• Pissarro2

    Finns det egentligen någon som säger detta till pojkar?

    En fras jag hittat på ett feministforum.

    "Don't tell your daughter that when a boy is mean or rude to her it's because he has a crush on her. Don't teach her that abuse is a sign of love"

    Vilka jubelidioter till föräldrar eller lärare är det som lär små pojkar det här? För mig låter det helt ofattbart. Är det vanligt? Har någon av era föräldrar tutat i er detta?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-04-29 02:13
    Rättelse: "som lär små flickor det här" ska det vara, inte pojkar.

  • Svar på tråden Finns det egentligen någon som säger detta till pojkar?
  • Anonym (U)

    Nej nej. Man säger det till flickor och tjejer. Tror inte jag känner en enda kvinna som inte fått höra att killarna retas bara för att de gillar en, att de bara vill ha ens uppmärksamhet eller "kärlek börjar med bråk". Det finns så många sådana och de flesta riktar sig till tjejer. Killarna fortsätter retas med tjejerna och när tjejerna säger till vuxna får de höra att pojken nog egentligen tycker om henne/dom men att pojken/killen inte vet hur den ska visa det.. men tror säkert det finns killar som får höra att de är "kära" i en tjej för att de retas och håller på. Helt sjukt egentligen! Och en del tror ändå att kön inte är inlärt på något sätt.

    Finns det någon som inte fått höra det som tjej?

  • Anonym (M)
    Anonym (U) skrev 2018-04-29 02:01:32 följande:

    Nej nej. Man säger det till flickor och tjejer. Tror inte jag känner en enda kvinna som inte fått höra att killarna retas bara för att de gillar en, att de bara vill ha ens uppmärksamhet eller "kärlek börjar med bråk". Det finns så många sådana och de flesta riktar sig till tjejer. Killarna fortsätter retas med tjejerna och när tjejerna säger till vuxna får de höra att pojken nog egentligen tycker om henne/dom men att pojken/killen inte vet hur den ska visa det.. men tror säkert det finns killar som får höra att de är "kära" i en tjej för att de retas och håller på. Helt sjukt egentligen! Och en del tror ändå att kön inte är inlärt på något sätt.

    Finns det någon som inte fått höra det som tjej?


    Håller med. Man fick höra det mer än en gång om man säger så.
  • Anonym (Nja)

    Det handlar väl om att man ska vara vaken på dåligt beteende o inte falla i fällan att ursäkta rent felaktigt beteende med nån slags manlig ungsoms oförstånd.

  • Anonym (C)

    Ja det är vanligt. Jag hörde det ofta när jag var liten. Jag hör det fortfarande då och då. Han även hört kvinnor i min ålder, runt 40 år, säga så till sina barn!

    Ett idiotiskt sätt att normalisera våld.

  • Dynomate

    När jag var liten sa man kärlek börjar med bråk och slutar med barnvagn, då sluta killarna slå.

  • Anonym (B)

    Jag fick själv höra detta som barn (ända upp i högstadieåldern) och har även senare hört vuxna säga så till flickor.

    Har även hört liknelsen att en flicka och en pojke som ofta leker tillsammans men ibland bråkar med varandra är som "ett gift gammalt par".

  • Pissarro2
    Anonym (C) skrev 2018-04-29 06:51:35 följande:

    Ja det är vanligt. Jag hörde det ofta när jag var liten. Jag hör det fortfarande då och då. Han även hört kvinnor i min ålder, runt 40 år, säga så till sina barn!

    Ett idiotiskt sätt att normalisera våld.


    Det är chockerande! Är dem mindre intelligenta de som gör detta, avsaknad av empati eller varför gör dem det? Vuxna måste väl för h-vete kunna tänka längre än näsan räcker.
  • Anonym (B)
    Pissarro2 skrev 2018-04-29 10:24:29 följande:
    Det är chockerande! Är dem mindre intelligenta de som gör detta, avsaknad av empati eller varför gör dem det? Vuxna måste väl för h-vete kunna tänka längre än näsan räcker.
    Det är vanliga människor som är uppväxta med de normer som finns för könen i samhället och som inte ifrågasätter dessa.
  • Anonym (Migranten)

    I Sverige är det nog inte vanligt.

    Jag har bott i USA. Jag har åtskilliga gånger blivit förvånad över hur annorlunda könsroller de har där, både i high school-åldern och som vuxna. Faktiskt lite svårt att förklara hur, men skillnaden är större än vad folk tror.

  • Anonym (C)
    Pissarro2 skrev 2018-04-29 10:24:29 följande:

    Det är chockerande! Är dem mindre intelligenta de som gör detta, avsaknad av empati eller varför gör dem det? Vuxna måste väl för h-vete kunna tänka längre än näsan räcker.


    Såg att jag skrivit 40 år, jag är bara 30 år och har kvinnor i min ålder som säger så.

    Det är kvinnor som saknar längre utbildning och inte är intresserade av samhällsdebatten. Eftersom det var så vanligt att höra det när vi var små så är det inget de har reflekterat över. Det är så normaliserat att man inte tycker att det är konstigt. Vill inte gärna kalla dem mindre intelligenta.

    Den äldre generationen tänker väl inte så långt. Många vill ju gärna se tydliga könsroller och att barnen ska infostras i detta. Negativa konsekvenser tänker man inte på.
Svar på tråden Finns det egentligen någon som säger detta till pojkar?