Inlägg från: Anonym (man) |Visa alla inlägg
  • Anonym (man)

Hur rädda är kvinnor för män?

Mella-Bella skrev 2018-05-20 16:22:01 följande:
    TS ÄR man.

Du kan inte ifrågasätta en känsla, en känsla är just en känsla och behöver inte vara ratoonell eller säga något om verkligheten, sanning vett och sans.

Eller klart du KAN ifrågasätta det men det har du inte mycket för, sista ordet om vad någon känner har vederbörande själv.
    Anonym (man) skrev 2018-05-20 16:13:15 följande:

Tja, jag förstår att vissa har svårt för att andra ifrågasätter deras rädslor, tankar, känslor, etc. Men skriver man i en öppen tråd att man är rädd för män, dvs generaliserar och misstänkliggör alla män kollektivt så är det nog ganska naturligt att män kommer ifrågasätta det.  Hade TS varit man och så hade förmodligen kvinnor iafrågasatt det 

Det är väl självklart att man får ifrågasätta folks känslor. Du blandar ihop ifrågasätta och förneka. Man kan inte förneka existensen av en persons känslor men man kan absolut ifrågasätta varför personen känner så.

Sista ordet om en persons känslor är rationella eller ej är det absolut inte personen själv som äger. Jag kan vara rädd för aliens och inte våga gå ut genom dörren och visst har jag all rätt att känna så om jag vill, men alla andra har också all rätt att tycka vad de vill om min rädsla.

• Anonym (man)
    Mella-Bella skrev 2018-05-20 16:24:38 följande:
    Det du skrev nu tycker jag inte är personangrepp. Nu skrev du konstruktivt istället för att bara avfärda någon som en knäppskalle.
    Och det du skrev nu tycker jag är betydligt mer konsturktivt än att påstå att människors känslor inte får ifrågasättas,
  • Anonym (man)
    Anonym (Stan Smith) skrev 2018-05-20 15:55:31 följande:
    Jag är inte kvinna. Glad Tråden handlar om hur rädd kvinnor egentligen är för män.
    Sorry, glömde att du var TS Flört
  • Anonym (man)
    Mella-Bella skrev 2018-05-20 18:17:48 följande:
    Ifrågasätta brukar betyder betvivla. Alltså man tvivlar på det någon säger, i det här fallet "jag är rädd"
    Ja, men att ifråga sätta VARFÖR någon känner något och ATT någon känner något är inte riktigt samma sak va?
  • Anonym (man)
    Mella-Bella skrev 2018-05-20 18:17:48 följande:
    Ifrågasätta brukar betyder betvivla. Alltså man tvivlar på det någon säger, i det här fallet "jag är rädd"
    Anonym (man) skrev 2018-05-20 18:20:29 följande:
    Ja, men att ifråga sätta VARFÖR någon känner något och ATT någon känner något är inte riktigt samma sak va?

Tycker du att säga: Nej, jag tror inte på att du känner rädsla och att säga jag tycker inte din rädsla är befogad är samma sak?

I det andra faller har man ju faktiskt accepterat att personen är rädd men anser att anledningen till personens rädsla inte är befogat. På vilket sätt menar du att det skulle vara detsamma som att ifrågasätta om personen ÄR rädd?
  • Anonym (man)
    Mella-Bella skrev 2018-05-20 18:21:41 följande:
    Ifrågasätta är väl inte riktigt förneka, det är mer "är det du säger verkligen sant?"

Sista stycket håller jag med om.
    Nej, det beror på vad man ifrågasätter. 
    Återigen, att ifrågasätta om personen är rädd eller ej och att ifrågasätta anledningen till att personen är rädd är inte samma sak. Varför likställer du dem?
  • Anonym (man)
    Mella-Bella skrev 2018-05-20 18:25:17 följande:
    Jag menade inte heller att det inte FÅR ifrågasättas, jag menade att man kanm ifrågasätta känslan hur mycket man vill det ändrar inte att den finns.
    Ja, det gäller väl allt? Människor gör i slutändan som de vill och känner vad de vill. Men andra har som sagt också rätt att tycka vad de vill om det. 
  • Anonym (man)
    Mella-Bella skrev 2018-05-20 18:37:12 följande:
    Nej det gäller inte allt. Om jag säger "himlen är grön" och du ifrågasätter det så är det du som har rätt och jag har fel.
    Att säga himlen är grön är ett konstaterande inte en känsla. Det är inte riktig samma sak som att säga, himlen känns grön idag.  I det första fallet syftar man på himlen, i det senare fallet syftar man på sina egna känslor och tankar.
  • Anonym (man)
    Mella-Bella skrev 2018-05-20 18:55:15 följande:
    "jag är rädd" är också ett konstaterande. Även om konstaterandet ger fakta om en känsla hos någon, så är det fortfarande ett konstaterande.
    Ja med det syftar som sagt på något subjektiivt som enbart existerar i ditt huvud inte på något faktiskt som himlen.
  • Anonym (man)
    Mella-Bella skrev 2018-05-20 19:24:00 följande:
    Känslan är också faktisk. Den existerar precis som himlen existerar.
    Men kom igen nu, snacka om att märka ord och ägna sig åt kvasiresonemang., Du fattar väl lika bra som jag att en känsla är subjektivt vilket himlen inte är. Du kan känna vad du vill dina känslor uppstår och existerar enbart i ditt huvud dem kan ingen förneka att de existerar. Att himlen inte är grön går däremot att bevisa vetenskapligt.
  • Anonym (man)
    Mella-Bella skrev 2018-05-20 19:40:05 följande:
    Ok ingen av oss två kan säga om de blev kränkta av det, det kan bara vederbörande svara på.
    Nej faktisk inte, en upplevd kränning är inte detsamma som en faktisk kränkning.
    Bara för att jag känner mig kränkt av att någon säger ordet "fåtölj" så betyder det inte att jag har blivit kränkt.
  • Anonym (man)
    Mella-Bella skrev 2018-05-20 19:41:59 följande:
    Precis vad jag har sagt hela tiden. Ingen kan förneka att känslan existerar, detsamma gäller himlen.
    Fast att påstå att himlen har en viss färg är inte detsamma som att påstå att den existerar eller inte existerar. Så nej det är INTE vad du påstått. 
  • Anonym (man)
    Akira Öken skrev 2018-05-20 19:36:31 följande:
    I min mening är det du skriver ovan inte ifrågasättande utan att söka mer information för ökad förståelse. Många av inläggen i den här tråden har uppenbart haft ett annat syfte.
    Och i min mening så ifrågasätter vissa andras ifrågasättande inte som en del av att söka information utan i ett helt annat syfte. Framför allt när man börjar prata om mystiska "strukturer" som man sen inte kan förklara.
  • Anonym (man)
    Mella-Bella skrev 2018-05-20 19:50:34 följande:
    jag har aaldrig sagt att påstå att himlen har en viss färg är samma sak som att påstå att den existerar eller inte.

jag kom med ett exempel på vad du kan ifrågasätta. Påstår jag att himlen är grön och du ifrågasätter det så har du rätt och jag fel.

Påstår jag att jag känner rädsla och du ifrågasätter det så har jag rätt och du fel.
    Du likställer att en känsla med att påstå att himlen är grön.

Ja du kom med ett väldigt dåligt exempel eftersom känsloir och upplevelser är subjektiva och färgen på himlen inte är det. Dessutom är diskussioner kring vilken färg något har inte detsamma som en diskussion kring dess existens. Och sen har du ägnat 10 inlägg åt att försöka snacka dig runt det Flört

Japp, om du påstår att du känner något så har du all rätt att känna så, men jag kan som sagt tycka vad jag vill om din känsla och det är inte detsamma som att påstå att din känsla inte existerar som du försöker göra gällande.
  • Anonym (man)
    Akira Öken skrev 2018-05-20 20:22:57 följande:
    Va?

Du efterfrågar en lektion i samhällskunskap på den nivå som man lär sig i grundskolan? Kunskap om samhällens uppbyggnad i strukturer är något jag förutsätter att en vuxen (?) människa redan har.

Mystiken får stå för dig.

Gällande det inlägg du ständigt återkommer till är du, som jag redan skrivit, välkommen med egna förklaringsmodeller till mäns behov av att ifrågasätta kvinnors rädsla för män i en tråd som riktar sig till kvinnor.
    Nej, jag efterfrågar enbart exempel på vilka strukturer du syftar på och inte förklaringar över att det är så extrem komplicerat att det inte går att svara på bara sådär... även den mest komplexa problemet går att sammanfatta ner till en någorlunda korfattad exempel. Men det har ännu inte lyckats framställa.

Behövs inga förklaring modeller för varför män ska få ifrågasätta kvinnors rädsla. Det är nämligen en del av våra demokratiska principer att man får ifrågasätta vad andra människor trycker och tänker. Däremot är det högst odemokratiskt att anse att man inte får ifrågasätta kvinnor. 
Svar på tråden Hur rädda är kvinnor för män?