• Allets

    När både jag och pappan till barnet studerar?

    Hej! Fyller 24 i år och fick nyligen reda på att jag är gravid och har jobbar på att ta mig genom alla blandade känslor som kommit då detta var totalt oplanerat! Min största oro är den ekonomiska biten mestadels pga av att både min sambo och jag kommer att studera vid tidpunkten för barnets födsel. Min sambo har 3 år kvar på sin utbildning och jag planerar att börja plugga till hösten och då en 3,5 år lång utbildning (har dock 2,5 års universitetsstudier bakom mig så tvivlar inte på min förmåga att klara av att studera). Vet att det är så många som pluggar med barn så förstår absolut att det är möjligt och säkert enklare på många vis också men skulle uppskatta om ni som studerat med barn kan ge lite tips på hur ni hanterat ekonomin samt upplägg av veckor med tanke på föreläsningar (obligatoriska eller inte) osv för att få det att gå ihop innan barnet börjar på (i vårt fall) förskola! 


     


    Tacksam för tips och råd! 

  • Svar på tråden När både jag och pappan till barnet studerar?
  • Meriall

    Fick barn när bägge studerade. En tog föräldraledighet i ett år medan den andra fortsatte plugga. Man har ju inte mkt pengar men så farligt var det inte. Det bästa var att den som pluggade gick på sin 2h-föreläsning och sedan kunde åka hem så vi var hemma tillsammans och hjälptes åt nästan hela tiden.

  • Anonym (sabbatsår)

    En av er tar sabbatsår och tar hand om bebis.
    Gör inte dumheten att missa bebisåret !

  • halfbaked

    Jag hade inte kunnst plugga med dottern. Hon skrek när hon var vaken. Svår att söva. Vägrade vagn och skulle vara nära hela tiden.

    Och att behöva fokusera på plugg när man bara vill få sova, nej fy. Det är inte värt det. Ta ett halvår ledigt var om ett år känns länge men ni kan ju inte plugga bägge två.

  • Bella 89

    Jag pluggar med barn nu på högskolenivå, den minsta är bara 6 månader och började när han var 2,5. Ekonomin är ansträngd men inte ren skit. Jobbar varannan helg. Går enbart på obligatoriska tillfällen, sen läser jag när barnen sover. Har till och med lyckats helamma då jag pumpar i skolan. Känner inte jag missar något med barnen, däremot går mitt sociala liv på minus

  • Mascaraklumpar

    Jag fortsatte plugga när jag fick mitt första och ångrar att jag gjorde det. Han var ett krävande barn vilket i sig är stressande, och med studierna ovanpå det blev det väldigt jobbigt. Nu när jag tänker tillbaka känner jag att jag gick miste om de första månaderna.

    Med andra barnet tog jag en termins uppehåll och sedan tog pappan över ledigheten och det var mycket bättre. För att försörja mig skrev jag in mig på en kurs och tog fullt CSN, men tack vare att jag sökte för flera terminer i taget på något smart sätt så behövde jag inte ta några poäng den terminen. 

Svar på tråden När både jag och pappan till barnet studerar?