• Anonym (TS)

    Ska en 8-åring få välja frisyr själv?

    Jag har ett barn på 8 år, och bor inte längre tillsammans med den andra föräldern.

    Barnet har berättat för mig att hens styvförälder tvingar hen att ha frisyrer hen inte vill ha, med argumentet att hen ser ut dom fel kön annars (tänk kort hår på flickor och långt åt pojkar)

    Jag anser att vid 8 är man stor nog att bestämma själv över sitt hår.

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Ska en 8-åring få välja frisyr själv?
  • Konservativ
    Anonym (Zorba) skrev 2018-04-23 08:05:13 följande:
    Du kanske missat att det är 2018?
    Det är du som är omodern. 2015-2016 är över. PC har tagit slut även om det tar lite tid att se det i Sverige.

    Att se skillnad mellan pojkar och fickor har i alla tider varit grundläggande och inga feminister kan ändra det. 
  • AndreaBD
    Anonym (Löss) skrev 2018-04-23 12:05:16 följande:

    Säger också inom rimliga gränser. För mig är rimliga gränser att frisyren inte ska orsaka problem. Jag ?tvingade? mitt barn att klippa sitt långa hår då hen är extremt håröm och efter att ha haft löss ett par gånger blev det ohållbart då hen hade så fruktansvärt ont vid kamningen att det bara inte gick. Ändå ville hen inte klippa sig, men jag krävde det för jag står inte ut med att behöva hålla fast henom i en timme och utsätta henom för något som ger extrem smärta. Hen vek sig och är nöjd med frisyren idag.

    Skulle inte tillåta snaggat av liknande anledning (känslig hud, risk för solbränna).


    Precis och jag tänkte också på att jag inte skulle tillåta att det rakas bort hår (i den åldern). Om en 14-/15-åring vill raka bort på den ena sidan, eller liknande, så skulle jag tycka det är okej, om det görs av frisör.

    Jo, om håret inte går att kamma igenom, så blir det ju tovigt och då måste man ju klippa det. Jag kan fortfarande inte låta bli att varna min 23-årige son för det. Långt hår stör mig inte på killar, men det ska inte bli tovigt. Förutom rastaflätor, där har jag numera insett att det kan vara meningen där.
  • AndreaBD
    Konservativ skrev 2018-04-23 15:33:51 följande:
    Det är du som är omodern. 2015-2016 är över. PC har tagit slut även om det tar lite tid att se det i Sverige.

    Att se skillnad mellan pojkar och fickor har i alla tider varit grundläggande och inga feminister kan ändra det. 
    Dumheter! Sverige är redan sen jämfört med andra europeiska länder (Tyskland, Nederländerna, Belgien, England) med att vara lite mera avslappnad där. Det kommer väl knappast att gå bakåt.
  • AmericanMommy
    Konservativ skrev 2018-04-23 15:33:51 följande:

    Det är du som är omodern. 2015-2016 är över. PC har tagit slut även om det tar lite tid att se det i Sverige.

    Att se skillnad mellan pojkar och fickor har i alla tider varit grundläggande och inga feminister kan ändra det. 


    Har du missat det senaste året? Metoo, women?s march, all progressiv activitet? Det är revolution mot konservatism just nu.
  • Glinda från Oz

    Jag tycker de ska få bestämma om deras önskningar är rimliga.

  • Anonym (Annie)

    Självklart ska barnet få bestämma själv, inom rimliga gränser. Vill barnet färga till en ny, annorlunda (permanent) färg varje månad måste ju föräldrarna säga stopp, men annars fungerar det mesta, tycker jag. Och givetvis har en styvförälder ingenting att säga till om ang. någon annans barns hår.

    Prata med ditt ex och få hen att inse att ert barns känslor och åsikter är betydligt viktigare än hens nya partners.

  • EnAnonumius
    Konservativ skrev 2018-04-23 15:33:51 följande:
    Det är du som är omodern. 2015-2016 är över. PC har tagit slut även om det tar lite tid att se det i Sverige.

    Att se skillnad mellan pojkar och fickor har i alla tider varit grundläggande och inga feminister kan ändra det. 
    Ja och i "alla tider" (i vår västerländska kulturhistoria) så har faktiskt inte kortklippt varit norm för en man. 
    Det är inget som varken DU eller någon annan kan ändra på. Hur mycket du än bjäbbar om att du är konservativ.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • enanna
    Paxton skrev 2018-04-23 10:44:07 följande:

    Varför skriver du ? pannlugg ?? Finns det något som heter ? öronlugg?? ?Nacklugg?? ?Tinningslugg? eller ?hjässlugg?? Det heter väl bara ?lugg?? Och en lugg kan aldrig finnas någon annan stans än för pannan. Därför känns det onödigt att definiera luggen. Det blir som att säga ? benbyxor? eller ?handhandske?. - Titta, vilka snygga fotskor! De skulle passa snyggt till min nya kroppsklänning!

    Mvh en ordfaschistisk frisör som nyss klippt lugg på sin son


    Haha! Ja du, tänk vilket överdrivet och hånfullt svar du fick till, bara för att du inte gillade mitt ordval. Jag kan förresten upplysa dej om att pannlugg är ett fullt gångbart ord, synonymt med ordet lugg. Antagligen finns det statistiskt sett regionala skillnader, som ändå inte påverkar graden av korrekthet.Eftersom du verkar mycket språkintresserad, kanske du vill veta att ordet troligen kommer från verbet lugga. Att lugga är det samma som att dra någon i håret. Ett av de äldsta skriftliga beläggen för ordets användning rörde faktiskt en manspersons skägg. Jag är absolut ingen historiker, men jag gissar att skägg på 1600-talet sällan var friserat så att man ens med god vilja kunde säga att det nådde pannan. Men ska du leka språkpolis i fortsättningen så har jag några tips:

    1. Välj en trevligare stil, måste man håna nån annans ordval för att man själv tycker annorlunda?

    2. Lär dej att stava till fascist.

    3. Låt bli att ge dej på en lingvist ;)

    Varifrån tror du förresten att ordet handske kommer?
  • Anonym (Göran)

    Inom vissa gränser tycker jag att barn kan få bestämma.

  • EnAnonumius
    Paxton skrev 2018-04-23 10:44:07 följande:
    Varför skriver du pannlugg ? Finns det något som heter öronlugg? Nacklugg? Tinningslugg eller hjässlugg? Det heter väl bara lugg? Och en lugg kan aldrig finnas någon annan stans än för pannan. Därför känns det onödigt att definiera luggen. Det blir som att säga benbyxor eller handhandske. - Titta, vilka snygga fotskor! De skulle passa snyggt till min nya kroppsklänning!

    Mvh en ordfaschistisk frisör som nyss klippt lugg på sin son
    Tja, jag passade på att slå upp ordet "pannlugg" i SAOL ( finns på svenska.se bara att söka där). Och vet du. Det ordet fanns faktiskt, listad i SAOL (Svenska Akademins OrdLista).

    Så innan du leker ordfascist och vara en s.k ordfascistisk frisör så kanske du skall vara 100% säker på att ett ord inte finns med i SAOL och kanske lära dig att stava själv först innan.
    Just nu liknar ditt inlägg bara ett fall på eget grepp.

    Förresten skall man säga meningar med "tal streck"/"tal minus" (ja båda är korrekt att använda) så skall de stå på en egen rad. Annars så kan man använda alternativet citattecken om man vill ha tal inbäddat i meningar.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Ska en 8-åring få välja frisyr själv?