• Tryggheten123456

    8år, flytta med Mamma till USA

    Hej,

    Jag behöver hjälp att se och förstå känslorna ur en 8-årings perspektiv nu när jag och min sambo planerar separera. Vi skiljs i all vänskap men det finns en del att reflektera över innan vi bestämmer hur strukturen skall se ut.. Mamman till barnet är från USA och vi har bott här i Sverige i ganska precis 8 år i samma fasta bostad. Med jämna mellanrum har vi spenderat delar av semestrar i USA så vår dotter även skall få lära känna sin släkt på Mammas sida. Här i Sverige har hon då min släkt där hennes farmor och farfar samt faster är de vi umgås med regelbundet, firar högtider med etc..Min syster har även hon barn så där har vår dotter en kusin på 12år, de har växt upp tillsammans.

    Kruxet;

    Min sambo lider av fibromyalgi och en fotskada hon ådrog sig vilket har gjort livet svårt för henne. Hon har inte lyckats med jobb eller utbildning under vår tid tillsammans och längtan hem till USA är stark.
    Just nu lutar det åt att jag låter min sambo resa hem och ta med sig vår dotter.
    Tillåter jag inte det så vill hon inte resa hem och då är jag rädd att hon kommer må ännu sämre och att det kommer påverka vår dotter negativt.

    Det kan tilläggas att sista 4 åren har varit oerhört tunga i vår relation då varken min sambo eller jag mått bra....det har varit deprimerande, känslolöst med stundvis total apati.

    Jag är mitt i en känslostorm just nu och vill tänka på alla inblandade men har svårt att reda ut begreppen. Hur bör vi tänka här, ur vår dotters perspektiv...för det är väl det viktigaste..eller?

    Tack på förhand

    /T

  • Svar på tråden 8år, flytta med Mamma till USA
  • Meriall

    Kan du inte flytta med till USA då? Även om ni inte är tillsammans. Tänker att dottern kommer ju sakna dig jättemycket om hon och mamman flyttar.

  • Anonym (NYC)

    Men hur ska hon försörja sig och barnet i USA? Var ska de bo, nära föräldrarna eller?

    Jag skulle inte vilja släppa iväg mitt barn mot en så osäker framtid. Låt dottern flytta efter först då bostad och jobb är ordnade.

    Eller så följer ni Merialls förslag och flyttar över alla tre!

    Enligt min personliga erfarenhet är USA ett bra land att bo i om man har bra inkomst, mindre bra annars.

  • EnGladPingvin

    Ur dotterns perspektiv anser jag det viktigt att hon har nära tillgång till båda er föräldrar. Hur ska ni lösa det? Låter även otryggt att flytta med en förälder som mår dåligt. Tänk om hon fortfarande mår dåligt i USA och du då dessutom är långt borta? Jag hade inte gått med på det.

  • Tryggheten123456

    Hej,

    Tusen tack för alla era snabba svar!

    Meriall: Jag har tänkt tanken och rent känslomässigt vet jag inte hur varken jag eller vår dotter kommer reagera vid längre tid isär. Har ett fast jobb här i Sverige med bra inkomst på cykelavstånd som familjen har kunnat leva på dessa år men skulle iofs kanske kunna söka ett liknande jobb i USA. 

    Anonym (NYC): Ja, du har absolut en poäng. Boendet blir nog till en början hos min sambos föräldrar tills de funnit ett eget ställe att bo. Jag antar att det blir jag som får betala underhåll till en början så det fungerar ekonomiskt. Min sambo har satt upp mål och en framtidsplan som verkar sund. Men du har kanske rätt i att hon bör ordna upp saker och ting innan vår dotter flyttar..

    EnGladPingvin: Ja, närheten är ju ett problem...men jag tänker regelbunden Skype eller Facetime kan vara en lösning? Min sambo har inte haft det lätt men jag vill ju ändå tro på att hon kommer landa på fötter...eller är jag naiv?

    Tack alla

    /T

  • Anonym (.)

    Min fru har fibromyalgi. Jag tror din sambo är lite naiv. Usa är ett hårt land att bo i om man är sjuk. Jag bara antar att hon inte har nån stor förmögenhet att falla tillbaka på? Fibromyalgi kan iofs vara från lätt till ganska ordentligt påverkande. Känns som man bör ha en plan b o plan c här gällande den ekonomiska situationen.

    Min fru skulle inte orka med barnen ensam på heltid. Barnen tar ju även energi vilket kanske försämrar hennes möjlighet att finna jobb i usa ytterligare?

    Flytta med hade nog varit bäst för familjen, om du tror du kan få jobb och är villig att lämna Sverige.

    I och för sig så kanske det inte är så stor skillnad att vara sjuk i Sverige eller usa ekonomiskt, min fru är utförsäkrad och får inte en krona från försäkringskassan sedan ett bra tag...

  • Fjäril kär

    Mamman måste ha en fungerande plan innan hon ens packar första resväskan.

    Jag som förälder skulle kräva att hon har ordnat vissa saker först innan jag släpper iväg ett barn. Att båda/dottern måste flytta tillbaka efter ett tag skulle göra mer skada.

    Och varför skulle det vara så fel att bo kvar? Med dig som stöd och avlastning finns det givetvis bättre möjlighet att komma på fötter och eget liv. Hennes förutsättningar för rehabilitering och möjlighet till jobb blir ju faktiskt lite enklare när hon utgår ifrån sig själv.

    Att återkomma efter 8 år till Usa är inte så enkelt. Det låter naivt och tro att dottern kan börja i skolan direkt och sen fixa jobb osv . Det Usa idag är långt ifrån det land hon lämnade.

  • Schack73

    Mamman borde åka dit själv nån månad och se hur det är, om det fungerar att bo med sina föräldrar igen, hur hon mår (om hon blir bättre) och kanske börja leta jobb. Du och dottern är kvar i Sverige och har sommarlov eller liknande.

  • Anonym (L)

    Jag hade aldrig gått med på att min dotter skulle flytta till USA. Jag skulle ju väldigt sällan kunnat träffa henne eller ha en vardag med henne. Förstår inte ens hur du kan överväga det, oavsett hur dåligt barnets mamma mår.

  • Anonym (A)
    EnGladPingvin skrev 2018-05-24 16:02:46 följande:
    Ur dotterns perspektiv anser jag det viktigt att hon har nära tillgång till båda er föräldrar. Hur ska ni lösa det? Låter även otryggt att flytta med en förälder som mår dåligt. Tänk om hon fortfarande mår dåligt i USA och du då dessutom är långt borta? Jag hade inte gått med på det.
    Instämmer
  • Anonym (Cecilia)

    Att dottern stannar hos dig - varför är inte ens det ett alternativ du nämner?

Svar på tråden 8år, flytta med Mamma till USA