Inlägg från: gangstah91 |Visa alla inlägg
  • gangstah91

Hur rädda är kvinnor för män?

Anonym (!) skrev 2018-05-17 13:57:42 följande:

Jo, men då ska man känna honom väl och veta var man har honom. En stor och stark man med mycket pondus, som jag bara är lätt bekant med, känner jag mig inte särskilt trygg tillsammans med. Får han för sig att han ska ge sig på mig så är jag ju chanslös, och dessutom kommer folk att tro mer på honom än på mig ifall jag berättar efteråt vad han har gjort mot mig. Det i särklass viktigaste för att någon ska kännas trygg är att jag vet att personen vill mig väl.
    Varför chansa? Borde vara bättre att bli tillsammans med en man som du lätt kan övermanna, istället för att "lita" på att den store inte får fnatt.
  • gangstah91
    Anonym (!) skrev 2018-05-17 17:52:32 följande:

En partner kan jag såklart välja fritt men det finns mängder av vardagssituationer där en kvinna kan vara ensam ihop med en man: åka i samma hiss, få skjuts i någons bil, jobba sent på kontoret etc. etc.
    Fast efter att ha läst denna tråd så känns det som att risken att möta en kvinna bärandes på kniv är större än det motsatta. Så jag tror män bör vara oroligare att möta våld från en kvinna än tvärtom, faktiskt.
  • gangstah91
    Akira Öken skrev 2018-05-17 18:57:52 följande:
    Hur du känner och hur verkligheten ser ut är, som bekant, helt olika saker.
    Och med detta menar du?
  • gangstah91
    Anonym (jätterädd) skrev 2018-05-17 20:08:31 följande:

Jag är jätterädd för män, men glömmer mig ibland. Har tackat ja till skjuts av en man ensam, och kom på först i bilen att han kunde köra mig vart som helst och att jag knappt kände honom! Jätteläskigt. Tack och lov var han bara en vanlig snäll man! Följde med en man ut på en joggingrunda och kom på först när vi sprungit rätt långt in i skogen att det var vansinne och blev väldigt rädd. Men tack och lov var det åter igen en vanlig snäll man.

Haha! Sköna anekdoter.
  • gangstah91
    Anonym (jätterädd) skrev 2018-05-17 22:28:45 följande:
    Det står på BRÅ:s sida att "endast 9 procent av sexualbrotten anmäls".
    Så av de 9 procent som anmäls så är det bara 1 procent av alla Sveriges män som har gjort det?

Så 91 procent av sexualbrotten anmäls inte. Hur många procent män blir det? Är vi inte uppe i typ 9-10 procent av alla män redan där? Känns inte det som rätt mycket?
    Berätta gärna hur du kommer fram till att över 500 000 män i Sverige begår sexuella övergrepp, årligen.

Dubbelt så många män än kvinnor blir misshandlade årligen. 70% av dessa är av för offret okända personer kontra 23% för kvinnor. Kvinnor är mer utsatta av bekanta/nära relationer.

Så män är mer utsatta för våld i offentligheten än vad kvinnor är.
  • gangstah91
    Akira Öken skrev 2018-05-17 22:59:47 följande:
    Att din "känsla" är just en känsla i form av ett ogrundat påstående utan stöd i fakta.
    Som alla svar i denna tråd då menar du?
  • gangstah91
    Anonym (jätterädd) skrev 2018-05-17 22:54:51 följande:
    Jag tror faktiskt jag redan har redogjort för det. Ganska så noggrant. 

Jag har aldrig sagt att män inte blir misshandlade? Klart att dom blir det. Och såklart att män är mer utsatta för våld i offentligheten än vad kvinnor är! Män aktar sig inte för män. Dom borde göra det, men dom gör inte det. Män är inte vana att akta sig, jag vet inte varför, det är som att dom tror att inget farligt kan hända, bara för att kvinnor inte är våldsamma. De tror väl inte att killkompisarna kan göra dom illa, men det kan dom verkligen.
    Vadå inte aktar sig? Vad snackar du om? Vilka pratar du om? Alla män? Eller är alla män svagare än alla män och alla män är starkare än alla män?

Inget vad du skriver har någon som helst logisk slutledning.
  • gangstah91
    Akira Öken skrev 2018-05-17 23:08:35 följande:
    Vilka är det som misshandlar alla dessa misshandlade män?

Antar att du försöker dig på någon form av skämt genom att ta upp hur många män som blir misshandlade årligen samtidigt som du propagerar för att män inte alls är så farliga och att kvinnors rädsla för män är löjlig... Du gör liksom narr av dig själv.

Men du har helt rätt i sak: är det några som verkligen borde var rädda för att gå ut så är det männen. Kvinnor däremot löper störst risk att bli utsatta i hemmets lugna vrå.
    Vilken Kalle Anka statistik bör jag titta på om inte BRÅ?

Män är våldsammare mot män än mot kvinnor, rent statistiskt. Kulturellt är det mer accepterat att vara oprovocerat våldsam mot män än mot kvinnor(oberoende vilket kön som idkar våldet), vilket är helt befogat.

Skärp dig nu.
  • gangstah91
    Anonym (Yabo) skrev 2018-05-18 14:48:46 följande:
    Nej, den heter "Toy".
    Och Sveriges heter Dance You Off?
  • gangstah91
    punktslash skrev 2018-05-18 14:57:25 följande:
    Ha, du slog mig med någon sekund där!Skrattande
    Hade jag dubbelkollat några sekunder längre kanske du hade varit först, fast vem fan bryr sig? Du har inte mindre fel för det!
  • gangstah91
    Akira Öken skrev 2018-05-18 16:53:02 följande:
    Nej.
    Vore verkligen på sin plats att du skriver en redogörelse för varför jag har fel, när du ändå vill kritisera vad jag säger.
  • gangstah91
    Akira Öken skrev 2018-05-18 16:58:23 följande:
    Jag har inte påstått något som motsäger det du skriver. Det jag undrar är vad det har med trådens tema att göra?
    Ja rädsla och våld går hand i hand, vad fan tror du att vi snackar om?
  • gangstah91
    Mullbär skrev 2018-05-18 21:54:09 följande:

Ja, jag är definitivt rädd/nervös/obehaglig till mods kring män, ja framförallt okända män då. Beror nog mkt på situationen. Mer rädd utomhus, mer rädd i mörker, mer rädd för yngre o för grupper..   Känner inte samma sak när det är kvinnor/tjejer! O hemlösa/alkisar fast det är av båda könen..

Sen inte 100% ALLA män/killar, sorgligt nog dömer man ju på utseendet ifall någon ser snäll eller hotfull ut.. O som sagt situationen/utrymmet påverkar mkt (precis som min spindelfobi, en spindel som springer över asfalten framför mig gör mig inte mkt mer än att jag konstaterar att den är där, men en spindel när man sitter på toa är mardröm).. 

Varför är du obehaglig kring män?
  • gangstah91
    Akira Öken skrev 2018-05-20 19:36:31 följande:
    I min mening är det du skriver ovan inte ifrågasättande utan att söka mer information för ökad förståelse. Många av inläggen i den här tråden har uppenbart haft ett annat syfte.
    Vilka inlägg då? Om det för diskussionens fortsatta överlevnad krävs insamling av evidens presenterar jag gladeligen de inlägg jag författat enkom i syftet att provocera. Jag kan redan nu säga att dessa inte någonstans är i majoritet.

Kan det vara som så att du helt enkelt har missuppfattat innebörden av ordet, många?
  • gangstah91
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-20 21:43:28 följande:
    En kvinna kan också göra en man riktigt illa. Det är bara att ta till något hårt eller vasst redskap ju så är en kvinna mer farlig än en man som inte har något redskap. Frågan är om en man har mer aggression och en större benägenhet till våld än en kvinna? Det är ju helt klart så att män slåss mycket mer än kvinnor. 

Sunt förnuft får nog tillämpas i de flesta situationer. Vilken man är det, vilken miljö och är alkohol inblandat. Såna faktorer avgör ju hur hög risken är. 

Teoretiskt kanske det skapar obalans mellan de båda kämparnas våldskapital. Rent praktiskt kan jag inte se att det skulle göra större skillnad om det då inte handlar om skjutvapen och kvinnan har praktisk erfarenhet i hur det ska hanteras. Män är betydligt mer impulsiva och besitter ofta en nästintill patologisk nyckfullhet som inte bara gör dem mer oberäkneliga vid konfrontation utan manifesterar sig även förebyggande i syfte att hålla ett avstånd, känslomässigt och fysiskt till män man ej känner eller får dåliga vibbar av.

Kvinnan tar en kniv och hugger mot mannen i syfte att skada, Bara det låter osannolikt. En del av dem hade säkert nåt fram och huggit ett par gånger men eftersom de flesta kvinnor har en fungerande hjärna att tänka med så lutar det mer åt andra strategier för att överleva konflikten.

Svar på tråden Hur rädda är kvinnor för män?