• Anonym (Pillret)

    Börja med Cerazette! Hjälp!

    Tanken är att jag ska börja med Cerazette vid nästa mens. Men funderar lite på hur det blir med mensen då. Blir mensen längre än vanligt eller blöder man kortare? Det är nämligen så att jag har ett distansförhållande och ska träffa min kille 1 vecka efter mensen. Vet inte om jag vågar att börja med Cerazette om mensen blir långvarig. Eller ska jag rentav börja med Cerazette 1 vecka INNAN mens för att slippa få mens?

    Någon som vet??

  • Svar på tråden Börja med Cerazette! Hjälp!
  • Anonym (L)
    Anonym (Pillret) skrev 2018-05-26 22:44:57 följande:

    Tanken är att jag ska börja med Cerazette vid nästa mens. Men funderar lite på hur det blir med mensen då. Blir mensen längre än vanligt eller blöder man kortare? Det är nämligen så att jag har ett distansförhållande och ska träffa min kille 1 vecka efter mensen. Vet inte om jag vågar att börja med Cerazette om mensen blir långvarig. Eller ska jag rentav börja med Cerazette 1 vecka INNAN mens för att slippa få mens?

    Någon som vet??


    Egentligen kan man börja med Cerazette precis när som helst, man måste inte vänta tills nästa mens. Anledningen att man säger så är för att man ska bli skyddad snabbare och säkrare - om du börjar ta Cerazette när du får mens så är du ju redan "skyddad" just då, eftersom du inte blir gravid under tiden du har mens och det tar ca 1 vecka för Cerazette att kicka in med fullskydd. Så du kan egentligen börja med de redan nu.

    Hur din mens kommer bli är jättesvårt att säga däremot, för olika människor reagerar olika. Så fort jag börjar äta Cerazette försvinner min mens direkt, andra kan få lite oregelbundna blödningar - en period eller konstant, andra får en längre mens först eller en kortare. Så det går tyvärr inte att säga riktigt.
  • Carambolan

    När jag började med Cerazette blödde jag lite mer än en månad i streck. Sen försvann mensen helt i två år.

  • Anonym (Pillret)
    Anonym (Cxx) skrev 2018-05-26 23:23:28 följande:

    Har inte cerazette bytt namn till amorest?


    Det tror jag inte! Det du nämner innehållet väl östrogen? Vilket inte Cerazette gör.
  • Anonym (Pillret)
    Carambolan skrev 2018-05-26 23:01:20 följande:

    När jag började med Cerazette blödde jag lite mer än en månad i streck. Sen försvann mensen helt i två år.


    Låter ju som en liten jobbig start, men vad skönt att slippa det sen :)
  • Anonym (Pillret)
    Anonym (L) skrev 2018-05-26 22:53:45 följande:

    Egentligen kan man börja med Cerazette precis när som helst, man måste inte vänta tills nästa mens. Anledningen att man säger så är för att man ska bli skyddad snabbare och säkrare - om du börjar ta Cerazette när du får mens så är du ju redan "skyddad" just då, eftersom du inte blir gravid under tiden du har mens och det tar ca 1 vecka för Cerazette att kicka in med fullskydd. Så du kan egentligen börja med de redan nu.

    Hur din mens kommer bli är jättesvårt att säga däremot, för olika människor reagerar olika. Så fort jag börjar äta Cerazette försvinner min mens direkt, andra kan få lite oregelbundna blödningar - en period eller konstant, andra får en längre mens först eller en kortare. Så det går tyvärr inte att säga riktigt.


    Tack för ditt utförliga svar :)

    Ja, av de två svaren jag fått här så har det ju varit olika, så verkar ju inte gå att veta hur det blir. Får fundera lite på hur jag ska göra helt enkelt och tänka på hur olika scenarion kan se ut.
  • Anonym (L)
    Anonym (Cxx) skrev 2018-05-26 23:23:28 följande:

    Har inte cerazette bytt namn till amorest?


    Nej, det är en helt annan sort, alltså inte ens likadant piller.
  • Anonym (L)
    Anonym (Pillret) skrev 2018-05-26 23:30:45 följande:
    Tack för ditt utförliga svar :)

    Ja, av de två svaren jag fått här så har det ju varit olika, så verkar ju inte gå att veta hur det blir. Får fundera lite på hur jag ska göra helt enkelt och tänka på hur olika scenarion kan se ut.
    Om du inte vill chansa så kan du ju vänta med att börja med Cerazette tills efter ni träffats, visserligen får ni köra kondom då, men då kan du ju känna dig mer säker på att inte ha blödningar under tiden. Tills nästa gång ni ses så har dina blödningar förmodligen rätat ut sig lite :)
  • IsDimma

    Jag blödde konstant i tre månader när jag började med dom. Sen efter det blödde jag typ två dagar av tre ytterligare en månad. Sen slutade jag med dessa tabletter (fick bortsett från mens typ jämnt också nästan alla biverkningar man kan få).

  • Anonym (GB)

    När jag började med cerazette hade jag småblödningar ganska länge av och till i kanske två månader.
    Sedan slutade det och jag hade ingen mens alls efter det, väldigt skönt.

  • Arpe86

    När jag övergick från Yasmin till Cerazette för 4 år sedan (pga högt blodtryck) upphörde blödningarna samt magvärk, mådde allmänt bra faktiskt!

    Dock mindre sexlust och jag upplevde det som att brösten blev mindre?!

Svar på tråden Börja med Cerazette! Hjälp!