• Orolig över barn

    Vilket smärtlindring om man föder ensam?

    Jag är gravid med tredje barnet. Vi har ingen som kan ta hand om våra barn under förlossningen så min man får vara med de och jag ska föda ensam.

    Vilket smärtlindring rekommenderar ni?

    Vid båda mina förlossningar använde jag syrgas. Jag vågar inte ha den nu eftersom jag minns att jag tog i för mycket då och då så min man fick slita av masken från min ansikte för jag håll på att tappa medvetandet; men nu ska han inte vara med och ingen som kan sätta stopp om jag tar för mycket.

    Så vilket smärtlindring ?

  • Svar på tråden Vilket smärtlindring om man föder ensam?
  • Bubbel85

    Som ovanstående säger, är du själv tvivlar jag starkt på att de kommer lämna dig ensam i rummet. Hör med din bm.

  • Carambolan

    Du kommer inte att vara ensam även om din man inte är med! Troligen blir du extra uppassad av en uska istället

  • Anonym (Lili)

    Syrgas?

    Man kan väl använda samma smärtlindring som när man har partnern med?

  • Meriall

    Hon menar nog lustgas. Är du ensam kommer du nog ha en bm eller sköterska där hela tiden. Jag födde ensam och var väldigt borta av smärtan. Hade lustgas och tens och någon hjälpte till att plocka bort masken och höja/sänka tensen för klarade det inte själv. Ingen aning vem, men ensam var jag aldrig. Var minst en eller oftast 2 personer där trots att det var sommar/högsäsong. Tror man får mer hjälp som ensamföderska. Det var inte ens mitt första barn.

  • Anonym (K)

    Kan du ha med en kompis/släkting? Antar att du inte kan det då du inte har någon som kan vara med barnen.. Hemskt att föda utan sin partner.. hur gammal är yngsta?

    Doula eller vad det heter?

    Annars så kanske du får någon som stannar med dig hela tiden om du ber om det. Var jätte tydlig med att du inte vågar vara själv!

    Finns ingen smärtlindring som jag skulle rekomendera förutom lustgas tyvärr.

  • Anonym (Lisa)

    jag hade övervägt att föda hemma tror jag. Förutsatt att tidigare förlossningar varit u.a.

  • Anonym (Lili)

    Men snälla nån, vad ni försöker skrämma upp TS!

    Det behöver inte alls vara "hemskt" att föda utan partner.

    Och när det gäller smärtlindring, lyssna inte på andra, då det är väldigt individuellt vilken smärtlindring som funkar!

    Varför ska TS överväga att föda hemma för?

  • halfbaked

    Jag hade epidrual och den tog så bra att jag aldrig fick ont (mer än typ vanlig mensvärk) förrän krystvärkarna och då var det ju både en bm och uska inne på rummet. Behövde inte ens lustgas. Så epidrual kan ju hjälpa jättemycket om den tar bra

  • Orolig över barn
    Anonym (Lisa) skrev 2018-05-21 21:05:56 följande:

    jag hade övervägt att föda hemma tror jag. Förutsatt att tidigare förlossningar varit u.a.


    Jag hat funderat på hemförlossning men vill inte föda framför mina barn o skämma dem (2 & 3,5 år) det betyder att även vid hemförlossning borde min man ta iväg de, och då är jag ensam igen..
Svar på tråden Vilket smärtlindring om man föder ensam?