• Anonym (anonym)

    Fortsatt viktökning efter att man slutat med minipiller

    Hej! Jag hade ett väldigt jobbigt år förra året, då min kropp fick gå igenom rätt mycket. Det började med en oönskad graviditet i feb -17 och en medicinsk abort senare i mars. Sen testade jag kopparspiral som gjorde enormt ont och började stötas ut (blödde hur mycket som helst) och fick skrota den idén. I maj började jag äta minipillret minipe och dom åt jag ända fram till september, då jag tillslut fick nog av viktökningen (gick upp 10 kg dom knappt 5 månaderna), humörsvängningarna (var ständigt deprimerad och instabil) och när jag började få fysiska smärtor i underlivet (som att någon knivstack mig då och då) så slängde jag bort pillerna och sedan dess har jag inte haft något skydd (vi kör på naturalcycles+avbrutet, vet att det inte är perfekt, men det får funka). Jag gick upp ca 10 kg under tiden jag åt pillerna, från 56 kg till 65 (är 175cm lång så 65kg är egentligen en mer rimlig vikt för mig) men även när jag slutade äta pillerna fortsatte jag gå upp i vikt och nu ligger jag på 75 (och är rädd at det fortsätter uppåt). Detta trots samma kosthållning, rör på mig lika mycket, osv. Vad tusan beror det här på? Barnmorskor och gyn är så himla ohjälpsamma tyvärr när det kommer till detta, dom vill till och med sätta mig på fler piller (vilket jag fattar, sex utan konsekvenser är toppen, kvinnlig frigörelse osv, men min kropp pallar verkligen inte hormoner). Kan det vara någon form av hormonell imbalans, igångkickad av aborten eller minipillrena (gestagen går man ju upp i vikt av ofta, men att jag FORTSATT gå upp är skumt). Har någon liknande erfarenhet eller bara lite stöttande ord kanske? Tack på förhand. 

  • Svar på tråden Fortsatt viktökning efter att man slutat med minipiller
  • gangstah91

    Jag tycker du bör leta efter andra faktorer till din viktuppgång då det troligtvis inte är minipillerna som orsakat det.

  • jhmm

    Ät mindre så går du ner. Och kom inte med ursäkter, du äter för mycket helt enkelt. Vad du än säger så äter du för mycket.

Svar på tråden Fortsatt viktökning efter att man slutat med minipiller