• isalore

    Vilka indexfonder ska jag välja? Långtidssparande

    Hej!

    Har hört mycket bra om att investera och spara i indexfonder på lång sikt, har tänkt att spara i 35-40 år utan att röra pengarna.

    Jag har skaffat Avanza men sitter och funderar på vilka indexfonder jag ska investera i? Har 2000 kr totalt som jag tänkt att sätta in varje månad i 4-5 olika indexfonder för att få lite diversefiering (har läst att det ska vara bra?) Eller det kanske är bättre att satsa alla pengarna på endast en indexfond?


    Har ni några förslag på vilka indexfonder man ska investera i för ett långsiktigt sparande på 35-40 år?

    Tack!

  • Svar på tråden Vilka indexfonder ska jag välja? Långtidssparande
  • Anonym (Ebba)

    Jag hade valt ut 4 st, 500 kr i varje. 

    Global
    Tillväxtmarknad
    Europa
    Asien

    t ex. 

    Du ska spara i många år, så det kommer att växa på bra.

  • isalore
    Anonym (Ebba) skrev 2018-05-20 15:09:25 följande:

    Jag hade valt ut 4 st, 500 kr i varje. 

    Global
    Tillväxtmarknad
    Europa
    Asien

    t ex. 

    Du ska spara i många år, så det kommer att växa på bra.


    Tack! Någon särskild global index fond du kan rekommendera? Jag funderar mellan Danske Invest Global Index och Länsförsäkringar Global Indexnära, länsförsäkringar har ju lägre avgift, så borde man inte satsa på den istället för Danske Global?
  • Anonym (Ebba)
    isalore skrev 2018-05-20 16:37:21 följande:
    Tack! Någon särskild global index fond du kan rekommendera? Jag funderar mellan Danske Invest Global Index och Länsförsäkringar Global Indexnära, länsförsäkringar har ju lägre avgift, så borde man inte satsa på den istället för Danske Global?
    Jag brukar gå på avgifterna om jag väljer mellan några olika. Lägre avgift vinner.

    Har du hittat "Rika tillsammans"? En bra hemsida när det gäller ekonomi.
  • isalore

    Har en till fundering, folk rekomenderar SPP Aktiefond USA, men vad jag kan se från värdena och tabellerna så ser Länsförsäkringar USA Indexnära bättre utvad är egentligen skillnaden mellan dessa två fonder förutom att SPP har en längre historik? Utgår ifrån informationen på Avanza.

  • Anonym (Ebba)
    isalore skrev 2018-05-20 17:38:26 följande:

    Har en till fundering, folk rekomenderar SPP Aktiefond USA, men vad jag kan se från värdena och tabellerna så ser Länsförsäkringar USA Indexnära bättre ut, vad är egentligen skillnaden mellan dessa två fonder förutom att SPP har en längre historik? Utgår ifrån informationen på Avanza.


    Jag vet inte skillnaden, men man kan googla fram vilka bolag/branscher de olika fonderna investerar i.

    Tänk på att om du väljer en global fond, så investerar den mycket i USA, eftersom USA  är en sådan stor marknad. Så att ha en ren USA-fond och en globalfond,  ger mycket fokus på USA. 
  • BrunaSolglasögon

    Själv investerar jag i indexfonder med låga avgifter. Tänk på att skillnaden mellan 0,5% och 1% avgift i det långa loppet kommer leda till stora pengaskillnader på grund av ränta på ränta-effekter. Endast om du tror att en fond kommer slå index kan det vara värt att satsa på fonder med högre avgifter, tycker jag.

Svar på tråden Vilka indexfonder ska jag välja? Långtidssparande