• 928
    Äldre 1 May 05:39
    18088 visningar
    14 svar
    14
    18088

    Rs virus vår resa

    Hej jag tänkte dela med mig om vår resa i sjukdomen, och saker och ting som jag har saknat att någon skrivit om .8 veckor gammal flicka!

    Vi låg inne på sjukhuset 5 dygn med en stadig kurva att bli sämre,5 dagen vände det!

    Hon låg med två friskluftslangar i näsan och ibland körde dom in andrenalin och ibland koksalt lösning!

    När vi åkte hem kändes hon bättre men 3 dagen blev hon sämre, in på sjukan och få mer mediciner! Nu har det gått 16 dagar och vi har börjat lära oss hur rs är på vårat barn och turen går så här!

    Hon måste äta!! och vi matar henne var 3 timme men för att äta måste vi droppa koksalt i näsan, suga ur , inhalera med Amir Vänta tills det öppnar i halsen och sen mat!

    Vi har koksalt med nezeril som vi använder när det är extra jobbigt och vi kör just nu med kortison i inhalatorn varje morgon!

    Nu till den känslomässiga biten som ingen pratar om..

    Jag är man och jag är livrädd när hennes andning krånglar jag känner mig helt hjälplös och är heltförtvivlad. Jag kan se hennes skräck och byter min högerarm utan att blinka bara hennes akuta panik kunde släppa!

    Efter senaste akutfärden så la jag mig i ett hörn och bröt ihop , känslorna var utanpå huden och tårarna tog aldrig slut..

    Det känns som jag är i ett vakuum där tiden står stilla invändigt känns det som jag har gått sönder men jag står vid min fantastiska sambo och vi fortsätter kämpa i sömnlöshet och andningsproblem!

    Det jävliga är när det känns bättre nån dag så är det alltid inför nåt andningsskov så jag blir

    Hela tiden besviken och förlorar hoppet liksom ..

    Forts följer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-05-01 08:15
    Optiflow kallas friskluftslangarna och kortison morgon middag kväll i en vecka!

  • Svar på tråden Rs virus vår resa
  • 928
    Äldre 1 May 08:41
    #2
    Poppy75 skrev 2018-05-01 08:33:31 följande:

    Det låter som att ni har det otroligt jobbigt nu. Jag känner för dig. Jag har tvillingar som är för tidigt födda och min ena kille råkade ut för jobbiga komplikationer. De mår båda bra nu men rädslan har påverkat mig. Jag hoppas att ni alla får bra hjälp.


    Hua det låter jobbigt med tvillingarna????

    På vilket sätt har rädslan/ ångesten påverkat dig?
  • 928
    Äldre 1 May 12:57
    #4

    Presis !

    men när man nu är utsatt för såna här små trauman så måste det bero på att typ (Gud) har någon plan,för ett är säkert att man utvecklas psykiskt nästan bara i smärta , önskar att man fick insikter utan kaos men Icce!

  • 928
    Äldre 2 May 09:20
    #5

    När barnet skriker så når det rakt in i reptilhjärnan och processar dina egna känslor , det ska vara så för att barnet ska överleva.

    Det är bara känslor som du känner och dom kommer klinga av om du accepterar att det är så här du känner, om du speedar upp och försöker kväva dina känslor kommer oron och ångesten göra dig paralyserad!

    Andas 10 djupa andetag och blunda samtidigt, stå kvar i hur du känner!fly inte , fortsätt andas lungt så klingar känslorna av och då lugnar det ner sig.

    Acceptera hur du känner så slutar ( larmet) gå inuti dig.

    Träffa en präst( gratis) eller bra vän

    Terapeft eller annan proffsmäniska

    Prata om hur du känner

    Allt ska ut , stänger du in det förvandlas det till en svart äcklig hårboll som kommer upp varje gång du hamnar i ett jobbigt läge!

  • 928
    Äldre 2 May 20:43
    #6

    Vi märkte att när vi lagade mat och värmen steg i huset så reagerade vår bebis starkt på det och började stressa upp!

    Vi sänkte värmen i sovrummet vi tror att det underlättade för andningen!

    Vi har det otroligt lungt hemma nu , inga besök,och försöker vara avstressade för vår bebis reagerar direkt om vi stressar minsta lilla!

  • 928
    Äldre 3 May 21:56
    #7

    Idag är det 17dagar sen bebisen åkte in på sjukhuset

    Idag var blöjan full med slem flera gg så kanske det har släppt nu??

    Tillfrisknandet har hittills varit enligt följande

    4 dagar dålig på sjukhuset 5 dagen vände det kraftigt uppåt, 6-9 dag hyfsat , 10-14 sämre 14-17 lite bättre

    det jobbiga är att när man tror att sjukdomen börjar släppa så blir man sjukt besviken när det är lika jobbigt nästa dag????

  • 928
    Äldre 6 May 08:49
    #8

    Idag är det 21 dagar och hon har minskat på sitt matintag vilket föranledde lite oro men det är nog naturligt ochså beroende på hennes ålder!(3mån)

    Vi sover 3 Tim ,mat ,3Tim ,mat ,slutat helt med kortison enligt läk, vi tror att det inte hjälpte nåt utom stillade vår oro!

    Hon skriker högre nu när hon är missnöjd och skrattar mer när hon är glad!

    Vi hjälper till med alvedon inför natten 2,5 ml eller supp!

    Lite tät på morgonen , koksalt ibland med nezeril i.

    Börjar tillfriskna känns det som men vi vet ju hur sjukdomen gungar fram å tillbaka !

  • 928
    Äldre 10 May 21:47
    #9

    Nu har våran bebis varit frisk i 4 dagar????

    Pigg och ännu gladare än innan!

    Gått upp i vikt under sjukdomen pga våran ( behandling )

    Såhär gjorde vi och det är ingen lösning för alla utan en vägledning .

    För att tillfriskna behöver en bebis mat och sömn!

    Vi hade en " låda" som innehöll

    Koksaltlösning

    Näsfrida..snororm..nässug kärtbarnmånganamn

    Airemir inhalator

    Nezeril( nödfall)

    Alvedon supp

    Pilatesboll/sängkant

    När bebisen vaknar hade vi ca 3 min på oss att droppa i koksaltlösning, låta verka 1 min , suga upp med nässugen ge henne en "puff med airemir och där efter ge henne mat medan luftvägarna är öppna sen sov hon i två timmar och då hinner du se till att det finns nytvättade nappflaskor och varmt vatten i termos och kallt i tillbringare och uppmätt modersmjölk ersättning!

    Sen vaknar hon och det är bara köra på igen med koksalt osv

    Missade vi dom där 3 min så bar det iväg och bebisen hetsade upp sig och blev heltätt med en massa ångest för alla!

    Vi tillsatte nezeril några gg när det var som värst

    Alvedon fick hon på sjukhuset 4 gg dag,

    hemma fick hon 2 gg/dag ,sista veckan 1 gg när hon visade behov!

    Man bör känna efter vad sin bebis behöver ang airemir nezeril alvedon koksalt !

    Satt och gungade bebisen i famnen på sängkanten/pilatesboll när hon hade ont så slemmet skulle lossna !

    Vi gillar inte medicin men i det här fallet tog vi hjälp och det ångrar jag inte??

    LYCKA TILL det kommer lösa sig för er med ??

  • 928
    Äldre 14 May 20:40
    #11

    Idag badade vi henne och troligtvis blev det lite för varmt och dimmigt och hon blev tät och lite slemmig så det var fram med koksalt näsormen och en puff så blev hon fin igen! ??

  • 928
    Äldre 22 Feb 19:04
    #12

    Nu är vår dotter 1 år och är pigg och stark ,hon uppvisar inga tecken på att ha (skadats) pga rsvirus ,hon uppvisar snarare en tuffhet och är ganska oöm och hänger med på det mesta! Vi har inte haft några problem med andning eller lungor eller någonting liknande.

    Mvh j

  • 928
    Tue 19 Nov 2019 22:14
    #13

    Nu närmar sig rs virus tider.

    Jag var helt oförberedd när vår dotter fick det, hade inte en tanke på hur dålig dom faktiskt blir.

    Tror att jag är som dom flesta att man gick mest omkring i nåt sorts lyckorus över att fått barn och helt glömde bort att barn är ömtåliga när dom är bebisar!

  • 928
    Wed 13 Oct 2021 20:53
    #14

    Nu är våran tjej 3,5 år och som det verkar nu så har hon inte några symtom efter Rs viruset, hon är snarare väldigt tuff mot förkylningar, dom liksom rinner av henne så vi är tacksamma att allt fungerar och jag sänder en tanke till er alla som fått rsvirus på era barn ??

Svar på tråden Rs virus vår resa