• Äldre 22 May 17:58
    1728 visningar
    0 svar
    0
    1728

    Utomlands:Överviktsoperation-kostnadsersättning

    Hej! Jag skäms över att göra denna tråd med skulle vilja se om någon kan hjälpa mig.

    Hoppa över första stycket om ni inte orkar alla detaljer, själva frågan jag ställer kommer nedan.

    Jag har gått från 42kg ätstörd till 104kg överviktig (bmi 37). Det senaste året har jag tagit tag i mitt kaloriintag, hur mycket jag rör på mig etc. Har gått ner cirka 11 kg , men inte direkt den sunda vägen. Är rädd för att insjukna igen men har hjälp inom psykiatrin.

    Eftersom jag har ledbesvär, ärftliga samt pga övervikten är det svårt att orka träna, samt svårt att behålla vikten (?)

    Jag är i riskzon för diabetes och har hypertoni(högt blodtryck), sömnapne och andra besvär- så jag sökte till min husläkare för remiss till en överviktsenhet/alternativt kirurgi.

    Det har gått 4 månader och inget har hänt, min läkare ansåg att jag var för labil för att påbörja detta (en läkare jag aldrig träffat/som inte känner mig) då jag var väldigt emotionell under mötet.

    Nu till min fråga om erfarenheter:

    Jag är 20 år och sjukskriven via försäkringskassan i yttligare ett år. Väntetiden för gastricbypass/sleeve operation via kommunen kan ta månader, år-om jag ens får en remiss.

    Jag läste om en svensktalande klinik i litauen med gott rykte som utför dessa ingrepp för nästan hälften av den svenska PRIVAT-klinikskostnaden (cirka 60-70.000)

    De berättar även att man kan via någon lag eller dylikt, kontakta försäkringskassan i efterhand/efter ingreppet för att få full ersättning- så vida man fyller de svenska kraven för det ingreppet (vilket jag på alla plan gör). Det är då ingen stor väntetid, några veckor efter konsultation via skype eller mail och sedan en riktig konsultation på plats, med provtagningar osv. De har en app också de heter ?Nordbariatric clinic? och har 5 stjärnor på..google?))

    Frågan är egentligen hur stor chansen är att få ersättning? Jag kan ingenting om banklån och dylikt, men det är nog osannolikt att jag får ta ett och själv kan jag ej bekosta då jag ej arbetar just nu pga psykotisk sjukdom.

    Har någon annan fått ersättning för operationer inom EU av försäkringskassan?

    Var det kämpigt? Är det fördel att jag har en god kontaktperson på FK redan?

    Tänkte bara ställa frågan innan jag eventuellt samlar mod och börjar ringa runt..

    Tack snälla för seriösa svar :?)

Svar på tråden Utomlands:Överviktsoperation-kostnadsersättning