• Äldre 6 May 22:26
    3900 visningar
    2 svar
    2
    3900

    Någon med erfarenhet av ADEM eller som anhörig till person med ADEM/MS/stroke?

    Hej,

    Min man drabbades av något som heter ADEM för 1 1/2 år sedan. En allvarlig akut inflammation i hjärnan, som för hans del började på synnerven. Det förväxlas ibland med MS. Jag undrar om någon hört talas om och/eller har någon erfarenhet av detta? Vi har tre barn och den yngsta var drygt ett år när detta hände. En omtumlande tid har det varit, han var inneliggande på sjukhus fyra månader i streck. Idag har han återhämtat sig relativt bra, men har vissa brister med synen, har viss hjärntrötthet och är svagt deprimerad då han förväntat sig bli bra men märker att det nog inte blir som förut mer. Vore intressant att ta del av andras berättelser och hur det är att leva som anhörig t ngn som blivit allvarligt sjuk mitt i livet.

    Kram

  • Svar på tråden Någon med erfarenhet av ADEM eller som anhörig till person med ADEM/MS/stroke?
  • Sun 5 Jan 2020 11:10
    #1

    Hej,

    Jag fick diagnos adem för ett år sen.....???? lever med nedsatt syn och går på ms mediciner(mapthera)

    Har flertal ms symptom...

    Jag är 40 år man, fick det väldigt plötsligt en ett epileptiskt anfall på jobbet.

    Hur går det för er nu?

  • Tue 7 Jan 2020 10:30
    #2
    Hejsan,
    Hoppas på svar.... då det verkar vara vldigt få som fått denna diagnos!!


    Jag är man 40 år och fick ADEM som diagnos 2018-19.
    Trillade ihop på jobbet och låg inne på sjukhus i 7v.
    Jobbar nu 50% med en del handikapp kvar. som nedsatt syn och höger ben hänger inte med riktigt ?..
    Jag går på MS mediciner nu var 6 mån (mapthera)

    Hu går det för er??? är väldigt nyfiken då det inte verkar som många har haft det!!

    MVH/
    Glenn
Svar på tråden Någon med erfarenhet av ADEM eller som anhörig till person med ADEM/MS/stroke?