• LittleSunshine84

    Hur långt innan bf planerat snitt?

    Hej!

    Jag undrar hur långt innan bf man sätter beviljade snitt? Kommer förmodligen att göra mitt på SÖS i Sthlm.

    Ngn som har erfarenhet?

  • Svar på tråden Hur långt innan bf planerat snitt?
  • lullis94

    Jag fick två datum att välja på, ett en vecka innan och ett senare för läkaren hoppades att det skulle hinna dra igång och göra ett mer akut snitt och det datumet var 2 eller 3 dagar innan BF. Men vi valde det tidigare datumet :)

  • SysterY

    Jag hade tid en vecka innan men fick nytt snitt 4 veckor innan istället då jag födde tidigare.

    Nu har jag snittid två veckor innan, tvillingar. Får se om det blir tidigare denna gången också.

  • Anonym (K)

    Jag undrar samma. Har fött två barn vaginalt och båda föddes 9 dagar innan bf. Vi försöker få en trea och då blir det snitt men kommer oroa mig för att förlossningen startar innan tiden för snittet om det är väldigt nära bf.

  • Anonym (bm 2)

    Brukar ske efter v 39+0. Datumet är det ju inte så noga med, eftersom man ju får ett snitt ändå om förlossningen startar spontant före datumet. 

  • Anonym (@@)

    Jag ska få tid för planerat snitt 2-3 dagar före Bf pga sätesbjudning lät det som. Men tycker det är märkligt lägga snittet så ?sent? för läkaren sa åt mig 10 dagar före Bf brukar man göra det. Känns som att risken för att måste göra ett akut snitt ökar desto närmare Bf och de borde man väl vilja undvika i största mån?

  • lullis94
    Anonym (@@) skrev 2018-05-05 22:54:29 följande:

    Jag ska få tid för planerat snitt 2-3 dagar före Bf pga sätesbjudning lät det som. Men tycker det är märkligt lägga snittet så ?sent? för läkaren sa åt mig 10 dagar före Bf brukar man göra det. Känns som att risken för att måste göra ett akut snitt ökar desto närmare Bf och de borde man väl vilja undvika i största mån?


    Så resonerade min läkare också, hade också sätesbjudning och han ville att den skulle dra igång normalt och sedan göra akut för han menade på att starten på förlossning förberedde barnet för födsel och att det var bra för dem. Men vi fick välja och tog datumet en vecka innan. Dock tror jag att jag skulle gått över tiden för att den skulle starta naturligt.
  • Anonym (G)

    På Danderyds sjukhus sade de att de gör 39+0 och framåt, de gör tydligen planerade snitt måndag-onsdag. Mitt blev i 39+1. Med lite "otur" hade jag även kunnat få 40+0.

  • Anonym (@@)
    lullis94 skrev 2018-05-05 23:56:00 följande:

    Så resonerade min läkare också, hade också sätesbjudning och han ville att den skulle dra igång normalt och sedan göra akut för han menade på att starten på förlossning förberedde barnet för födsel och att det var bra för dem. Men vi fick välja och tog datumet en vecka innan. Dock tror jag att jag skulle gått över tiden för att den skulle starta naturligt.


    Nej självaste läkaren sa attman gör det 7-10 dagar före Bf. Det var receptionisten? Eller vad hon var för något, som bokade tiden som blev 3dagar för Bf bara.

    Ja de resonemanget lät ju hyfsat vettigt, att barnet då blir förberett på förlossning, men det är högre risker med akut snitt än med planerat, infektionsrisken osv... så jag vet inte
Svar på tråden Hur långt innan bf planerat snitt?