• Anonym (Ts)

    Ej råd med tandläkare... vad gör man?

    Jag är superinflammerad i tandköttet där jag tappat en tand för några år sedan. Har så hysteriskt ont så jag kan knappt prata och inte äta.

    Jag har dock inte råd med tandläkare men är verkligen behov av akut tandvård.

    Hur gör man?

    Jag kan väl inte vara ensam om detta problem?!

    Kan ej ta lån eller kredit och har ingen att låna av.

    Kan jag sjukskriva mig från jobbet pga tandvärk (hela huvudet dunkar)

    Hur länge brukar detta sitta i?

  • Svar på tråden Ej råd med tandläkare... vad gör man?
  • Anonym (Avbet?)

    Gör upp en avbetalningsplan med tandläkaren? Ansöker om ekonomiskt bistånd om man ligger under norm (om det är därför man inte har råd)?

  • Anonym (linna)

    Har du ringt till dem? Kanske kan du få på faktura?

    Annars så boka en tid och gå dit. De tar ju inte betalt förrän efteråt och vad ska de göra om man står där och inte har pengar på kortet? Då måste de skicka en faktura.
    OBS akutvård där de inte gör någonting direkt, kanske tar en röntgenbild osv kostar ca 3-400 kr bara. Du har ju ingen tand som behöver lagas eller dras ut utan det är nog bara rengöring som gäller. Har du inte de pengarna heller?

  • Anonym (Soc)

    Vänd dig till kommunen och ansök om ekonomiskt bistånd för nödvändig tandvård. Vänta inte längre! Det blir inte bättre av sig självt.

    Hoppas det löser sig snabbt för dig!

  • Duckan
    OBS akutvård där de inte gör någonting direkt, kanske tar en röntgenbild osv kostar ca 3-400 kr bara.

    Så billigt har jag aldrig kommit undan och speciellt inte vid akuttid.
  • Anonym (linna)
    Duckan skrev 2018-05-22 15:54:34 följande:
    OBS akutvård där de inte gör någonting direkt, kanske tar en röntgenbild osv kostar ca 3-400 kr bara.

    Så billigt har jag aldrig kommit undan och speciellt inte vid akuttid.
    Jag betalade 350 för en röntgenbild och undersökning vid akutvård. Man åker ju inte till någon akuttandläkarmottagning utan sin riktiga tandläkarmottagning och så tar de emot en när de får en stund över. När jag lagade en tand akut kostade det 1200 kr. Då ingick undersökningen, röntgen och bedövning.
  • Anonym (Y)

    Det kommer inte gå över av sig själv. Gå dit. Be om faktura efter. Betala av den snarast. Typ inom 2 mån. Är det folktandvården? Eller - ALLA tandläkre fattar att vissa behöver faktura. Det kommer lösa sig. Ta faktura efteråt och betala så mycket du kan innan den går ut. Sen ringer du strax innan förfallodatum och ber om en avbetalningsplan. Det är definitivt inte första gången för dem. Jag har själv behövt göra så för några år sen. De kommer vara förstående. De får hellre in pengarna sent enligt en plan än att hålla på och gå via kronofogden. Jag lovar att det löser sig. Men boka tid innan det blir värre och mer omfattande hjälp du behöver.

  • Anonym (Y)
    Anonym (Y) skrev 2018-05-22 16:03:15 följande:

    Det kommer inte gå över av sig själv. Gå dit. Be om faktura efter. Betala av den snarast. Typ inom 2 mån. Är det folktandvården? Eller - ALLA tandläkre fattar att vissa behöver faktura. Det kommer lösa sig. Ta faktura efteråt och betala så mycket du kan innan den går ut. Sen ringer du strax innan förfallodatum och ber om en avbetalningsplan. Det är definitivt inte första gången för dem. Jag har själv behövt göra så för några år sen. De kommer vara förstående. De får hellre in pengarna sent enligt en plan än att hålla på och gå via kronofogden. Jag lovar att det löser sig. Men boka tid innan det blir värre och mer omfattande hjälp du behöver.


    Jag menar inkasso. Inte kronofogden.
  • Anonym (Ts)
    Duckan skrev 2018-05-22 15:50:00 följande:

    Prova skölja munnen med detta: www.apotea.se/corsodyl-munhålelösning-2-mg-ml-300-ml-1


    Tack, jag har den hemma. Sköljde i morse och kommer göra det igen när jag kommer hem.

    Jag har noll kronor, t o m 200kr minus på kontot.

    Får försöka ringa runt imorgon. Har tyvärr inga värktabletter så jag kommer nog inte kunna sova inatt. Tack för alla svar!
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Y) skrev 2018-05-22 16:03:15 följande:
    Det kommer inte gå över av sig själv. Gå dit. Be om faktura efter. Betala av den snarast. Typ inom 2 mån. Är det folktandvården? Eller - ALLA tandläkre fattar att vissa behöver faktura. Det kommer lösa sig. Ta faktura efteråt och betala så mycket du kan innan den går ut. Sen ringer du strax innan förfallodatum och ber om en avbetalningsplan. Det är definitivt inte första gången för dem. Jag har själv behövt göra så för några år sen. De kommer vara förstående. De får hellre in pengarna sent enligt en plan än att hålla på och gå via kronofogden. Jag lovar att det löser sig. Men boka tid innan det blir värre och mer omfattande hjälp du behöver.
    Håller med
Svar på tråden Ej råd med tandläkare... vad gör man?