• Äldre 5 May 10:54
    7549 visningar
    25 svar
    25
    7549

    Ni som har haft utomkved, hur gick det sen?

    Trådstartaren- Beklagar dina missfall och utomkveds.

    Hoppas du får bra hjälp på ivfkliniken. Be att de kollar upp ditt AMH-värde (din äggreserv,antalet kvarvarande ägg men säger tyvärr inget om kvaliteten på äggen). Problemet kan sitta där !

    Med stigande ålder får man färre och färre ägg kvar och de blir tyvärr av sämre och sämre kvalitet, eftersom man föds med alla ägganlag från början, ingen nybildning sker som med spermierna. Därför ökar chansen att få missfall med åldern. Men om man ha för lågt AMH (under 1.0) så kan man istället göra äggdonation. Det ökar chanserna rejält att få ett levande barn sen, genom att man får en 20-årings friska pigga ägg istället !

    Lycka till !

  • Äldre 5 May 11:07
    #10
    Ida3434 skrev 2018-05-05 10:59:56 följande:

    Jag är under utredning för utomkved. Tyvärr syns inget via VUL så det är oklart om vart i kroppen min graviditet sitter. Jag kommer  få fortsätta lämna blodprov varannan dag samt nytt VUL en gång i veckan.

    Läkaren vill inte operera ännu då man inte vet vart ägget sitter och säger att man kan hoppas på att cellerna istället bryter ner det och att kroppen sköter detta själv.

    Det är psykiskt påfrestande att gå runt och vänta och inte vad som händer i min kropp eller vad som kommer att hända om en timme, imorgon eller om en vecka.

    Är det någon som varit med om något liknande och att kroppen har lyckats bryta ner cellerna och få bort graviditeten utan ingrepp?

    Vill inget hellre än att detta ska vara över och vi kan ge oss på att försöka bli gravida igen. 


    Förstår att det är jobbigt att gå och vänta. Vad ligger ditt hcg på? Och i vilken vecka borde du vara?

    Jag läste för länge sen om en tjej som hade oturen att få utomkveds i buken (ej livmodern) hon fick ta cellgifter mot det och då försvann det.
  • Äldre 5 May 11:21
    #12
    Ida3434 skrev 2018-05-05 11:12:38 följande:

    Går in i v. 6 på tisdag och mitt hcg låg på ca 700 häromdagen. 

    Ja jag har också hört att det kan hamna där, undrar hur man upptäcker det. 


    Vet inte, men fråga Vickan I om det. Såg att hon fått cellgifter i spruta mot utomkveds i den andra utomkvedstråden du också hade skrivit i.
  • Äldre 6 May 14:36
    #19
    Ida3434 skrev 2018-05-05 11:12:38 följande:

    Går in i v. 6 på tisdag och mitt hcg låg på ca 700 häromdagen. 

    Ja jag har också hört att det kan hamna där, undrar hur man upptäcker det. 


    Det kan vara för tidigt att se något i v.6. Jag har råkat ut för att de inte såg nåt då flera gånger. Så numera gör jag tidigast vul i v.8+0, för då ska man se ett embryo med hjärtslag om allt är normalt. Så det behöver inte alls vara utomhavandeskap om de inte ser nåt i v.5 eller 6.
  • Äldre 6 May 17:28
    #21

    Ida3434- Har du ont i magen på ena sidan?

Svar på tråden Ni som har haft utomkved, hur gick det sen?