• Anonym (Stan Smith)

Hur rädda är kvinnor för män?

Som man så är jag alltid medveten om att en kvinna jag träffar på tu man hand kan vara på sin vakt då det finns många män som uppför sig illa och som våldtar i värsta fall. Det är inte konstigt att kvinnor inte har one-night-stands längre i så hög utsträckning som förr.

Men ibland undrar jag hur rädda och försiktiga kvinnor egentligen är när de träffar mig eller någon annan man. Finns det en ständig rädsla, eller infinner den sig bara i vissa sammanhang?

Om ni har en manlig bekant, och om ni då är med denne på tu man hand, är ni alltid då beredd på det värsta, eller tänker ni inte på det och mer bara chillar?

• Svar på tråden Hur rädda är kvinnor för män?
  • Akira Öken
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-18 19:17:48 följande:

Ditt uttalande lät som det var riktad mot alla män, som att alla män är på det viset. Det är inte samma sak som kvinnors rädsla mot män som de inte kan vara säkra på är farliga. Det handlar om kvinnors rädsla mot individer också.

Kort och gott så uppfattades ditt uttalande ganska hatiskt, generaliserande och okonstruktivt.

...och nu har du ju fått ett svar på din fråga om vad jag menade med mitt inlägg.

För att vara ännu tydligare: De flesta av de män som skrivit i denna tråd har inte uttryckt någon vilja att försöka förstå kvinnors rädsla utan ägnar sig åt att förlöjliga och ifrågasätta de svar som kvinnor skriver. Därav "ni".
  • Akira Öken
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-18 19:25:06 följande:

Du pratar egentligen om såna självklarheter men kommer aldrig med något vettigt ändå. Det är mest floskler och provokation. Har du tänkt på det?

Nej, så har jag aldrig tänkt.
  • Anonym (Stan Smith)
    Anonym (Hanna) skrev 2018-05-19 13:14:11 följande:

När du skriver att kvinnor inte har one night stands längre i så stor utsträckning som förr - vilken tidsperiod jämför du då med?

Skulle gissa att kvinnor i dag har mer tillfälligt sex än i de flesta andra tidsperioder, så jag blev nyfiken på vad du jämför med.

20 år tillbaks kanske?

Iom att det pratas så mycket om att män våldtar och att kvinnor bverättar öppet om hur de är rädda på nätet så borde det väl göra tjejer mer försiktiga? 
  • Anonym (Stan Smith)
    Akira Öken skrev 2018-05-19 15:48:54 följande:
    ...och nu har du ju fått ett svar på din fråga om vad jag menade med mitt inlägg.

För att vara ännu tydligare: De flesta av de män som skrivit i denna tråd har inte uttryckt någon vilja att försöka förstå kvinnors rädsla utan ägnar sig åt att förlöjliga och ifrågasätta de svar som kvinnor skriver. Därav "ni".
    Ok, jag tolkade "ni" att det var riktad till män i allmänhet och inte bara de i denna tråden?
  • Anonym (Tjejen)

Jag har alltid haft mest manliga vänner och har inga problem att umgås med män.

I höstas delade jag säng med en manlig bekant som valde att ligga med mig när jag var mer eller mindre medvetslös. (Snedfylla eller drogad, jag vet inte..)

Efter det är jag mer tydlig med mina gränser och är ännu mer tydlig om att jag inte vill ligga, och om jag ska dela rum eller liknande med manliga vänner igen så är jag extra övertydlig, eftersom normalt tydlig uppenbarligen inte räcker.

Men i övriga sammanhang har jag inga problem alls och är sällan rädd för att något ska hända. Tanken finns såklart ibland, men jag vägrar låta rädslor styra på det sättet.

• Anonym (man)
    Akira Öken skrev 2018-05-18 17:56:11 följande:
    Mitt inlägg var ett svar på en fråga som handlade om mäns behov av att hävda sina personliga åsikter i en tråd som handlar om kvinnors rädsla för män.

Välkommen med egna förklaringsmodeller för att förklara mäns behov att hävda sin rätt till att förlöjliga kvinnors upplevelser och bre ut sina åsikter i en tråd om kvinnors rädsla där frågan ställs till kvinnor.
    Så med andra ord så pratar du om strukturer som du inte ens kan förklara vilka det är? Och ändå tycker du män ska ta ansvar för att förändra hittepåstrukturer som feminister tydligen inte ens kan redogöra för?
  • Anonym (man)
    Akira Öken skrev 2018-05-19 15:48:54 följande:

Varför skulle män (eller kvinnor) inte kunna få ifrågastätta svar som kvinnor skriver?

Om någon skriver jag är rädd för män så måste alla hålla med och ge henne medhålla annars anses det vara "förlöjligande"? 
  • Anonym (Stan Smith)
    Akira Öken skrev 2018-05-19 15:50:25 följande:
    Nej, så har jag aldrig tänkt.
    Ursäkta jag kanske överdrev... jag har bara snabbläst dina inlägg och fick bara ett sådant första intryck. 
  • Anonym (man)
    uffe 2 skrev 2018-05-19 12:14:54 följande:
    Man ska aldrig förlöjliga vad någon annan känner. Jag förstår idag att kvinnor är rädda inför män och att många män innebär problem. Så självklart ska vi lyssna. Själv ser jag inte män utan mest vuxna sönder kränkta trasiga pojkar som tror att dom är män. En riktig man är stabil, trygg i sig själv och tar ansvar för sig själv och sina egna handlingar. Han är sig själv, tror på sig själv och är sig själv. På grund av de så här han inga hävdelsebehov, kontrollbehov eller utåtagerande som många misstolkar som starkt självförtroende men är egentligen helt tvärtom. I och med detta så har han inget problem att ge kvinnor plats och inte känna sig hotad utan sprida istället lugn.
    Japp tar ansvar för SINA handlingar, inte andras.

Om man nu ska snacka trygga och stabila personer. Hur stabilt är det att kräva att män kollektivt ska ta ansvar för vad andra män gör, men inte kvinnor?

Att vara stabil och trygg innebär inte att man måste acceptera andras idioti, det innebär att man säger ifrån oavsett när de är kvinnor eller män.
  • Akira Öken
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-19 18:31:10 följande:

Ok, jag tolkade "ni" att det var riktad till män i allmänhet och inte bara de i denna tråden?

Nej. Min gissning är att "män i allmänhet" inte läser den här tråden.
Svar på tråden Hur rädda är kvinnor för män?