• Anonym (Stan Smith)

Hur rädda är kvinnor för män?

Som man så är jag alltid medveten om att en kvinna jag träffar på tu man hand kan vara på sin vakt då det finns många män som uppför sig illa och som våldtar i värsta fall. Det är inte konstigt att kvinnor inte har one-night-stands längre i så hög utsträckning som förr.

Men ibland undrar jag hur rädda och försiktiga kvinnor egentligen är när de träffar mig eller någon annan man. Finns det en ständig rädsla, eller infinner den sig bara i vissa sammanhang?

Om ni har en manlig bekant, och om ni då är med denne på tu man hand, är ni alltid då beredd på det värsta, eller tänker ni inte på det och mer bara chillar?

• Svar på tråden Hur rädda är kvinnor för män?
  • Anonym (man)
    Mella-Bella skrev 2018-05-20 19:24:00 följande:
    Känslan är också faktisk. Den existerar precis som himlen existerar.
    Men kom igen nu, snacka om att märka ord och ägna sig åt kvasiresonemang., Du fattar väl lika bra som jag att en känsla är subjektivt vilket himlen inte är. Du kan känna vad du vill dina känslor uppstår och existerar enbart i ditt huvud dem kan ingen förneka att de existerar. Att himlen inte är grön går däremot att bevisa vetenskapligt.
  • Anonym (Stan Smith)
    Mella-Bella skrev 2018-05-20 17:08:39 följande:
    Det jag skrev är att en känsla är en känsla ssom någon äger, att du ifrågasätter om känslan finns ändrar inte på det.
    Jag ifrågasätter inte att känslan finns, jag  ifrågasätter VAD känslan är. Vissa känslor är mindre bra än andra. Bara för att du äger en känsla betyder det inte att jag inte kan helt rationellt ifrågasätta den.

Som exempel om en kvinna säger att hon är rädd för att vara i samma rum som en man, tycker du att det inte finns skäl till att kritisera och ifrågasätta den känslan?

Man gör det väldigt enkelt för sig om man inte vill ta tag i problem bara för att problemet är baserat på vad folk känner. 
  • Akira Öken
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-19 21:05:36 följande:

Beror på vad ni menar med ifrågasätta, men att vilja debattera någons känsla för något är inte alls så märkligt. Typ "varför är du rädd för män?", eller "för mig verkar det irrationellt att känna som du gör". 

I min mening är det du skriver ovan inte ifrågasättande utan att söka mer information för ökad förståelse. Många av inläggen i den här tråden har uppenbart haft ett annat syfte.
  • Mella-Bella
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-20 19:30:09 följande:

Kränkt är väl ändå sammankopplat med personangrepp.

Du skrev

Eller typ "du borde gå till doktorn" eller "du verkar mentalt instabil "eller andra personliga angrepp.

Ok ingen av oss två kan säga om de blev kränkta av det, det kan bara vederbörande svara på.
  • Mella-Bella
    Anonym (man) skrev 2018-05-20 19:32:52 följande:

Men kom igen nu, snacka om att märka ord och ägna sig åt kvasiresonemang., Du fattar väl lika bra som jag att en känsla är subjektivt vilket himlen inte är. Du kan känna vad du vill dina känslor uppstår och existerar enbart i ditt huvud dem kan ingen förneka att de existerar. Att himlen inte är grön går däremot att bevisa vetenskapligt.

Precis vad jag har sagt hela tiden. Ingen kan förneka att känslan existerar, detsamma gäller himlen.
  • Akira Öken
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-19 21:06:21 följande:

Är struktur detsamma som norm?

Nej, inte som jag förstår det, men normer kan vara en del av strukturer.
  • Anonym (man)
    Mella-Bella skrev 2018-05-20 19:40:05 följande:
    Ok ingen av oss två kan säga om de blev kränkta av det, det kan bara vederbörande svara på.
    Nej faktisk inte, en upplevd kränning är inte detsamma som en faktisk kränkning.
    Bara för att jag känner mig kränkt av att någon säger ordet "fåtölj" så betyder det inte att jag har blivit kränkt.
  • Mella-Bella
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-20 19:35:08 följande:

Jag ifrågasätter inte att känslan finns, jag  ifrågasätter VAD känslan är. Vissa känslor är mindre bra än andra. Bara för att du äger en känsla betyder det inte att jag inte kan helt rationellt ifrågasätta den.

Som exempel om en kvinna säger att hon är rädd för att vara i samma rum som en man, tycker du att det inte finns skäl till att kritisera och ifrågasätta den känslan?

Man gör det väldigt enkelt för sig om man inte vill ta tag i problem bara för att problemet är baserat på vad folk känner. 

Kritisera är väl en sak, ifrågasätta den har du fortfarande ingentin för.

Det sista du skrev är inget jag käner igen att jag har uttryckt så jag tar inte åt mig.
  • Anonym (man)
    Mella-Bella skrev 2018-05-20 19:41:59 följande:
    Precis vad jag har sagt hela tiden. Ingen kan förneka att känslan existerar, detsamma gäller himlen.
    Fast att påstå att himlen har en viss färg är inte detsamma som att påstå att den existerar eller inte existerar. Så nej det är INTE vad du påstått. 
  • Akira Öken
    Anonym (man) skrev 2018-05-19 23:56:51 följande:

Ja känslor är subjektiva men inte alltid rationella. Är det fel att ifrågasätta om rädslan en person känner är rationell?

Det du nu skriver är en helt annan sak än vad som varit ett genomgående tema för denna tråd. Du har, utifrån vad jag har läst i dina inlägg, inte givit uttryck för någon önska om att förstå rädslan eller orsaken till den. Att rädsla kan vara irrationell är det väl ingen som har ifrågasatt.
Svar på tråden Hur rädda är kvinnor för män?