Inlägg från: Anonym (Konstig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Konstig)

Varför är jag så konstig i relationer?

Finns det någon här som kan analysera mig? Eller kommentera mig, vadsomhelst. Jag vill få höra något. Varför är jag så konstig då jag är i relationer?

Jag är *fucked up* i mitt huvud, (hittade inte någon bra svensk motsvarighet...)

Jag vet liksom aldrig vad jag vill, kan jag väl börja med...

Den relationen jag är i nu, den startade på samma sätt som övriga relationer jag haft, med orden *vi kan väl försöka*. Jag har aldrig varit stormförälskad och inlett en relation på det sättet utan det har som alltid varit en osäkerhet då jag startat relationer. Ändå står jag kvar i denna nuvarande relation 3 år senare, fortfarande med tveksamma känslor nu som då som jag inte vet vad jag skall göra med. Varför är jag såhär??

Vill jag ens vara i denna relation? Ibland bubblar känslorna fram och jag känner mig jätte kär och är nästan redo att köpa hus med honom och starta ett liv nu direkt. Men sen sätter mitt huvud stopp, jag börjar få känslor av att jag missar något i livet som hindrar mig att starta ett liv med denna man. Svårt o förklara... Jag kan tänka på det positivt, men vågar inte agera. Kan inte. Känner mig inte redo. Men älskar honom.

Sedan en annan dag så får jag känslor av att jag vill att han ska göra slut, att jag inte vill att jag ska få några kärleks känslor. Att jag önskar han skulle vara otrogen så att jag hade någon orsak att göra slut liksom...

Åh jag vet inte vad jag ska ta mig till med alla dessa känslor.

Så kort sagt, jag började relationen med osäkerhet, sedan blev jag säkrare, sedan osäker, sedan säkrare igen, sedan ännu mera säker, sedan önskar jag att jag inte vore så säker, ja ni hör... Jag kommer med inget vettigt :(

HJÄLP

Jag är 25 år.

• Svar på tråden Varför är jag så konstig i relationer?
  • Anonym (Konstig)

Puffar då jag gärna vill att någon utifrån ser på saken

• Anonym (Konstig)
    Anonym (Blåhimmel) skrev 2018-04-25 16:50:10 följande:

Har du läst boken Hemligheten av Dan Josefsson? Kan vara en bra början.

Nej jag läser inte böcker, men vad handlar den om?
  • Anonym (Konstig)
    Anonym (Utredning?) skrev 2018-04-25 16:59:10 följande:

Har du gjort någon utredning hos psykolog? Jag fick själv diagnosen borderline/emotionellt instabil störning och ditt tänk påminner lite om mitt?

Ojdå, aldrig tänkt att jag skulle vara sjuk... har tänkt att jag nog inte hittat till rätt förhållande än eller nåt sånt... men kanske inte då :(
  • Anonym (Konstig)
    Anonym (Undvikande) skrev 2018-04-25 17:09:48 följande:

Det låter som att du har ett otryggt undvikande anknytningsmönster. Pga dina relationer till dina föräldrar har du troligtvis utvecklat en ett undvikande anknytningsmönster som gör att du har svårt med närhet i relationer. Det går att förändra om man blir medveten om det även om det kan vara svårt...

Jag kan också rekommendera Hemligheten av Dan Josefsson om du vill sätta dig in i vad det innebär och se om det stämmer på dig.

Oj, allt låter så invecklat o svårt. Jag blir ledsen av era svar men tackar för dem ändå, vill ju inte vara sjuk eller något sånt... Nu blir jag ju bara nojig att det är något fel på mig.

Ingen som tror att felet *bara* ligger i att jag inlett relationer med att inte riktigt veta säkert att det är det jag vill?
  • Anonym (Konstig)
    Anonym (Xyz) skrev 2018-04-25 18:40:03 följande:

Svaret ör enkelt, du ör 25 år. Lev livet och ha kul istället för att fundera så mycket.

Mm det är ju det jag är rädd typ. Att jag inte lever mitt liv fullt ut då jag är ung eftersom jag har förhållande på förhållande och är osäker mycket...
  • Anonym (Konstig)
    Anonym (Ensam) skrev 2018-04-25 18:00:34 följande:

Du kanske inleder/stannar i relationer för att du är rädd att bli ensam? Eller så är du rädd för att bli lämnad så du bygger upp en mur kring dig och mer eller mindre letar anledningar till att den andra personen ska lämna dig eller du honom?

Det måste ju ta väldigt mkt onödig energi! Försök jobba med detta, be om proffshjälp! Via VC kanske?

Tack för svar men tror inte att jag är direkt rädd för att bli ensam... jag gillar att vara ensam ibland, men jag vill ju förstås ha min pojkvän kvar... bara att jag stör mig på dessa osäkra tankar som kommer ibland
Svar på tråden Varför är jag så konstig i relationer?