• Anonym (????????)

    Panik! Hjälp!

    Hej folket! Jag behöver verkligen råd och hjälp nu, igår hade jag sex med min kille, första gången för båda oss.. vi hade oskyddat sex och han drog ut den innan han kom, men han är osäker och jag är också det! Jag köpte ett akut p-piller och tog det idag. Jag har haft ont i magen och fått ömma bröst efter det, det va ju ändå en dag sedan. Jag har googlat och läst och jag är jätte jätte rädd vi är ändå unga båda två.. dessutom så hoppas jag på att få min mens snart jag borde få den när som helst men är rädd över att jag har blivit gravid.. jag kan knappt sova för att jag tänker så sjukt mycket.. snälla kom gärna med råd och hjälp och förklaring för jag känner atg jag behöver det! Är superduper orolig över detta!???? Fick ganska ömma bröst bara några timmar efter.. tack på förhand!!??????

  • Svar på tråden Panik! Hjälp!
  • Anonym (Kajsa)

    Om du tagit dagen-efter-piller så lär det vara lugnt.

    Men ha aldrig sex oskyddat! Så svårt är det inte att skaffa kondomer. Brukar finns gratis på ungdomsmottagningen. Tycker ni att de är krångliga får ni helt enkelt öva. Att avbryta samlaget är inte ett dugg säkert, det kan finnas spermier även innan killen kommer, det var på det sättet jag fick barn.

  • Anonym (b)

    Precis som tidigare skrivet, har du tagit dagen efter piller så lär det vara lugnt! Men det är inget bra alternativ för att undvika graviditet, använd gärna p-piller eller annat sånt i förebyggande syfte om ni tänkt vara sexuellt aktiva och/eller kondom, det finns inget som är 100% säkert men det är bättre att ha skyddat sig innan samlag med det som ändå finns än att springa till apoteket i panik efter varje gång ni ligger. Att du känner av symptom som man kan relatera till när man är gravid beror troligtvis antingen på att du snart ska få din mens eller för att du stressar upp dig och känner efter för mycket. Tänk på att om du är stressad över att du väntar på mens så kan den bli försenad eller till och med utebli så försök att inte stressa över detta. Känner du ändå total panik så gå till um eller mvc. Alternativt om du inte vill besöka en mottagning kan du ringa 1177 för sjukvårdsrådgivning och du kan välja att vara anonym även om de ofta ber om personnummer. 

  • Utvandraren2

    Om du tog ett dagen efter piller är det troligtvis ingen fara. Men utsätt dig inte för den stressen du känner nu igen! Jag och min man hade inte slarvat en enda gång på 16 år, vi var båda superdisciplinerade med skydd. När vi skulle bli gravida tog det ETT försök. Det var det första oskyddade vi nånsin haft.

  • Anonym (E)

    TS. Om du ska få mens när som helst så är det troligtvis det som är orsaken till de ömma brösten. 

  • Anonym (????????)

    Hm tack för svaren! Ja jag har fått en tid bokad på ungdomsmottagningen så förhoppningsvis så är det inte något.. jag har ringt runt och pratat och allt sådant. Men jag ska försöka att inte tänka så mycket på det för att troligtvis så är det ingenting då jag tog akut p-piller och sånt.

Svar på tråden Panik! Hjälp!