Inlägg från: Anonym (Undvikande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Undvikande)

Varför är jag så konstig i relationer?

Det låter som att du har ett otryggt undvikande anknytningsmönster. Pga dina relationer till dina föräldrar har du troligtvis utvecklat en ett undvikande anknytningsmönster som gör att du har svårt med närhet i relationer. Det går att förändra om man blir medveten om det även om det kan vara svårt...

Jag kan också rekommendera Hemligheten av Dan Josefsson om du vill sätta dig in i vad det innebär och se om det stämmer på dig.

• Anonym (Undvikande)
    Anonym (Konstig) skrev 2018-04-25 17:22:53 följande:

Oj, allt låter så invecklat o svårt. Jag blir ledsen av era svar men tackar för dem ändå, vill ju inte vara sjuk eller något sånt... Nu blir jag ju bara nojig att det är något fel på mig.

Ingen som tror att felet *bara* ligger i att jag inlett relationer med att inte riktigt veta säkert att det är det jag vill?

Det är ingen sjukdom att ha en otrygg anknytning. Det är ganska vanligt. Det innebär bara att man kan ha mer eller mindre svårigheter i nära relationer. Just undvikande anknytning brukar karaktäriseras av att man ofta har svårt att veta vad man vill och svårigheter att stanna i relationer.

Men det behöver ju absolut inte betyda att du har det, fast det låter som så på din beskrivning. Det finns en sida som heter bättre relationer där man kan göra ett test för att se vilken typ av anknytning man har. De har flera youtubefilmer som förklarar vad det är också...
  • Anonym (Undvikande)

Jag har själv undvikande anknytning. Men idag, till skillnad från när jag var i din ålder, så vet jag om mina svårigheter och kan jobba med att förändra dem.

Svar på tråden Varför är jag så konstig i relationer?