• ugglannn

    Hemskickad efter misslyckad igångsättning?

    Jag fick igår beviljad igångsättning senast BF+1 om barnet inte kommit ut innan dess. Jätteskönt att ha ett datum att sikta in sig på! Jag har dock nu börjat fundera på vad läkaren sa. Vi kom överens om att jag på morgonen BF+1 ska undersökas för att se status på livmodertappen och därefter bestämma metod för igångsätttning. Läkaren sa att det högst troligt blir Cytotec om jag är omogen. Jag ska då alltså få Cytotec maxdos om så krävs men har ingenting hänt inom 24 timmar (alltså att jag blivit mogen och öppnat mig 3-4 cm så de kan ta hål på hinnorna så förlossningen fortskrider till aktiv fas) så får jag åka hem och vänta på att kroppen sätter igång spontant. Låter inte det konstigt? Ska man inte testa en annan metod då? Gel till exempel? Hittar ingen på internet som har fått åka hem utan man har kört på tills man väl lyckats. Hur ska jag förhålla mig till detta?

  • Svar på tråden Hemskickad efter misslyckad igångsättning?
  • Anonym (Nina)

    Så gjorde dom på min kompis. Efter dom spräckt hål på hinnorna så födde hon efter tre dagar

  • ugglannn
    Anonym (Nina) skrev 2018-05-23 19:55:20 följande:

    Så gjorde dom på min kompis. Efter dom spräckt hål på hinnorna så födde hon efter tre dagar


    Om jag mognat så pass av Cytotec att dom kan göra det så kommer dom ta hål på hinnorna på förlossningen och jag får stanna men funkar Cytotecen däremot inte så gör dom inget mer utan jag får åka hem..
  • TeresB

    Tycker att det låter lite konstigt, själv blev jag igångsatt och det tog inte med maxdos cytotec eller ballongmetod. Jag kände mig redo att åka hem och vänta ut det hela men det var inte ett alternativ sade dom utan att kom det inte igång innan morgonen så skulle jag bli snittad på morgonen/förmiddagen. De testade även gel och tillslut satte det igång efter 1 & 1/2 dygn.  Men att skicka hem mig hade dom inte gjort utan hade dom börjat sätta igång så skulle bebisen ut.  Det var på Karolinska. 

  • Anonym (Lina)

    Låter inte bra att bli hemskickad sådär. Jag skickades inte hem när jag blev igångsatt. Allt kan ju hända. Och efter vattnet gick så hände det inte mycket på 24 timmar och blev jätte dålig sedan. Fick en hjärnskadat barn pga syresbrist. Legat torrt så länge efter vattnet gick. Skulle aldrig våga åka hem efter att ha blivit igång satt.

  • Anonym (bm)

    Vad är orsaken till igångsättningen? 

    Är det inga medicinska skäl så har man inte bråttom. Efter fulldos Cytotec utan svar, då är det ibland bättre att ta en paus oh börja om. Igångsättning när du inte har mogen tapp, ökar risken för värksvaghet, sugklocka och snitt. Ingen skickas hem utan att säkerställa att barnet mår bra. Min faktiska erfarenhet är däremot att man direkt går vidare till nästa steg, men olika sjukhus kan ha olika riktlinjer.

  • Anonym (Ja)

    Jag fick ballong och värkstimulerande dropp i tre dagar. Sedan blev jag hemskickad. Blev gångsatt igen efter ca en vecka. Blev igångsatt pga att jag inte skulle föda barn över 4 kg pga trångt bäcken och tidigare katastrofsnitt. Dotter vägde 4,2 när hon kom ut med sugklocka.

  • Anonym (Emma)

    En av mina svenska vänner blev igångsatt och sedan hemskickad när inget hände. Fanns inga akuta eller medicinska skäl för igångsättning i hennes fall. Kroppen var helt enkelt inte redo att föda så hon fick komma tillbaka för nytt försök en vecka senare.

    Finns det medicinska skäl är utgångsläget ett annat. Har vattnet gått bör man nog inte åka hem. Nu är jag ingen läkare som uttalar mig om detta, utan enbart en mamma med många barn, och jag hade aldrig åkt hem efter vattenavgång. Det pga riskerna för barnet och dels för infektionsriken. Här i Finland är det standard att man inte får lämna sjukhuset efter vattenavgång pga ovannämnda risker. Även här är det vanligt att mammor blir hemskickade med ny tid för igångsättning om inget händer vid första försöket.

  • Venenum

    Tycker det låter som en underbar plan... Jag har inte fått åka hem utan de har fått ta till alla metoder vilket har lett till dygn av onödig smärta då kroppen inte varit redo och sedan slutat i katastrof snitt. Bättre låta kroppen sköta sitt om man har möjlighet. 


    >> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv
  • Anonym (mor)

    Minns när jag fick dotter nummer två. Åkte in till BB men blev hemskickad........! bara för att en timme senare komma in och föda min unge rekordsnabbt. Tur då att vi bodde en kilometer från sjukhuset.

  • Guapa

    Till mig sa de att jag absolut inte fick lämna sjukhusområdet, trots att inget hänt efter maxdos cytotec. Tre timmar senare satte det plötsligt igång med en smäll och ungen var ute på en timme. 25 timmar totalt tog det. Jag hade dock gått över tiden mer än 1 vecka.

Svar på tråden Hemskickad efter misslyckad igångsättning?