• Anonym (Ts)

    Rädd ensam hemma på natten?

    Maken och jag letar, och längtar efter, hus. Vi har en 4-årig dotter.

    Jag har dock insett att jag nog kommer att tycka det är lite obehagligt att vara ensam vuxen hemma på natten om min man är på arbetsresor eller liknande. Känns mycket tryggare i en lägenhet på tredje våningen med två portar och en ytterdörr. I en villa är det bara att ta sönder en ruta och gå in.

    Ni som bor i villa, känner ni er trygga på natten? Har ni larm, ökar det trygghetskänslan?

  • Svar på tråden Rädd ensam hemma på natten?
  • Anonym (Lisa)

    Jag kunde tycka det var lite läskigt i början men har nu vant mig, har ju grannar i husen bredvid. Har även larm och kameror uppsatta både ute och inne.

    När jag bodde i lägenhet var det ju inbrott i huset lite då och då (bodde i Aspudden i Sthlm så inget superdåligt område) och i efterhand känns det iaf som att det rörde sig fler skumma typer i huset än vad det rör sig folk på min tomt.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Lisa) skrev 2018-05-28 14:17:13 följande:

    Jag kunde tycka det var lite läskigt i början men har nu vant mig, har ju grannar i husen bredvid. Har även larm och kameror uppsatta både ute och inne.

    När jag bodde i lägenhet var det ju inbrott i huset lite då och då (bodde i Aspudden i Sthlm så inget superdåligt område) och i efterhand känns det iaf som att det rörde sig fler skumma typer i huset än vad det rör sig folk på min tomt.


    Ja, det har du nog rätt i. Men definitivt larm! Känns som ett måste.
  • Anonym (Sara)

    Jag skulle nog också tycka det var lite obehagligt att vara ensam om nätterna i en villa som inte har några närliggande hus brevid. Men det finns ju villor som står tätt intill varandra (några få meters avstånd bara) och i en sådan villa skulle jag nog kunna tänka mig att bo i.

  • Anonym (Hm)

    Vi har larm, dom är här på ett kick om det behövs.

  • taquine

    Aldrig tänkt så, bor i hus , är särbo och har vuxna barn som har sitt liv.. Tänd lampor, sätt på TVn , ha en bra bok att läsa, eller sitta på detta forum kanske ;) Bor du i ett ok område så händer det väl sällan något, jag glömmer ofta att låsa ytterdörr  och stänga både fönster och altandörr.


    Goodness me
  • cosinus

    Inget larm, sover gott ändå.

    Har grannar nära dock.

    Det enda jag har svårt för är att lämna dörren öppen och somna (händer ibland om mannen varit ute sent och inte haft med nycklar).

  • Mandel

    Bor visserligen på landsbygden, men är inte ett dugg rädd.
    Har inget larm heller.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Tecum
    Mandel skrev 2018-05-28 14:31:52 följande:
    Bor visserligen på landsbygden, men är inte ett dugg rädd.
    Har inget larm heller.
    Bor också på landsbygden men känner inga kvinnor som är rädda för att vara ensamma på kvällar och nätter.
  • Anonym (Vera)

    Är uppväxt i hus och har mest bott i hus i vuxen ålder också. Är aldrig rädd.

  • Anonym (WOFF)

    Skaffa en rörelsedetektor som är kopplad till hundskall. 
    Det finns inte en jävel som går in där det finns en hund, det finns lättare ställen i så fall. 
    Eller köp en eller två stora hundar, förutsatt att ni är beredda att ta väl hand om dom förstås. 

  • Anonym (Lägenhet)

    Kvinnor som bor ensamma i lägenhet är inte lika rädda?

  • Anonym (tvillingmamma)

    Vi bor i villa och jag har aldrig känt så. Men vi bor i ett bra område, har nära grannar och larm. Så det beror mycket på var man bor, hur nära det är till grannarna mm. Det finns områden jag definitivt inte skulle känna mig trygg i. Men tänk på hur många barnfamiljer som bor i villor eller radhus ts. Verkar funka för de flesta.

  • fornminne

    När jag bodde i en lägenhet i ett sunkigt område, kände jag mig ofta otrygg, trots att jag bodde tre trappor upp. Mycket konstigt folk där. Gäng som härjade på gatan utanför, påverkade personer som ryckte i ens ytterdörr mitt i natten. Varje gång jag kom till sommarstugan slappnade jag av, även när jag sov ensam där. Lugnt område, trevliga grannar och många permanentboende runt omkring. Kände mig aldrig otrygg där, trots att jag rent logiskt borde ha känt mig tryggare i min lägenhet på tredje våningen. Tack och lov bor jag inte kvar, men sommarstugan finns kvar. Har funderat på att flytta dit permanent. Lägenhet i stan, med allt fler otrygga områden, ger jag inte mycket för.

  • Glinda från Oz

    Jag bor i lägenhet längst ner med utsikt över skogen, alltså ser ingen om någon bryter sig in. Jag har haft inbrott en gång (jag var inte hemma) Det var obehagligt precis efteråt men man kommer över det snabbt eller jag gjorde i alla fall.

    Säkerhetsklassade lås på fönstren är jättebra och absolut värt pengarna.

Svar på tråden Rädd ensam hemma på natten?