• Äldre 23 May 14:17
    2681 visningar
    12 svar
    12
    2681

    Problem på arbetet

    Hejsan, 

    Jag har en ledande tjänst som ansvarig för en mindre avdelning på ett större företag inom elektronikbranschen. På avdelningen är vi totalt 10 personer & jag har den ledande rollen på avdelningen & är ansvarig. På avdelningen arbetar jag med bland annat löner, svara i telefonen, boka möten, ge service åt de anställda på avdelningen inom administrativa arbete samt leda och organisera.


    Jag har märkt på sistone att det inte är så trevlig atmosfär bland oss som arbetar på avdelningen. Då många av mina kollegor svarar i telefonen märks att dom är ointresserade och väldigt oartiga. Även användandet av sociala medier m.m. (känns lite som en lekplats). Jag tycker stämningen gör också att det känns otydligt vilka arbetsuppgifter som gäller samt atmosfären. Jag har börjat leta efter dokument om arbetsmiljö mm men finns ingen dokumentation alls om att det ens genomförts även inget om


    Jag har försökt ordna möte så vi kunnat prata om detta alla 10 st. De argumenterar att de tycker jag verkat tappa lustan för mitt arbete, vilket jag ej vet vart de fått det ifrån. 2 st anställda håller med mig i min syn på problemet men blir hela tiden motarbetande mot resterande. Jag har redan prata med min chef och hon säger att jag ska försöka lösa detta på avdelningen då det är våran avdelning det gäller.


    Är det någon som kan hjälpa mig och komma med idéer hur jag kan lösa detta? Är lite desperat..

  • Svar på tråden Problem på arbetet
  • Äldre 23 May 14:28
    #1

    Kan du beskriva mer hur jargongen är? Hur mår folk i största allmänhet? Attityder mot varandra o.s.v.?

  • Äldre 23 May 15:07
    #2

    Vad jag har förstått och fått svar på från gruppen så är jargongen okej, dvs det är ingen mobbing eller trakasserier m.m. Nivån ligger mer på otrevlig och negativ samt visandet av ointresse att utföra sina arbetsuppgifter. Mycket suckande och blickar.

    Det som känns problemet ligger i är att de ej tar sitt jobb på allvar, känns lite som ?gör som hemma?. Massor med dricker och mat runt. Använder av sociala medier (fb, instagram m.m.). Jag märker ibland när jag går förbi i korridoren att anställda fort gömmer sin privata telefon eller stänger ner internetsidor som är uppe för annat bruk.

    2 anställda håller med mig med problemet men blir lite utanför pga av detta av resterande gruppen då de inte delar samma åsikter om detta.
    När jag kollar på avdelningens regler m.m. vad som gäller arbetsuppgifter, raster, schema mm är inte alls dokumenterat. Det finns ingen pärm (eller i någon databas) som ger information om rättigheter eller skyldigheter som anställd, inga rutiner om t.ex nyanställning och introduktion, semesteransökan, rehabrutiner, osv. Vilket jag tycker är mycket konstigt. Hur kan man gå vidare härifrån? Allt detta har jag informerat min chef som sagt säger att jag ska lösa det inom avdelningen.

  • Äldre 23 May 15:28
    #3
    ericafriman skrev 2018-05-23 15:07:45 följande:

    Vad jag har förstått och fått svar på från gruppen så är jargongen okej, dvs det är ingen mobbing eller trakasserier m.m. Nivån ligger mer på otrevlig och negativ samt visandet av ointresse att utföra sina arbetsuppgifter. Mycket suckande och blickar.

    Det som känns problemet ligger i är att de ej tar sitt jobb på allvar, känns lite som ?gör som hemma?. Massor med dricker och mat runt. Använder av sociala medier (fb, instagram m.m.). Jag märker ibland när jag går förbi i korridoren att anställda fort gömmer sin privata telefon eller stänger ner internetsidor som är uppe för annat bruk.

    2 anställda håller med mig med problemet men blir lite utanför pga av detta av resterande gruppen då de inte delar samma åsikter om detta.

    När jag kollar på avdelningens regler m.m. vad som gäller arbetsuppgifter, raster, schema mm är inte alls dokumenterat. Det finns ingen pärm (eller i någon databas) som ger information om rättigheter eller skyldigheter som anställd, inga rutiner om t.ex nyanställning och introduktion, semesteransökan, rehabrutiner, osv. Vilket jag tycker är mycket konstigt. Hur kan man gå vidare härifrån? Allt detta har jag informerat min chef som sagt säger att jag ska lösa det inom avdelningen.


    Ja du står ju inför en rejäl utmaning. Jag tror de flesta av dom har olösta känslor och en del problem med sig själva. Sen negativitet i en grupp enligt mig går nästan inte att förändra utan att byta ut folk. Visst man kan tvinga folk att jobba med regler och rutiner men de blir ingen trevlig stämning. Helst vill man ju att dom utifrån eget driv och intresse kan jobba på och utvecklas.

    Har de varit såhär länge på avdelningen?

    Hur har chefen gjort tidigare med personalen på avdelningen?
  • Äldre 23 May 15:31
    #4
    ericafriman skrev 2018-05-23 15:07:45 följande:

    Vad jag har förstått och fått svar på från gruppen så är jargongen okej, dvs det är ingen mobbing eller trakasserier m.m. Nivån ligger mer på otrevlig och negativ samt visandet av ointresse att utföra sina arbetsuppgifter. Mycket suckande och blickar.

    Det som känns problemet ligger i är att de ej tar sitt jobb på allvar, känns lite som ?gör som hemma?. Massor med dricker och mat runt. Använder av sociala medier (fb, instagram m.m.). Jag märker ibland när jag går förbi i korridoren att anställda fort gömmer sin privata telefon eller stänger ner internetsidor som är uppe för annat bruk.

    2 anställda håller med mig med problemet men blir lite utanför pga av detta av resterande gruppen då de inte delar samma åsikter om detta.

    När jag kollar på avdelningens regler m.m. vad som gäller arbetsuppgifter, raster, schema mm är inte alls dokumenterat. Det finns ingen pärm (eller i någon databas) som ger information om rättigheter eller skyldigheter som anställd, inga rutiner om t.ex nyanställning och introduktion, semesteransökan, rehabrutiner, osv. Vilket jag tycker är mycket konstigt. Hur kan man gå vidare härifrån? Allt detta har jag informerat min chef som sagt säger att jag ska lösa det inom avdelningen.


    Facebook och Instagram får man göra på fritiden de kan inte få störa arbetet. Sen är de sjukt viktigt att man har gemensamma mål. Att man på nått sätt kan inspirera personerna att vilja göra ett bra arbete. Vilket inte är helt lätt. Jag tycker du är tuff som fan som vill ta dej än den här utmaningen och du kommer ju inte bli jätte omtyckt när du ska förändra. De känns mycket som att de två som jobbar inte har tillhört gruppen negativa personer tidigare heller. Du kanske kan bryta upp gruppen på nått vis ? De låter lite som i småskolan :)
  • Äldre 23 May 16:55
    #5
    ericafriman skrev 2018-05-23 14:17:06 följande:

    Hejsan, 

    Jag har en ledande tjänst som ansvarig för en mindre avdelning på ett större företag inom elektronikbranschen. På avdelningen är vi totalt 10 personer & jag har den ledande rollen på avdelningen & är ansvarig. På avdelningen arbetar jag med bland annat löner, svara i telefonen, boka möten, ge service åt de anställda på avdelningen inom administrativa arbete samt leda och organisera.


    Jag har märkt på sistone att det inte är så trevlig atmosfär bland oss som arbetar på avdelningen. Då många av mina kollegor svarar i telefonen märks att dom är ointresserade och väldigt oartiga. Även användandet av sociala medier m.m. (känns lite som en lekplats). Jag tycker stämningen gör också att det känns otydligt vilka arbetsuppgifter som gäller samt atmosfären. Jag har börjat leta efter dokument om arbetsmiljö mm men finns ingen dokumentation alls om att det ens genomförts även inget om


    Jag har försökt ordna möte så vi kunnat prata om detta alla 10 st. De argumenterar att de tycker jag verkat tappa lustan för mitt arbete, vilket jag ej vet vart de fått det ifrån. 2 st anställda håller med mig i min syn på problemet men blir hela tiden motarbetande mot resterande. Jag har redan prata med min chef och hon säger att jag ska försöka lösa detta på avdelningen då det är våran avdelning det gäller.


    Är det någon som kan hjälpa mig och komma med idéer hur jag kan lösa detta? Är lite desperat..


    Lite oklart -
    är du personalansvarig chef på avdelningen?


  • Äldre 23 May 17:17
    #6

    ja precis det stämmer. jag har varit det i 6 månader så är rätt ny inom ledarskap.

  • Äldre 23 May 17:28
    #7
    ericafriman skrev 2018-05-23 17:17:26 följande:

    ja precis det stämmer. jag har varit det i 6 månader så är rätt ny inom ledarskap.


    Då får du i steg ett vara tydlig i din roll
    Inte " Jag har en ledande tjänst som ansvarig för en mindre avdelning"
    utan "Jag är chef för en mindre avdelning"

    Din arbetsbeskrivning
    "På avdelningen arbetar jag med bland annat löner, svara i telefonen, boka möten, ge service åt de anställda på avdelningen inom administrativa arbete samt leda och organisera. "
    låter du närmast som en kvalificerad sekreterare, inte som en chef.

    Din chef har rätt - detta är ditt ansvar att lösa.

    Du måste vara tydlig med dina anställda:
    Vi ska träffas för att gå igenom hur vi jobbar och vilka regler som gäller
    Privatsurf får ni ordna utanför arbettid
  • Äldre 23 May 17:29
    #8

    Mera
    Som chef har du väldigt stora möjlighetr att bestämma vad som gäller på din avdelning.

  • Äldre 23 May 17:35
    #9

    Börja fundera på vilka rutiner du vill att avdelningen ska ha, hur vill du att det ska fungera etc.

  • Äldre 23 May 18:13
    #10

    De förslagen jag har tänkt föredra är att vi bokar ett antal möte där vi tillsammans med de anställda (alltså hela avdelningen) lägger upp regler för bland annat: avdelningens regler, arbetsuppgifter, raster, schema, rättigheter och skyldigheter som anställd, information om nyanställning och introduktion, semesteransökan, rehabrutiner, osv.


    Eftersom för mig är det ändå viktigt att hela gruppen är med i beslut eftersom det påverkar alla och vill att alla ska känna sig delaktig. Sen tänkte jag också om man kan hyra in en konflikt/beteende-person (vet ej exakt vad tjänsten heter..någon som vet?) Vet att vissa som är kommunala anställda, grupper där har tillgång till det på APT-möten m.m.

  • Äldre 23 May 18:19
    #11
    ericafriman skrev 2018-05-23 18:13:17 följande:

    De förslagen jag har tänkt föredra är att vi bokar ett antal möte där vi tillsammans med de anställda (alltså hela avdelningen) lägger upp regler för bland annat: avdelningens regler, arbetsuppgifter, raster, schema, rättigheter och skyldigheter som anställd, information om nyanställning och introduktion, semesteransökan, rehabrutiner, osv.

    Eftersom för mig är det ändå viktigt att hela gruppen är med i beslut eftersom det påverkar alla och vill att alla ska känna sig delaktig. Sen tänkte jag också om man kan hyra in en konflikt/beteende-person (vet ej exakt vad tjänsten heter..någon som vet?) Vet att vissa som är kommunala anställda, grupper där har tillgång till det på APT-möten m.m.


    Kolla först upp kollektivavtal och lagar.
  • Äldre 23 May 22:06
    #12

    Jag tycker att det låter konstigt om det inte finns några rutiner alls om detta är ett större företag inom elektronikbranschen. De kanske är svara att hitta? Har ni en HR-avdelning eller kan du höra med en annan chef om rutiner för tex. semestaransökan? 

    Är du säker att du är personalansvarig chef? Det låter lite mer som att du är något form av teamledare eller arbetsledare. Om ditt FL-namn är samma som ditt riktiga namn verkar du vara väldigt ung.

    Om det är så att du verkligen är chef och ni verkligen saknar alla former av rutiner så är mitt förslag att inte göra alla förändringar på en gång. Göra en egen lista på saker du tror behöver förbättras, prioritera mellan dem och fundera på hur de kan förbättras. Välj ett område och starta där. Tex semesteransökan, hur man anmäler sjukdom och frånvaro, vilka tider man förväntas vara på jobbet (om ni har flexibla arbetstider), tider för raster m.m.
    Dessutom kan du prata med din egen chef om stöd i din nya roll. Har ni internutbildningar eller liknande för chefer? Det är visserligen din uppgift att leda din avdelning, men det är din chefs uppgift att leda dig.

Svar på tråden Problem på arbetet