• Äldre 9 May 21:09
    1892 visningar
    2 svar
    2
    1892

    Orolig inför första jobbet

    Jag är en tjej på 18 år som förhoppningsvis får mitt första jobb i sommar. Har aldrig jobbat förut och har inte riktigt velat det för den delen heller. Alltid när det var prao i skolan på högstadiet tyckte jag det var rätt jobbigt att hitta praktikplats osv. det beror mestadels på att jag är rädd för vad andra ska tycka om mig och att jag har social ångest. 

    Har nu sökt sommarjobb på ett lokalt äldreboende och även feriepraktik på en förskola. Allra helst skulle jag vilja jobba på förskolan eftersom jag är bra med barn och trivs väldigt bra med dem, tycker det är väldigt kul. Men om det är så att jag får sommarjobb på äldreboendet så tänker jag nog ändå ta det i första hand eftersom det är bättre betalt och har chans att få jobb även på helger därefter. 

    Anledningen till att jag oroar mig så mycket är för att jag har social ångest och då har svårt att klara av vissa saker som andra i min ålder klarar mycket lättare, som att jobba, träffa kompisar, gå på gym etc. Vill ändå så gärna ha ett jobb i sommar då jag känner att det är dags, men så fort de ringer mig känner jag att jag kommer fega ur och inte svara eller något. Har aldrig haft prao på ett ålderdomshem, så vet inte hur det är och om det passar mig, om någon här jobbar/har jobbat med det får ni gärna skriva hur det är.

    Vill bara va som alla andra i min ålder och kunna ha ett jobb, men är så rädd för att det inte kommer gå bra och att de inte kommer tycka om mig etc. 

    Dock är det många i min omgivning som min familj etc. som faktiskt säger att jag har stor social kompetens och inte förstår varför jag är rädd, men känner mig liksom osäker ändå. Är det någon här som har/har haft social ångest men som ändå klarar av att jobba? Skulle ni säga att det vart en bra träning och att ni utvecklats mycket som personer tack vare arbetet? Tack. 

Svar på tråden Orolig inför första jobbet