• Äldre 29 Apr 22:55
    12574 visningar
    7 svar
    7
    12574

    Rött kakel

    Hej

    Vad tycker ni om röd mosaik/rött kakel?

    Ute/trendigt? Nyanser? Avskräckande/positivt vid husköp?

  • Svar på tråden Rött kakel
  • nytt eller gammal­t
    Äldre 29 Apr 23:06
    #1

    Både jag och mina grannar har det i köket (ovetande om varandras val). Klart att det finns personer som inte gillar rött, precis som att jag kanske inte gillar nån annan färg. Många är osäkra och rädda för starka färger upplever jag. Rött behöver passa in i stilen på bostaden i övrigt för att funka, tycker jag.

    Om det är inne eller ej beror nog på var du bor och vilken målgrupp din bostad har vid försäljning.

  • Anonym (A)
    Äldre 29 Apr 23:10
    #2

    Ovanligt säger sambon som arbetar i branschen. Otroligt fult tycker jag som ogillar rött. Tycker däremot inte det är särskilt avskräckande vid husköp eftersom det bara är att byta. Skulle däremot inte sätta upp det specifikt inför försäljning eftersom det är rätt speciellt och många är osugna på att renovera kök.

  • Äldre 30 Apr 03:31
    #3

    Jag är lite "rädd" för starka färger på golv/väggar/tak. Jag föredrar personligen neutrala färger och tar de starka färgerna i textilier. Mattor, sitt-dynor, gardiner osv. Men det är för att jag tycker att det är enklare att köpa nya gardiner än att kakla om.

  • Äldre 30 Apr 12:47
    #4
    nytt eller gammalt skrev 2018-04-29 23:06:10 följande:

    Både jag och mina grannar har det i köket (ovetande om varandras val). Klart att det finns personer som inte gillar rött, precis som att jag kanske inte gillar nån annan färg. Många är osäkra och rädda för starka färger upplever jag. Rött behöver passa in i stilen på bostaden i övrigt för att funka, tycker jag.

    Om det är inne eller ej beror nog på var du bor och vilken målgrupp din bostad har vid försäljning.


    Anonym (A) skrev 2018-04-29 23:10:11 följande:

    Ovanligt säger sambon som arbetar i branschen. Otroligt fult tycker jag som ogillar rött. Tycker däremot inte det är särskilt avskräckande vid husköp eftersom det bara är att byta. Skulle däremot inte sätta upp det specifikt inför försäljning eftersom det är rätt speciellt och många är osugna på att renovera kök.


    BurningDiamond skrev 2018-04-30 03:31:55 följande:

    Jag är lite "rädd" för starka färger på golv/väggar/tak. Jag föredrar personligen neutrala färger och tar de starka färgerna i textilier. Mattor, sitt-dynor, gardiner osv. Men det är för att jag tycker att det är enklare att köpa nya gardiner än att kakla om.


    Tack för era svar! Bekräftar mina egna tankegångar lite. Vi har röd mosaik (köpte det så) men funderar nu på att byta ut det för att se om det underlättar försäljning. Men så läste jag igår till min stora fasa att rött kakel är trenden 2018 och vitt kakel ute!! Vet inte om alla nyanser av rött gäller eller enbart terracotta-röd dock..
  • Anonym (B)
    Äldre 30 Apr 22:46
    #5
    Donaldduck1234 skrev 2018-04-30 12:47:57 följande:

    Tack för era svar! Bekräftar mina egna tankegångar lite. Vi har röd mosaik (köpte det så) men funderar nu på att byta ut det för att se om det underlättar försäljning. Men så läste jag igår till min stora fasa att rött kakel är trenden 2018 och vitt kakel ute!! Vet inte om alla nyanser av rött gäller eller enbart terracotta-röd dock..


    Vadå ?till din stora fasa?? :) ni har ju rött så det är väl inget att fasa över... sen är det ju upp till er om ni väljer att byta ut det eller inte.
  • Äldre 1 May 17:50
    #6
    Anonym (B) skrev 2018-04-30 22:46:26 följande:

    Vadå ?till din stora fasa?? :) ni har ju rött så det är väl inget att fasa över... sen är det ju upp till er om ni väljer att byta ut det eller inte.


    Hehe ah jo, jag kanske skrev lite syftningsfelaktigt. Det vore verkligen fasansfullt när vi nu är så nära att byta rött mot vitt att inse EFTER bytet att det röda är inne igen. Men nu googlade jag visserligen innan.. men tror att vi kommer byta ändå, tänker på alla (majoriteten) som inte följer kakeltrenderna.
  • Äldre 20 May 20:50
    #7

    Måla om det istället annars. Jag personligen kan tycka att rött kakel är snyggt, i rätt miljö. För mig innebär rätt miljö ett lite stramt, modernt kök med släta luckor utan handtag eller strikta handtag. 

    Å andra sidan tycker jag det sedan flera flera år tillbaka, jag såg det nog för första gången för kanske 8 år sen, och för 5 år sen fixade jag rött kakel i min hyreslgh med dekorplast. Har inte märkt eller hört att just rött kakel skulle vara trendigt nu. Har iofs inte kollat så noga  
     

Svar på tråden Rött kakel