• Äldre 13 May 14:59
    4966 visningar
    17 svar
    17
    4966

    Smulpaj med eller utan havregryn?

    Ska baka en rabarberpaj för första gången sen jag var barn. Tittade på olika recept och en del var vanlig smulpaj och en del hade havregryn i receptet. Tänker att med havregryn så blir det förmodligen mycket nyttigare och mindre kalorier men kanske inte alls lika gott? Undrar också hur jag ska göra med potatismjölet? Strör jag det över all rabarber eller blandar i och hur mycket ungefär? Vilket recept föredrar du, med eller utan havregryn?

  • Svar på tråden Smulpaj med eller utan havregryn?
  • Äldre 13 May 15:27
    #5
    Bibbidi skrev 2018-05-13 15:12:58 följande:
    Utan havregryn, smakar mycket bättre.

    Kom igen, du har inte bakat rabarberpaj sedan du var barn. Gå efter smaken nu, inte kalorierna. Smulpaj utan havregryn (med mjöl/smör/socker) smakar såååå mycket bättre.

    Du blandar rabarber med potatismjölet, hur mycket beror ju på hur mycket rabarber du har. Sök på internet efter recept.
    Hahaha. Får gå på diet nästa vecka istället. Så man blandar med raberberna innan, jag kom inte ihåg det.
    Sisisisi skrev 2018-05-13 15:18:36 följande:
    Godast med havregryn! www.tasteline.com/recept/smulpaj-med-apple/ Med lite extra smör blir supergott!

    Eller testa knäckig paj, ännu godare! mittkok.expressen.se/recept/knackig-rabarberp.../
    För svårt, jag måste börja med en simpel smulpaj för att det var så länge sen jag bakade en paj.
    Trippelmamma76 skrev 2018-05-13 15:22:50 följande:
    Utan havregryn är godare tycker jag med. Jag tycker även att potatismjöl är äckligt i. Det är ju för att det inte ska bli blött, men det blir som segt vitt klister i istället...
    Men man kanske inte måste ha så mycket potatismjöl i det? Såg ett par matskedar bara i något recept.

    Vilket är ert godaste simpla smulpajsrecept?


  • Äldre 13 May 15:27
    #6
    solskenskaka skrev 2018-05-13 15:26:14 följande:
    Jag röstar för med havregryn och byta ut en del socker mot sirap så att den blir seg. Godast enlig mig!
    Låter gott men har ingen sirap hemma. Kanske nästa gång.
  • Äldre 13 May 15:40
    #9
    LakritsMatte skrev 2018-05-13 15:32:53 följande:
    Det finns bara ett recept på rabarberpaj som är ätbart; och gör du såhär kommer du inte vilja dela med dig.

    Vispa ihop

    2 ägg
    1,5 dl socker
    1,5 dl vetemjöl

    Häll i botten på en vanlig pajform (jag brukar göra i en långpanna och dubbla receptet för annars räcker det inte till dagen efter åt mig och min man :D) Täck sedan smeten med rabarber i 1 cm långa bitar, det ska vara HELT täckt och tryck gärna ner bitarna i smeten ordentligt. Brukar gå åt ungefär 4-6 stjälkar.

    Sen tar du fram SMÖR (inte margarin!) och en osthyvel, och lägger hyvlat smör över hela pajen. Ska täcka hela! Strö sen över ett generöst lager med pärlsocker (man ska skymta smöret under).

    Grädda i cirka 45-50 minuter i 175 grader, gärna varmluftsugn. Pajen ska ha gyllenbrun färg och knäckig yta. Serveras bäst varm med vaniljglass, men vaniljsås funkar också! Det är gott att vända ner vispad grädde i vanlig marsansås till exempel :)
    Lät gott och enkelt och nästan kalorifritt.
    Trippelmamma76 skrev 2018-05-13 15:32:54 följande:
    Nej, har du bara ett par matskedar så blir det ju bara lite klister i pajen. Även om jag föredrar helt utan klister då...
    (Det är ju inte så att man MÅSTE ha i potatismjöl om man inte vill) testa du med potatismjöl, det kanske inte stör dig alls.
    Trodde att man var tvungen för att det ska dra till sig vätskan men måste man inte så kanske jag hoppar det.

    Har en korkad fråga men ska man skala av det röda på rabarbern med en potatisskalare eller ska det sitta kvar? Skäms

  • Äldre 13 May 17:16
    #12
    Trippelmamma76 skrev 2018-05-13 16:16:08 följande:
    Jag skalar alltid mina rabarber. Ta en liten vass kniv, skär loss "början" av skalet och dra sedan bort det längs med hela rabarbern. (Det blir liksom långa "krullor".) Det går säkert att googla på
    Ifall du inte förstår hur jag menar.

    Biten allra närmast jorden brukar jag rensa bort.
    Nu när du säger det så minns jag ju hur det var man gjorde.
    LakritsMatte skrev 2018-05-13 16:17:02 följande:
    Äh, som nån sa, ska man äta rabarberpaj så skit i kalorierna! :D man får väl ta en extra kvällspromenad med hunden ;)

    Jag tycker det blir godare med skalet på! Blir så mosigt annars, med skalet på behåller bitarna formen, och så blir det ju så vacker färg!
    Ni har övertygat mig att kalorierna får gå ner utan en tanke på det. Den med havregryn är ju inte alls lika god. Nu ska jag googla ett enkelt smulpajsrecept och sätta igång. Skrattande

    Åh just ja ska man bara ha ett lager med rabarber eller flera så att det blir tjockt med rabarber?

  • Äldre 13 May 17:34
    #14
    LakritsMatte skrev 2018-05-13 17:24:00 följande:
    I mitt recept är det bara ett lager. Men de får ligga lite huller om buller och det kan bli ett par bitar på varandra om dom är små.

    Åh testa mitt, har aldrig sett nån som gör rabarberpaj som jag och jag vill så gärna sprida det eftersom det är såå himla gott! Ska faktiskt gå och göra en nu fast jag gjorde en i onsdags :D
    Måste man ha en matberedare till ditt recept? Har bara mina händer eller en jättestor assistent och en vanlig visp förstås. Vänta det står "häll"... är det som en sockerkakssmet och inte lite hård som en smulpajsdeg?
  • Äldre 13 May 17:45
    #16
    LakritsMatte skrev 2018-05-13 17:42:36 följande:
    Ja det blir som sockerkakssmet men man måste inte vispa äggen så hårt! Bunke och visp duger bra! Det blir inte som en sockerkaka, mer kladdigt och det är mycket mer rabarber än smet!
    Jag kör på den då. Men ska jag göra dubbelt upp av det du skrev?
Svar på tråden Smulpaj med eller utan havregryn?