• Äldre 26 May 07:36
    1067 visningar
    3 svar
    3
    1067

    Antikroppar, orsak till MA?

    Hej!

    Jag hoppas någon kan ge mig lite klarhet i detta då jag fortfarande bearbetar mitt MA. Vi kan väl börja med min första graviditet (eller andra om det spelar någon roll, gjorde en abort i unga år).

    Med första barnet fick jag reda på att jag som hade negativ blodgrupp väntade ett barn med positiv blodgrupp. Jag fick sprutor med immunoglobulin, både under grav. och efter fl. Och detta trodde jag var för att jag INTE SKULLE BILDA ANTIKROPPAR TILL NÄSTA GRAVIDITET.

    Men nästa gång lyckan slog oss så slutade det dock dåligt. Jag fick reda att barnets hjärta hade slutat slå i v.13 (hjärtat hade alltså kommit igång men slutat efter några veckor). Jag fick hjälp att få ut det med Cytotec och förlorade mycket blod. En läkare var inne hos mig flera gånger och bad vid ett tillfälle en BM i rummet att besälla upp några påsar blod;

    -"För vi har väl hennes blodgrupp?", frågade han.

    -"Ja men det var något speciellt med det, det fanns antikroppar i det", svarade barnmorskan.

    Den där kommentaren har gått och hemsökt mig, jag som trodde att jag INTE skulle utvecklat antikroppar från förra grav., men jag kanske har missuppfattat grejen? Nu är jag såklart jätteorolig att det skulle vara en anledning till att vårt foster dog. Tänkte ta denna frågan med min gynläkare nästa gång men han befinner sig i ett annat län och har inte tillgång till mina journaler.

    Skulle jag gått på tidigare kontroller för att ha undvikit detta (så jag vet till nästa gång med?), mina prover skulle inte tas förrens på inskrivningen i v.15 vilket jag tycker är sent. Eller är detta med antikropparna något jag skruvat upp mig på, och inte alls en anledning till ett MA?

    Tacksam för alla erfarenheter och goda råd

  • Svar på tråden Antikroppar, orsak till MA?
  • Äldre 26 May 08:33
    #2
    any87 skrev 2018-05-26 07:49:35 följande:

    Hej! Jag är också rh neg och fick 2 ma och några tidiga mf. Nu är jag i v 15 och barnet är rh positiv. Jag tog alla blodprov i v 11 och det fanns inga antikroppar då, men jag hade pratat med min läkare och frågat vad skulle hända om antikroppar fanns, han sa att det ända som skulle hända är att jag skulle bli sjuk, detta skulle alltså inte leda till mf.

    Jag vet vad du går igenom och det är verkligen hemskt, men försök att fokusera på framtiden och gå vidare. Styrkekramar till dig!


    Okej tack för svaret! Hemskt att ha så många i bagaget, det är verkligen tufft :( Jaha, jag har fått för mig att det är barnets blod som antikropparna angriper men då har jag fattat fel då. Hoppas det går lättare nästa gång, ska nog ändå be om snabbare prover nästa gång!
  • Äldre 27 May 17:55
    #3

    Puff!

Svar på tråden Antikroppar, orsak till MA?