• Liquorice50

    Kan det vara ok för en man att klä sig kvinnligt?

    Jag hoppas ju det men är långt ifrån säker. Det jag är säker på är att jag väldigt gärna klär mig i klänning eller kjol - har haft det intresset sedan jag var liten. Det kan dock vara ett ganska ensamt intresse då det finns tydliga klädnormer i samhället. Min flickvän (särbo) berättade jag för tidigt i vårt förhållande och hon tog det bra och har sett mig i klänning några gånger. Jag har dock inte varit i ett offentligt sammanhang med kvinnliga kläder - men skulle vilja. 

    Min flickvän visade en klänning som hon tänkt ha på midsommar och då jag var positiv och även uttryckte lite avundsjuka så sa hon att jag får väl skaffa en liknande. Mm.. fast inte på midsommar då kanske svarade jag (vänner kommer över på firande). Hon svarar - varför inte, för mig är det helt ok om du vågar - som en liten utmaning.
    Jag efterfrågar råd. Det lättaste är ju att låta bli och utsätta mig för risk att någon ogillar mig i klänning men samtidigt så vill jag gärna slippa vara så hemlig med mitt klädintresse!

  • Svar på tråden Kan det vara ok för en man att klä sig kvinnligt?
  • tobbe01
    Ballon79 skrev 2018-06-30 13:50:59 följande:

    Gud vad modigt! Jag var häromdagen med min fru för att titta på en klänning (åt henne). En liten butik med mycket personlig service. Jag försöker visa intresse (!) genom att ha relevanta synpunkter på passform, färg mm. Plötsligt säger expediten "Vill du att jag ska ta fram några modeller åt dig också?"... Jag blev paff, sa skämtsamt nej tack... Vad triggade henne? Jag var ändå där i min frus ärende...


    Hon har väl en egen gubbe där hemma som går omkring i kjol och knytblus kanske?
  • Ballon79
    Pope Joan II skrev 2018-06-30 14:29:05 följande:
    Jag har vid något tillfälle läst en sammanfattning av en studie som visade att det är mycket vanligt just när det gäller män som gillar att klä sig i kvinnokläder utan att för den skull vilja vara eller ses som kvinna. 

    Avkrävs jag källan kan jag inte redovisa den eftersom jag inte alls minns var eller ens i vilket sammanhang jag läste det. 
    Så tror jag nog att det kan vara. Behövs ingen källa. Men ditt inlägg svarar inte på mitt påstående om att det inte är så vanligt att frun etc. är införstådd med detta intresse.
  • Pope Joan II
    Ballon79 skrev 2018-06-30 14:31:38 följande:
    Så tror jag nog att det kan vara. Behövs ingen källa. Men ditt inlägg svarar inte på mitt påstående om att det inte är så vanligt att frun etc. är införstådd med detta intresse.
    Det var ju exakt det jag och därmed mitt inlägg svarade på? 

    Enligt det jag läste så är det väldigt vanligt att hustrur till män som gillar att klä sig i kvinnokläder utan att vilja bli betraktad som kvinna och utan att vilja vara kvinna är helt införstådda med att deras män har den lusten. 

    Vad trodde du att mitt inlägg handlade om?
  • Ballon79
    tobbe01 skrev 2018-06-30 14:29:41 följande:
    Hon har väl en egen gubbe där hemma som går omkring i kjol och knytblus kanske?
    Det tror jag inte. Hon pratade nämligen om att hennes man inte ville att hon skulle ha byxa+kavaj på ett bröllop de var bjudna på, eftersom han skulle ha det.
  • Ballon79
    Pope Joan II skrev 2018-06-30 14:40:43 följande:
    Det var ju exakt det jag och därmed mitt inlägg svarade på? 

    Enligt det jag läste så är det väldigt vanligt att hustrur till män som gillar att klä sig i kvinnokläder utan att vilja bli betraktad som kvinna och utan att vilja vara kvinna är helt införstådda med att deras män har den lusten. 

    Vad trodde du att mitt inlägg handlade om?
    Jag trodde att ditt inlägg handlade om att det var vanligt att män gillar kvinnokläder utan att för dens skulle vilja vara eller ses som kvinna.

    Men nu skriver du att männens kvinnor är införstådda med detta, och det är jag mer fundersam kring. Så nu: Källa på det?
  • Ballon79
    Pope Joan II skrev 2018-06-30 14:40:43 följande:
    Det var ju exakt det jag och därmed mitt inlägg svarade på? 

    Enligt det jag läste så är det väldigt vanligt att hustrur till män som gillar att klä sig i kvinnokläder utan att vilja bli betraktad som kvinna och utan att vilja vara kvinna är helt införstådda med att deras män har den lusten. 

    Vad trodde du att mitt inlägg handlade om?
    Jag trodde att ditt inlägg handlade om att det var vanligt att män gillar kvinnokläder utan att för dens skulle vilja vara eller ses som kvinna.

    Men nu skriver du att männens kvinnor är införstådda med detta, och det är jag mer fundersam kring. Så nu: Källa på det?
  • Pope Joan II
    Ballon79 skrev 2018-06-30 14:57:10 följande:
    Jag trodde att ditt inlägg handlade om att det var vanligt att män gillar kvinnokläder utan att för dens skulle vilja vara eller ses som kvinna.

    Men nu skriver du att männens kvinnor är införstådda med detta, och det är jag mer fundersam kring. Så nu: Källa på det?
    Varför ber du om källa när jag redan skrivit att jag inte kan ge dig någon? 

    För övrigt tror jag inte att det är vanligt att män gillar att klä sig i kvinnokläder. Kan inte prestera någon källa när det gäller det heller, men skulle kunna tänka mig att det är en siffra som håller sig på en ganska konstant nivå alltid. 
  • Ballon79
    Pope Joan II skrev 2018-06-30 15:02:35 följande:
    Varför ber du om källa när jag redan skrivit att jag inte kan ge dig någon? 
    För att jag är trög...
  • Ballon79
    Pope Joan II skrev 2018-06-30 15:02:35 följande:
    För övrigt tror jag inte att det är vanligt att män gillar att klä sig i kvinnokläder. Kan inte prestera någon källa när det gäller det heller, men skulle kunna tänka mig att det är en siffra som håller sig på en ganska konstant nivå alltid. 
    Ok, tror du INTE att det är vanligt. Men skrev du inte det nyss? Eller är det så att DU inte tror det, men att du har LÄST att det trots allt är så?
  • Pope Joan II
    Ballon79 skrev 2018-06-30 15:10:40 följande:
    Ok, tror du INTE att det är vanligt. Men skrev du inte det nyss? Eller är det så att DU inte tror det, men att du har LÄST att det trots allt är så?
    1: jag har läst en sammanfattning av en studie som visade att det är vanligt att de som är gifta eller tillsammans med män som gillar att klä sig i kvinnokläder utan att vilja bli betraktad som kvinna och utan att vilja vara kvinna vet om att det är så det förhåller sig.

    2: jag tror inte att det är vanligt att män vill klä sig i kvinnokläder. Jag tror att det är en företeelse bland en mindre grupp män och att den siffran håller sig på ungefär samma nivå alltid. 

    Jag kan dessvärre inte förklara det här för dig tydligare än jag redan gjort. 
  • Ballon79
    Pope Joan II skrev 2018-06-30 15:17:34 följande:
    1: jag har läst en sammanfattning av en studie som visade att det är vanligt att de som är gifta eller tillsammans med män som gillar att klä sig i kvinnokläder utan att vilja bli betraktad som kvinna och utan att vilja vara kvinna vet om att det är så det förhåller sig.

    2: jag tror inte att det är vanligt att män vill klä sig i kvinnokläder. Jag tror att det är en företeelse bland en mindre grupp män och att den siffran håller sig på ungefär samma nivå alltid. 

    Jag kan dessvärre inte förklara det här för dig tydligare än jag redan gjort. 
    Jag förstår nu!
  • Ballon79
    Ballon79 skrev 2018-06-30 15:21:32 följande:
    Jag förstår nu!
    Så din slutsats är alltså att expediten på något sätt uppfattade att jag skulle ha ett intresse för klänningar även jag OCH dessutom tänkte att det är så pass troligt att min fru känner till detta, att hon utan att göra bort sig eller ställa till det kunde ta upp frågan?
  • tobbe01

    Konstig expedit kan man i alla fall konstatera. Den enda i sitt slag är jag säker på om vi talar om en vanlig damklädesbutik. I en obskyr liten shop på en bakgata, absolut men inte på en normal affär.

  • Ballon79
    tobbe01 skrev 2018-07-01 07:32:14 följande:

    Konstig expedit kan man i alla fall konstatera. Den enda i sitt slag är jag säker på om vi talar om en vanlig damklädesbutik. I en obskyr liten shop på en bakgata, absolut men inte på en normal affär.


    Inte en kedjebutik, men inte på något sätt obskyr. Sammantaget era olika inlägg så väljer jag att uppfatta henne någonstans mellan skämt och invit, typ helt enkelt som väldigt öppen och genusmedveten (eller kanske omedveten ska man säga).
  • Pope Joan II
    Ballon79 skrev 2018-06-30 15:32:00 följande:
    Så din slutsats är alltså att expediten på något sätt uppfattade att jag skulle ha ett intresse för klänningar även jag OCH dessutom tänkte att det är så pass troligt att min fru känner till detta, att hon utan att göra bort sig eller ställa till det kunde ta upp frågan?
    Nej, det är inte min slutsats. Du beskrev en situation, jag ställde en fråga. Du svarade att det inte är det vanliga, jag berättade då att något jag läst tillbakavisar din uppfattning om hur det skulle förhålla sig.

    Vad expediten trodde eller inte trodde och vad hennes intention var och uppförande berodde på har jag över huvud taget aldrig diskuterat.
  • tobbe01
    Ballon79 skrev 2018-07-01 07:44:33 följande:
    Inte en kedjebutik, men inte på något sätt obskyr. Sammantaget era olika inlägg så väljer jag att uppfatta henne någonstans mellan skämt och invit, typ helt enkelt som väldigt öppen och genusmedveten (eller kanske omedveten ska man säga).
    Jag är skeptisk. Fanns det i butiken en skoavdelning där det fanns pumps i strlk 45?
  • Ballon79
    tobbe01 skrev 2018-07-01 11:04:24 följande:
    Jag är skeptisk. 
    Varför?
    tobbe01 skrev 2018-07-01 11:04:24 följande:
    Fanns det i butiken en skoavdelning där det fanns pumps i strlk 45?

    Nej det tror jag inte. Hurså?
  • lindalicious
    Ballon79 skrev 2018-07-01 07:44:33 följande:

    Inte en kedjebutik, men inte på något sätt obskyr. Sammantaget era olika inlägg så väljer jag att uppfatta henne någonstans mellan skämt och invit, typ helt enkelt som väldigt öppen och genusmedveten (eller kanske omedveten ska man säga).


    Japp det är precis vad jag tror utifrån det du berättat Tog du illa upp eller blev du bara paff, glad över den eventuella öppenheten etc?
    Don't get mad, get even.
  • Ballon79

    Då i stunden blev jag bara paff. Nu i efterhand tänkte jag att det var bra. Jag menar, hade en väninna varit med som smakråd så skulle hon ju lätt erbjudits att också prova (iaf om expediten är en bra säljare) och varför behandla olika kunder olika...

Svar på tråden Kan det vara ok för en man att klä sig kvinnligt?