• Anonym (Stan Smith)

Hur rädda är kvinnor för män?

Som man så är jag alltid medveten om att en kvinna jag träffar på tu man hand kan vara på sin vakt då det finns många män som uppför sig illa och som våldtar i värsta fall. Det är inte konstigt att kvinnor inte har one-night-stands längre i så hög utsträckning som förr.

Men ibland undrar jag hur rädda och försiktiga kvinnor egentligen är när de träffar mig eller någon annan man. Finns det en ständig rädsla, eller infinner den sig bara i vissa sammanhang?

Om ni har en manlig bekant, och om ni då är med denne på tu man hand, är ni alltid då beredd på det värsta, eller tänker ni inte på det och mer bara chillar?

• Svar på tråden Hur rädda är kvinnor för män?
  • Anonym (Stan Smith)
    Kirenaj68 skrev 2018-05-18 14:42:45 följande:
    Kvinnor har inte lika många engångsligg som förr, säger du. Vad grundar du det på? Finns det statistik på det?
    Eftersom våldtäkter ökat och kvinnor i allmänhet verkar mer och mer rädda för män så antar jag att det skrämmer tjejer till att ge sig på engångsligg och gör dem mer försiktiga? Mitt antagande, eller funkar inte den logiken?
  • isolande

Jag är mer rädd för män numera än jag var när jag var yngre. Då kunde jag lätt läxa upp män till höger och vänster om de betedde sig svinigt, accepterade inte tafs på krogen utan rejäl utskällning. Jag har gått hem från krogen stupfull med musik i lurarna mitt i natten år ut och år in. Aldrig har det hänt något ens som kan liknas med obehagligt.

Men med åldern har jag ändå blivit mer mer harig för det mesta faktiskt. Okända män gör mig osäker, jag är mer uppmärksam på just män i ensamma situationer, om det är mörkt osv. Jag är även mer flygrädd, bilrädd osv.

Så ja, jag är rädd för okända män. Som andra skrivit här i tråden så vet man aldrig vem som är en potentiell våldtäktsman.

• Kirenaj68
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-18 15:11:38 följande:
    Eftersom våldtäkter ökat och kvinnor i allmänhet verkar mer och mer rädda för män så antar jag att det skrämmer tjejer till att ge sig på engångsligg och gör dem mer försiktiga? Mitt antagande, eller funkar inte den logiken?
    Absolut inget fel på din logik. Jag menade inte så. Men människan agerar ju inte alltid logiskt, eller hur? Dessutom ökar antalet fall av könssjukdomar och alla kan ju inte härröras till våldtäkter, eller hur?
  • Akira Öken
    Dr Nail skrev 2018-05-18 01:29:35 följande:

En del av problemet är man bara när man VILL vara en del av problemet. Vill man hitta på problem, och sen vara en del av dem, så varsågod, men dra inte in andra i era problem.

:D

Visst vore det fantastiskt om man kunde välja vilken samhällsstruktur man vill leva i!

"Dra in andra i era problem"? Ja, om ni kunde sluta med det. Detta är ju ett mans-problem som går ut över kvinnor. Så sluta gärna beter er illa, misshandla och våldta. När ni ändå håller på vore det asschysst om ni även slutade förlöjliga kvinnor.
  • Akira Öken
    gangstah91 skrev 2018-05-18 11:47:09 följande:

Vilken Kalle Anka statistik bör jag titta på om inte BRÅ?

Män är våldsammare mot män än mot kvinnor, rent statistiskt. Kulturellt är det mer accepterat att vara oprovocerat våldsam mot män än mot kvinnor(oberoende vilket kön som idkar våldet), vilket är helt befogat.

Skärp dig nu.

Jag har inte påstått något som motsäger det du skriver. Det jag undrar är vad det har med trådens tema att göra?
  • Anonym (man)
    isolande skrev 2018-05-18 15:47:57 följande:

Jag är mer rädd för män numera än jag var när jag var yngre. Då kunde jag lätt läxa upp män till höger och vänster om de betedde sig svinigt, accepterade inte tafs på krogen utan rejäl utskällning. Jag har gått hem från krogen stupfull med musik i lurarna mitt i natten år ut och år in. Aldrig har det hänt något ens som kan liknas med obehagligt.

Men med åldern har jag ändå blivit mer mer harig för det mesta faktiskt. Okända män gör mig osäker, jag är mer uppmärksam på just män i ensamma situationer, om det är mörkt osv. Jag är även mer flygrädd, bilrädd osv.

Så ja, jag är rädd för okända män. Som andra skrivit här i tråden så vet man aldrig vem som är en potentiell våldtäktsman.

Ok, men om man då skiljer på faktiskt och inbillning.

1) Sett ur ett faktiskt perspektiv så kunde du skälla ut män och gå hem sent på natten med lurar på utan att något hände

2) Sett ur ett upplevelse perspektiv så upplever du nu att du är mer rädd för män än du var tidigare

Men frågan är då, vad baserar du den rädslan på? Bevisligen kunde du säga ifrån och vara ute sent på natten UTAN att något hände? Har du några faktiska anledningar att känna mer rädsla eller har du skrämt upp dig själv genom att läsa och höra talas om saker som andra råkat ut för?
  • Anonym (Stan Smith)
    Akira Öken skrev 2018-05-18 16:52:08 följande:
    Visst vore det fantastiskt om man kunde välja vilken samhällsstruktur man vill leva i!

"Dra in andra i era problem"? Ja, om ni kunde sluta med det. Detta är ju ett mans-problem som går ut över kvinnor. Så sluta gärna beter er illa, misshandla och våldta. När ni ändå håller på vore det asschysst om ni även slutade förlöjliga kvinnor.
    Varför skriver du att "ni" ska sluta bete er illa, vålta och misshandla? Vi ä ju individer, där bara en liten del av "oss" uppför oss så.

• Årsta

Skulle säga att män är rädda för kvinnor,efter meetoo så törs man knappt bjuda på kaffe än mer råka röra en kvinna.

• Anonym (Stan Smith)
    Årsta skrev 2018-05-18 17:11:52 följande:

Skulle säga att män är rädda för kvinnor,efter meetoo så törs man knappt bjuda på kaffe än mer råka röra en kvinna.

Sån har jag alltid varit, men nu är jag ännu mer försiktig. Fast nu får allt tjejerna börja agera lite och inte bara förvänta sig bli uppvaktade, om män o kvinnor ska kunna bilda par framöver.

Svar på tråden Hur rädda är kvinnor för män?