (Nyfiken) skrev 2018-04-20 14:54:28 följande:

    Delvis sant! Det är en möjlighet att få hjälpa och att kunna vara hemma extra med bebisen istället för att börja i förskolan som 1 åring. Det är ett arbete och Mannen är hemma, medans jag jobbar.

    Vi går emot alla normer haha


    Känns märkligt när man uttrycker man delvis har fosterbarn för att kunna vara föräldraledig längre. Och alltså tjäna på det om man inte hade kunnat vara hemma utan att barnet var placerat. Jag uppfattade inte detta först men förstår vad en del i tråden menar nu. Hoppas innerligt detta barn får kärlek och blir väl omhändertaget av ts och familj.
    De verkar ju faktiskt se det som ett arbete, och inte bara en inkomstkälla. Så man behöver nop inte "hoppas". Jag är övertygad om att det där barnet blir väldigt väl omhändertaget 
  • LFF
    Anonym (Hm) skrev 2018-04-23 08:57:54 följande:
    Anonym (Nyfiken) skrev 2018-04-20 14:54:28 följande:

    Delvis sant! Det är en möjlighet att få hjälpa och att kunna vara hemma extra med bebisen istället för att börja i förskolan som 1 åring. Det är ett arbete och Mannen är hemma, medans jag jobbar.

    Vi går emot alla normer haha


    Känns märkligt när man uttrycker man delvis har fosterbarn för att kunna vara föräldraledig längre. Och alltså tjäna på det om man inte hade kunnat vara hemma utan att barnet var placerat. Jag uppfattade inte detta först men förstår vad en del i tråden menar nu. Hoppas innerligt detta barn får kärlek och blir väl omhändertaget av ts och familj.
    Ja, de "jobbar" med ett fosterbarn vilket möjliggör att de kan vara hemma med sitt eget lilla barn. Inte ett dugg konstigt egentligen. Fosterbarnet behöver kanske att det alltid finns någon hemma och de kan då kombinera dessa två saker.
  • Glinda från Oz
    Anonym (qwerty) skrev 2018-04-23 07:56:02 följande:

    När säger TS det egentligen? Att hon tagit barnet för att _tjäna_ pengar?


    I inlägg 12.
  • Anonym (qwerty)
    Glinda från Oz skrev 2018-04-23 12:02:33 följande:
    I inlägg 12.
    Skriver hon verkligen, om du är ärlig, att hon har ett fosterbarn för att tjäna pengar och för att vara hemma med nyfödda barnet?
  • Anonym (kvinna)
    Anonym (qwerty) skrev 2018-04-23 12:36:06 följande:
    Skriver hon verkligen, om du är ärlig, att hon har ett fosterbarn för att tjäna pengar och för att vara hemma med nyfödda barnet?
    Det är en möjlighet att få hjälpa och att kunna vara hemma extra med bebisen istället för att börja i förskolan som 1 åring. Det är ett arbete

    Hon skriver att det är ett arbete (dvs hon tjänar pengar på det) samt att det möjliggör att de kan ha det nyfödda barnet hemma längre än 1 år. Och då säger hon ju indirekt att de annars inte hade kunnat vara hemma med barnet längre än till 1 år. Och kan de bara vara hemma i 1 år om de inte har fosterbarn, är det ju för att de inte har råd, eftersom man får vara hemma längre.


  • Anonym (qwerty)
    Anonym (kvinna) skrev 2018-04-23 13:56:52 följande:
    Det är en möjlighet att få hjälpa och att kunna vara hemma extra med bebisen istället för att börja i förskolan som 1 åring. Det är ett arbete

    Hon skriver att det är ett arbete (dvs hon tjänar pengar på det) samt att det möjliggör att de kan ha det nyfödda barnet hemma längre än 1 år. Och då säger hon ju indirekt att de annars inte hade kunnat vara hemma med barnet längre än till 1 år. Och kan de bara vara hemma i 1 år om de inte har fosterbarn, är det ju för att de inte har råd, eftersom man får vara hemma längre.
    Det är in?e så jag tolkar det. Jag tolkar det som att det faktiskt inte är helt okomplicerat att ha ett fosterbarn, att det krävs ganska mycket prestation. Det har ju blivit placerat av en anledning och har troligtvis ganska mycket problem och har troligtvis blivit ganska uppfuckad av sina biologiska föräldrar. 
    Jag tolkar det som att det som att (jag vet, dålig jämförelse kommer nu) fosterbarnet behöver mer resurser än vad en vanskött aggressiv grand danois skulle behöva.
    Och kom igen, hur vanligt är det inte att man säger att något tisdkrävande är ett arbete? Jag brukar skämta om att mitt intresse att följa NHL är ett heltidsjobb. Tjänar jag pengar på det? Nää, inte mycket.

    Det är väl snarare väldigt positivt att hon ser fosterbarnet som ett arbete? Då har ju TS förstått att det inte bara är att sätta sig på sofflocket och bara ungen får mat lite då och då så är allt OK. Utan att det faktiskt käver tid, engagemang och arbete bakom.
  • Anonym (Sativa)
    Anonym (Överkänslig much?) skrev 2018-04-21 11:25:32 följande:

    Vad är det för fel p¨att kalla en spade för en spade?


    En spade är en spade, en idiot en idiot. te som du verkar vara. Men ett barn är ett barn och inte en hudfärg och verkligen inte ett nedvärderande ord av en hudfärg.

    Att nämna ett barn vid en hudfärg hjälper den strukturella rasism som idag finns i hela vårat samhälle.

    Detta oavsett vad intentionen hos den som säger det är.

    Överkänslig much? Nä. Jag har förmågan att uppfatta vad som sker runtomkring mig. Jag är heller inte dum och ignorant.
  • Anonym (Överkänslig much?)
    Anonym (Sativa) skrev 2018-04-26 12:01:31 följande:
    En spade är en spade, en idiot en idiot. te som du verkar vara. Men ett barn är ett barn och inte en hudfärg och verkligen inte ett nedvärderande ord av en hudfärg.

    Att nämna ett barn vid en hudfärg hjälper den strukturella rasism som idag finns i hela vårat samhälle.

    Detta oavsett vad intentionen hos den som säger det är.

    Överkänslig much? Nä. Jag har förmågan att uppfatta vad som sker runtomkring mig. Jag är heller inte dum och ignorant.
    Haha, ja då säger vi väl det. Skål
Svar på tråden Vad tänker ni om denna familjekonstellation?