• Anonym (?)

    Hur lång tid tar det egentligen att ta tag i sitt liv?

    Jag är intresserad av att ta tag i mitt liv och skaffa mig ett jobb. Problemet är att jag har inga betyg från varken högstadiet eller gymnasiet och ingen utbildning och har aldrig haft ett jobb. Så hur lång tid tar det att läsa upp betygen från både hela högstadiet och gymnasiet och samtidigt skaffa sig en utbildning??

  • Svar på tråden Hur lång tid tar det egentligen att ta tag i sitt liv?
  • BuoBä

    Hur lång tid det tar beror såklart på hur många ämnen det handlar om, och hur lätt/svårt du tycker det är nu. Ta kontakt med studievägledaren i din kommun. Där kan du få hjälp med en plan. Har du något/några särskilda yrken i åtanke kanske det finns genvägar.

    Om du har möjlighet att flytta skulle jag rekommendera att undersöka om det finns någon folkhögskola med internat som passar. Där läser du koncentrerat och det är utvecklande på många andra sätt också.

  • Anonym (?)
    BuoBä skrev 2018-05-23 10:51:39 följande:

    Hur lång tid det tar beror såklart på hur många ämnen det handlar om, och hur lätt/svårt du tycker det är nu. Ta kontakt med studievägledaren i din kommun. Där kan du få hjälp med en plan. Har du något/några särskilda yrken i åtanke kanske det finns genvägar.

    Om du har möjlighet att flytta skulle jag rekommendera att undersöka om det finns någon folkhögskola med internat som passar. Där läser du koncentrerat och det är utvecklande på många andra sätt också.


    Oj det gäller alla ämnen. Har verkligen inga betyg alls och ingen utbildning eller tidigare jobb så det är väl i princip omöjligt för mig att få ett jobb om jag inte börjar plugga först?..
  • BuoBä
    Anonym (?) skrev 2018-05-23 10:53:43 följande:

    Oj det gäller alla ämnen. Har verkligen inga betyg alls och ingen utbildning eller tidigare jobb så det är väl i princip omöjligt för mig att få ett jobb om jag inte börjar plugga först?..


    Jo, fast om du vill bli tex kallskänka så kanske ingen bryr sig om ett komplett betyg i högstadiereligion eller syslöjd, om du förstår vad jag menar. Så du kanske inte behöver läsa precis _alla_ kurser från åk7 och tom 3:an på gymnasiet, utan det går att komma snabbare fram.

    Det viktigaste brukar vara svenska, matte och engelska och sen beror det på vad du vill jobba med och vad som krävs för den utbildningen.
  • Anonym (?)
    BuoBä skrev 2018-05-23 11:00:40 följande:

    Jo, fast om du vill bli tex kallskänka så kanske ingen bryr sig om ett komplett betyg i högstadiereligion eller syslöjd, om du förstår vad jag menar. Så du kanske inte behöver läsa precis _alla_ kurser från åk7 och tom 3:an på gymnasiet, utan det går att komma snabbare fram.

    Det viktigaste brukar vara svenska, matte och engelska och sen beror det på vad du vill jobba med och vad som krävs för den utbildningen.


    att jag får ett jobb är det viktigaste . Det krävs ju tom betyg för att bli städare numera
  • BuoBä
    Anonym (?) skrev 2018-05-23 11:09:59 följande:

    att jag får ett jobb är det viktigaste . Det krävs ju tom betyg för att bli städare numera


    Ring studievägledaren idag!

    Och det är bra att fundera ut lite mer specifikt vad man vill, mer än "få ett jobb". Har man ett mål är det lättare att kämpa. Hur man väljer mål kan variera. Om du inte har något drömjobb så kolla upp vilka yrken det är brist inom och kanske vilket det går snabbast att bli.
  • Anonym (Anna)

    Jag menar att vill man ha jobb så får man jobb!

    Har du skrivit ut en ansökan (om du nu inte har något cv så skriver du ett personligt brev där du beskriver vad du är bra på och varför osv). Skriv ut det på ett vanligt A4, beroende på om du bor på liten eller stor ort så skriver du ut 30-100 blad. Sedan är det bara att ta en heldag (eller flera) och gå runt till alla butiker, industrier och företag du har i ditt område och helt enkelt fråga om det finns jobb och be att få lämna din ansökan om något dyker upp framöver. Ströjobb/timvikariejobb finns det mycket av även utan utbildning. T ex skriks det efter timvikarier inom äldreomsorgen och där räcker inte antalet utbildade till för att täcka behovet. Att jobba som timvikarie vid sidan av studier är ju bara ett plus så varför tänker du att du måste läsa upp betyg först? Att det skulle behövas utbildning till alla jobb låter tyvärr bara som en ursäkt och stämmer inte alls. Lycka till!

  • Fjäril kär

    Nej du måste inte plugga för att över huvud taget få jobb.

    Är du beredd på att du verkligen vill jobba och kan ta alla sorters jobb finns det många jobb att söka redan idag.

    McDonalds, Max och andra snabbmatställen kan du söka på. Likaså servitris på både café/cafeteria och pizzeria.

    Kan du läsa,skriva och förstå instruktioner finns det många möjligheter till jobb.

  • Anonym (CS)

    Hej på dig!
     Jag har inte gått gymnasiet, gick endast grundskolan där jag gick ut 9:an med fyra eller fem underkända betyg, hade dock godkänt i kärnämnena.

    Fastän att jag inte har en gymnasieutbildning så har jag både lyckats jobba som stödperson i en skola till en 7 årig kille på heltid (även som vikarie på samma skola), jag har även jobbat som barnflicka 50% och lite små jobb emellan.

    Trots att jag inte skulle ha haft fullständiga betyg i grundskolan så hade jag ändå fått båda jobben. Och då hade jag ändå en heltidstjänst på en skola. Jag var 17 år när jag jobbade som stödperson, om du har funderingar på det. Nu fyller jag 18 år på fredag och är nu arbetslös men ska plugga på distans till undersköterska. 

    Blev lite rörigt inlägg men hoppas att det kan få upp ditt hopp om att få jobb trots outbildad. 

  • Anonym (?)
    Fjäril kär skrev 2018-05-23 13:26:29 följande:

    Nej du måste inte plugga för att över huvud taget få jobb.

    Är du beredd på att du verkligen vill jobba och kan ta alla sorters jobb finns det många jobb att söka redan idag.

    McDonalds, Max och andra snabbmatställen kan du söka på. Likaså servitris på både café/cafeteria och pizzeria.

    Kan du läsa,skriva och förstå instruktioner finns det många möjligheter till jobb.


    Har kollat och tro det eller ej , det står att man tom behöver ha restaurangutbildning för att få jobba på McDonalds..
  • Fjäril kär
    Anonym (?) skrev 2018-05-23 13:53:24 följande:

    Har kollat och tro det eller ej , det står att man tom behöver ha restaurangutbildning för att få jobba på McDonalds..


    Eh, nej det måste man inte. Har själv jobbat där i dryga två år. Dom utbildar på plats. Många studenter tar såna jobb för att det är enkelt att kombinera med studier och för att det inte kräver nån förkunskap. Jag menar, hur många 17-18 åringar har restaurangvana/utbildning?
  • Anonym (Donken-anställd)
    Anonym (?) skrev 2018-05-23 13:53:24 följande:

    Har kollat och tro det eller ej , det står att man tom behöver ha restaurangutbildning för att få jobba på McDonalds..


    Vart har du läst det? Det stämmer verkligen inte.
  • Anonym (Y)
    Anonym (?) skrev 2018-05-23 13:53:24 följande:

    Har kollat och tro det eller ej , det står att man tom behöver ha restaurangutbildning för att få jobba på McDonalds..


    Det är bara för att det ska låta fint. Vem som gpr resturang söker på mcdonalds? Folk utan utbildning slker där. Inte folk med utbildning som kan få ett annat jobb... det är inget krav. Majoriteten av de som jobbar på mcdonalds har definitivt inte resturangutbildning. Ställer du upp på att bli upplärd och sen jobba de sämsta tiderna så har du jobb.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (?) skrev 2018-05-23 13:53:24 följande:

    Har kollat och tro det eller ej , det står att man tom behöver ha restaurangutbildning för att få jobba på McDonalds..


    Det verkar snarare vara din attityd som försvårar för dig att få jobb. Du har bara kommit med ursäkter än så länge. Hoppa ut offerkoftan och försök åtminstone.
  • Anonym (?)
    Anonym (Anna) skrev 2018-05-23 14:15:16 följande:

    Det verkar snarare vara din attityd som försvårar för dig att få jobb. Du har bara kommit med ursäkter än så länge. Hoppa ut offerkoftan och försök åtminstone.


    Fast så lätt är det inte att få jobb som du tror , speciellt inte om man helt saknar betyg och utbildning
  • Anonym (CS)
    Anonym (?) skrev 2018-05-23 14:19:53 följande:
    Fast så lätt är det inte att få jobb som du tror , speciellt inte om man helt saknar betyg och utbildning
    Har du sökt jobb tidigare eller vad baserar du att det är svårt att få jobb utan utbildning på? Det är ju såklart att du inte kan få jobb som läkare eller dylikt men som någon tidigare skrev, sök till McDonalds eller som servitris osv. Servitris VET jag att man inte behöver utbildning till då min syster inte gått skolan och hon jobbar som servitris på ett hotell. 

    Som jag tidigare nämnde i mitt inlägg så har jag haft heltidstjänst utan utbildning. 
  • Anonym (Donken-anställd)
    Anonym (?) skrev 2018-05-23 14:19:53 följande:

    Fast så lätt är det inte att få jobb som du tror , speciellt inte om man helt saknar betyg och utbildning


    Har du prövat?

    Jag fick barn som 15-åring och har ingen färdig skolgång från nian. Och inget gymnasium alls. Ofullständigt betyg från grundskolan och typ underkänd i allt..

    Som 20-åring sökte jag jobb som personlig assistent och jobbar deltid med det än idag och jobbar som extra personal på McDonalds när det behövs. Är 23 år idag.

    Kan jag lyckas så kan du.
  • Anonym (A)
    Anonym (Anna) skrev 2018-05-23 11:31:22 följande:
    Jag menar att vill man ha jobb så får man jobb!
    Har du skrivit ut en ansökan (om du nu inte har något cv så skriver du ett personligt brev där du beskriver vad du är bra på och varför osv). Skriv ut det på ett vanligt A4, beroende på om du bor på liten eller stor ort så skriver du ut 30-100 blad. Sedan är det bara att ta en heldag (eller flera) och gå runt till alla butiker, industrier och företag du har i ditt område och helt enkelt fråga om det finns jobb och be att få lämna din ansökan om något dyker upp framöver. Ströjobb/timvikariejobb finns det mycket av även utan utbildning. T ex skriks det efter timvikarier inom äldreomsorgen och där räcker inte antalet utbildade till för att täcka behovet. Att jobba som timvikarie vid sidan av studier är ju bara ett plus så varför tänker du att du måste läsa upp betyg först? Att det skulle behövas utbildning till alla jobb låter tyvärr bara som en ursäkt och stämmer inte alls. Lycka till!
    Håller med
  • Fjäril kär

    Förresten, du vet väl om att du via arbetsförmedlingen kan få ordna praktikplats på olika jobb? Där har du chansen att känna på olika yrken och få testa vad som passar dig. På vissa arbetsplatser kan du till och med få chansen till anställning.

    Just nu jobbar jag på en ridskola och vi tar ofta emot personer från arbetsförmedlingen och som ska göra praktik. Några av dom har fått anställning - utan att vara utbildad.

Svar på tråden Hur lång tid tar det egentligen att ta tag i sitt liv?