• Äldre 23 Apr 17:14
    9754 visningar
    19 svar
    19
    9754

    Arbeta på förskola som gravid

    Hej!
    Jag och min sambo håller på att försöka skaffa barn, vårat första, och skulle behöva lite råd av er som arbetar i förskola.
    Jag vill ju inte berätta på en gång för mina kollegor och chef att jag är gravid, så hur ska jag lyckas hålla det hemligt tills att det känns säkert, men hur ska jag kunna arbeta rent praktiskt? Närmsta kollegor och chef kommer antagligen få reda på det lite tidigare.
    Jag förstår att man ska lyssna på kroppen och om det känns fel så kommer jag ju inte att göra sånt som inte känns bra, men jag kommer vara jätteorolig hela tiden.


    Jobbar med 3-4åringar. Barnen kan ju som sagt komma springandes rakt emot en för t.ex en kram, tänk om de springer rätt in i magen, är det farligt med en liten duns?
    Hur är det med att lyfta i början? Nu är barnen rätt stora, men om de är ledsna eller behöver hjälp
    Hur mycket kan jag röra mig fritt utan att riskera något?
    Kan jag sitta böjd neråt för att t.ex hjälpa med skor och annat?


    Har ni några råd och tips till mig? Som ni märker kommer jag vara väldigt orolig så fort jag plussar.

  • Svar på tråden Arbeta på förskola som gravid
  • Äldre 23 Apr 18:04
    #11

    Tack så mycket för alla trevliga svar! :)


     

  • Äldre 23 Apr 18:12
    #12
    Anonym (Pia) skrev 2018-04-23 17:41:52 följande:

    Lev (nästan) som en normal människa. Suck...


    oj, ursäkta att man frågar då.
  • Äldre 23 Apr 22:31
    #18
    Anonym (I) skrev 2018-04-23 21:49:20 följande:

    Om du kan lyckas hålla det hemligt beror mer på hur uppmärksamma dina kollegor är och om du är beredd att ljuga för dem. Jag hade inte tänkt berätta för mina kollegor förrän efter det tidiga ultraljudet i v. 12, men min närmsta kollega, på min avdelning, frågade mig redan i v. 6 om jag var gravid och nästa frågade i typ v. 8, så då berättade jag för alla. De kunde se det bara på mitt ansikte och mina ögon, så det var liksom inget som gick att gömma.


    ja jag är ju lite rädd att jag inte ska kunna hålla mig, hahah, men får försöka tänker jag. kan ju dock vara skönt att de vet ifall något skulle gå snett också. en av mina närmsta har haft ett par missfall mellan sina barn, så skulle ju på ett sätt var skönt att ha henne att prata med. men ska försöka hålla ut endå :)
Svar på tråden Arbeta på förskola som gravid