• Äldre 23 May 13:36
    4967 visningar
    20 svar
    20
    4967

    Svårt att gå ner i vikt - tips?

    Hej,

    jag är mamma till en son på drygt 1,5 år. 

    Jag väger 10 kg mer än innan jag blev gravid och upplever mig ha svårare att gå ner i vikt nu än innan jag hade barn.

    Jag har sedan ett par månader tillbaka slutat att äta socker i veckorna, äter kanske något chokladbit på helgen och lite chips. Jag dricker kanske 2 öl eller 2 glas vin i veckan. Jag försöker äta bra mat och inte så stora portioner, samt lagom mängd mellanmål. Jag äter ibland någon macka eller mjölk med flingor  efter kl. 18 på kvällen.

    Jag tränar inte aktivt, men promenerar cirka 3 km dagligen. 

    Ingenting händer med vikten trots att jag slutat med socker i veckorna samt äter lite nyttigare mat med mindre portioner... midjan är lite smalare men vikten står stilla... Ifall jag slarvar och äter lite socker i veckan märker jag det direkt på vikten, har alltså väldigt lätt att gå upp i vikt...

    Någon med liknande erfarenhet som kan ge tips på hur jag kan gå ner i vikt??

    Jag har testat en app med kaloriräknare, men tyckte det var för tidskrävande att skriva in allt man äter samt få portionsmängderna rätt... 

    Jag förstår att jag skulle behöva röra på mig mer än jag gör idag, men jag tänkte att det kanske skulle funka att gå ner i vikt lite bara av att äta på ett bättre sätt också...frågan är bara hur...

  • Svar på tråden Svårt att gå ner i vikt - tips?
  • Äldre 23 May 16:17
    #1

    Heej,

    Jag känner en del som gått ner i vikt med hjälp av Grapefrukt och Citron eteriska oljor, eftersom att Grapefrukt sägs aktivera enzymer i kroppen som snabbar på fettförbränning. Men man hade behövt äta en hel del grapefrukter för att det skulle göra någon skillnad, men grapefruktoljan är otroligt koncentrerad och därför också effektiv. 


    En eller två droppar i ett stort glas vatten varje morgon, och på eftermiddagen är hur jag använder Grapefruktolja. Men det är viktigt att det är kvalificerade oljor för att man ska kunna äta eller dricka dem (märket doTERRA är certifierat och har garanti på kvalité på sina oljor).


    Vet att doTERRA också har en del andra oljor och blandningar som många använder för just viktnedgång, för de som vill gå ner i vikt på så naturlig väg som möjligt. (de har en blandning som heter Slim & Sassy som boostar metabolismen).


     


    Bara att höra av dig om du har frågor kring eteriska oljor eller hur man lättast och billigast beställer dem.


     


     


     


     


    En länk angående Grapefruktolja:


    draxe.com/grapefruit-essential-oil/


    Hälsa på naturlig väg, www.mydoterra.com/miamariapetersson
  • Äldre 23 May 20:04
    #2

    Okej..ska kolla upp det här med oljor, låter intressant!

    Fler tips??

  • Anonym (hitta det som funger­ar för dig)
    Äldre 24 May 12:51
    #3
    +1

    Jag hade rätt stor övervikt att ta itu med efter barn.
    För mig var lösningen LCHF, behövde inte räkna kalorier och inte träna.
    Gick ner all övervikt på ett år och har aldrig mått bättre.
    Nu säger jag inte att alla måste gå över till LCHF utan försök hitta det som fungerar för dig.
    Kanske är det LCHF eller så behöver du tajta till måltiderna ännu mer eller försöka få in mer motion.
    Kanske skippa socker helt?
    Lycka till!

  • Äldre 24 May 13:04
    #4

    Håll koll på vad du äter.

    M.a.o väg maten , ät nyttigare , se till att du ligger på 500 - 800 kalorier under ditt dagliga TDEE.

    3 km promenad är inte mycket till aktivitet så lägg till en 7 km dagligen så med ovanstående borde vikten börja gå ned.

  • Äldre 24 May 13:08
    #5
    +1
    Okej..ska kolla upp det här med oljor, låter intressant!

    Fler tips??

    Innan du går på sånt här skitsnack och går och köper på dig massa j*vla värdelösa oljor som inte gör ett S*KIT för viktnedgång sök iallfall upp om det finns Vetenskapligt BEVIS för att det funkar.

    I detta fall troligtvis inte.

    Viktnedgång är otroligt enkelt : 

    Ät mindre ( Kaloriunderskott )  , rör på dig mer

  • Äldre 24 May 13:28
    #6
    Anonym (hitta det som fungerar för dig) skrev 2018-05-24 12:51:16 följande:

    Jag hade rätt stor övervikt att ta itu med efter barn.
    För mig var lösningen LCHF, behövde inte räkna kalorier och inte träna.
    Gick ner all övervikt på ett år och har aldrig mått bättre.
    Nu säger jag inte att alla måste gå över till LCHF utan försök hitta det som fungerar för dig.
    Kanske är det LCHF eller så behöver du tajta till måltiderna ännu mer eller försöka få in mer motion.
    Kanske skippa socker helt?
    Lycka till!


    Tack för tipset!
  • Fredri­ca
    Äldre 24 May 14:57
    #7

    Om du har tillgång till Netflix så kolla på ?Food Choices? och på ?Fat,sick and nearly dead?

  • Äldre 24 May 15:07
    #8

    Om man vill gå ner i vikt så har maten mycket större betydelse än motionen. Motion är ju förstås alltid bra ändå. Men för att gå ner i vikt så behöver du få i dig mindre kalorier än du förbränner, och det är mycket enklare att fixa med hjälp av kosten. Den kalorimängd du förbränner då du t.ex. promenerar 3 km är marginell.

    Så rör gärna på dig mer, men vill du se resultat så är det kosten som är det viktiga. Om du märker att socker påverkar vikten mycket, så kan du ju bra pröva på lchf-kost, som nån redan rekommenderade.

  • Äldre 24 May 15:32
    #9
    Piccazzo skrev 2018-05-24 13:08:29 följande:
    Okej..ska kolla upp det här med oljor, låter intressant!

    Fler tips??

    Innan du går på sånt här skitsnack och går och köper på dig massa j*vla värdelösa oljor som inte gör ett S*KIT för viktnedgång sök iallfall upp om det finns Vetenskapligt BEVIS för att det funkar.

    I detta fall troligtvis inte.

    Viktnedgång är otroligt enkelt : 

    Ät mindre ( Kaloriunderskott )  , rör på dig mer

     


    Intressant att du tycker att de är värdelösa, här kommer vetenskapligt bevis på att Grapefruktolja påverkar adipocyterna (fettcellerna):


    www.thieme-connect.com/DOI/DOI

    Skickar gärna fler om du vill läsa olika vetenskapliga artiklar på områden.


     


    Hälsa på naturlig väg, www.mydoterra.com/miamariapetersson
  • Äldre 25 May 08:55
    #10
    miamariapetersson skrev 2018-05-24 15:32:33 följande:

     


    Intressant att du tycker att de är värdelösa, här kommer vetenskapligt bevis på att Grapefruktolja påverkar adipocyterna (fettcellerna):


    www.thieme-connect.com/DOI/DOI

    Skickar gärna fler om du vill läsa olika vetenskapliga artiklar på områden.


     


    Inte intresserad MEN du kan få en av mig istället : 

    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3039556/

    Framför allt är ju detta av intresse The study was supported by grant 05-20 from the State of Florida, Department of Citrus.

    Fortfarande för viktminskning gäller kaloriunderskott med eller utan Grape , Citron , Tranbär , Älgsperma , Kaninsekret etc etc etc etc bla bla bla sälja skit. Som sagt finns ingen anledning att spendera pengar på diverse kurer och inge folk falska förhoppningar om att Detta är ett mirakelmedel när faktum kvarstår att 

    DU ÄR VAD DU ÄTER.
  • Äldre 25 May 10:51
    #11
    Piccazzo skrev 2018-05-25 07:55:42 följande:
    Inte intresserad MEN du kan få en av mig istället : 

    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3039556/

    Framför allt är ju detta av intresse The study was supported by grant 05-20 from the State of Florida, Department of Citrus.

    Fortfarande för viktminskning gäller kaloriunderskott med eller utan Grape , Citron , Tranbär , Älgsperma , Kaninsekret etc etc etc etc bla bla bla sälja skit. Som sagt finns ingen anledning att spendera pengar på diverse kurer och inge folk falska förhoppningar om att Detta är ett mirakelmedel när faktum kvarstår att 

    DU ÄR VAD DU ÄTER.
    Haha "inte intresserad".... ok.

    Kul att du hittade en artikel, den var intressant. Men jag vet inte hur den här artikeln motsäger något?

    Den visade ju att de gick ner i vikt och att HDL-kolesterolet (det goda kolesterolet) ökade för dem som åt Grapefrukt? Det är ju jättebra. Rätta mig gärna om jag missförstått artikeln.

    "Subjects experienced 7.1% weight loss overall, with significant decreases in percentage body, trunk, android and gynoid fat, as well as waist circumferences (-4.5 cm). However, differences were not statistically significant among groups. Nevertheless, the amount and direction of change in serum HDL-cholesterol levels in GF (+6.2%) and GFJ (+8.2%) preload groups was significantly greater than water preload group (-3.7%)."
  • Äldre 25 May 12:35
    #12
    miamariapetersson skrev 2018-05-25 10:51:03 följande:
    Motsäger inte mycket men läser man mellan raderna så är den 
    1. Beställd av Department of Citrus.
    2. Ingenting som bevisar att det var just GJ som orsakade viktnedgånden utan kan likaväl vara 2 veckors-perioden av kaloriunderskott.
    3. I Studien nämner dom även själva att viktnedgången var så liten mellan grupperna att ingen det inte var någon statistisk skillnad mellan dom M.A.O finns som sagt INGA vetenskapliga bevis på att GJ ökar och eller påskyndar en viktnedgång.

    Men visst har du fler forskningsresultat att motbevisa mig med By all means lägg gärna upp dom här och bevisa att jag har fel.
  • Äldre 25 May 12:45
    #13

    Att förespråka " Essentiella Oljor " och liknande framför allt av Varumärket DOTERRA som du själv representerar och säljer verkar lite oetiskt i mina ögon.

    Framför allt att använda FL som en plattform för att sälja dina produkter tycker jag är riktigt lågt.

  • Äldre 25 May 12:59
    #14

    Förstår din frustration och jag tycker det är superbra att du är skeptisk, det ska man vara i dag med tanke på hur mycket skit vi äter och vad vi har i våra hushåll.

    Jag säljer ingenting, utan förespråkar bara att leva så naturligt som möjligt. Och tycker det är viktigt att diskutera, därför jag skriver här.

    Vill inte övertyga eller sälja något, utan lade bara fram Eteriska oljor som exempel på vad som kan boosta viktnedgång eftersom jag har många vänner som har lyckats med hjälp av de två oljorna.
    Trådstartaren var ju ute efter vad som kan hjälpa :)

  • Anonym (Doter­ra = Pyrami­dforet­ag)
    Äldre 25 May 14:18
    #15

    Doterra ar ett pyramid foretag. Man ska ABSOLUT inte ata eteriska oljor! Du kan lasa mer pa traden antimlm pa Reddit.com

    Dar har de samlat mycket fakta om DoTerra och andra skitforetag som lurar folk pa pengar.

    OM du ar sugen pa att ha eteriska oljor i ditt hem overlag finns det BETYDLIGT billigare stallen att handla dem pa.

  • Anonym (Doter­ra = Pyrami­dforet­ag)
    Äldre 25 May 14:18
    #16

    Doterra ar ett pyramid foretag. Man ska ABSOLUT inte ata eteriska oljor! Du kan lasa mer pa traden antimlm pa Reddit.com

    Dar har de samlat mycket fakta om DoTerra och andra skitforetag som lurar folk pa pengar.

    OM du ar sugen pa att ha eteriska oljor i ditt hem overlag finns det BETYDLIGT billigare stallen att handla dem pa.

  • Äldre 25 May 14:53
    #17
    -1
    Anonym (Doterra = Pyramidforetag) skrev 2018-05-25 13:18:21 följande:

    Doterra ar ett pyramid foretag. Man ska ABSOLUT inte ata eteriska oljor! Du kan lasa mer pa traden antimlm pa Reddit.com

    Dar har de samlat mycket fakta om DoTerra och andra skitforetag som lurar folk pa pengar.

    OM du ar sugen pa att ha eteriska oljor i ditt hem overlag finns det BETYDLIGT billigare stallen att handla dem pa.


    doTERRA är noga med att oljorna är grundligt testade och garanterar därför kvalité.
    Deras oljor är Certified Pure Therapeutic Grade, vilket garanterar frånvaro av toxiner, föroreningar och mikroorganismer.
    Därav är vissa av deras oljor rekommenderade att dricka och äta.

    Det finns absolut billigare alternativ, men jag personligen tycker det är viktigare att oljorna har en garanterad kvalité för att de ska vara säkra att använda.

    Det finns massa företag som försöker lura en på pengar, och därför ska man göra research innan man köper eller involverar sig i något företag, det håller jag med om :)
  • Anonym (Rördi­gmera)
    Äldre 25 May 20:12
    #18
    -1

    Rör dig mera! Promenera snabbt ofta! Sätt ungen i vagnen och gå massor! Gå flera gr om dagen! Sluta använda bilen om du har bil! Och sluta äta kött och mjölk och smör osv! Ät tofu! Grönsaker! Drick grönssksjuice! Ät frukt! Du kommer rasa! Ät inget som har dåligt kolesterol som kött och mjölkprodukter osv!!

  • Äldre 26 May 09:47
    #19

    Det som jag tyckte var mest effektiv är att verkligen ha koll på hur många kalorier det blir. Du säger att du tyckte det var för jobbigt med appar där man måste skriva in allt man äter. Så är det i början, och så är det om man äter många olika saker. Du kan dock förenkla det ganska mycket om du har vissa "standard"-mellanmål och även vid vanliga måltiderna kan du kanske ha standard-mängder/portioner - då vet du ju hur många kalorier de har. Man kan förenkla systemet ganska mycket genom att ha ungefär koll på antal kalorier. Det behöver ju inte vara jätte-exakt.

  • Tue 2 Apr 2019 23:56
    #20

    Något som hjälpte sjukt bra för mig var piller som ökade min viktnedgång. Det och träning så gick jag ner sjukt fort iaf!


    Lite reklam, men ändå ? här kommer en länk:


    http://track.cashinpills.com/product/Green-Coffee-Plus/?pid=150&uid=2133

Svar på tråden Svårt att gå ner i vikt - tips?