Inlägg från: Anonym (sol) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sol)

    Hur adopterar man bort barn i Sverige?

    Anonym (Mamma) skrev 2018-05-31 23:21:05 följande:

    Snälla, vi behöver hjälp!

    Jag har varit ensam med min son sen jag blev gravid. Det har varit en uppförsbacke sen dess. Han är nu snart 8 år och kommer sannolikt bli diagnostiserad med autism och adhd. Han klarar inte skolan men de säger att han är intelligent.

    Han måste dock få mer hjälp. Hjälp jag inte kan ge honom.

    Jag har sökt familjehem/kontaktfamilj/avlastning men just blivit nekad.

    Min nästsista utväg är att adoptera bort honom men jag kan inte hitta information om hur man gör i Sverige. Socialtjänsten sa att det var via familjerätten. Kan det stämma?

    Jag har mailat dem med inte fått svar.

    Varför jag har bråttom:

    Min son får börja andra klass men han kommer behöva en närvarande vuxen med sig i skolan och hela tiden hemma efteråt.

    Det är viktigt att han får behandling och stöd nu innan det är för sent. Om en väntar kan problemen bli större eller svårare säger de.

    Min son kan fungera i samhället om han får hjälp så snart som möjligt.

    Som ensamstående kan jag inte tidsmässigt eller ekonomiskt räcka till längre.

    Jag vänder mig till dig/er som har erfarenhet eller känner en familj som kan ta hand om honom.

    Jag förstår att detta väcker många känslor hos er som lever i delat föräldraskap och/eller har friska barn. Ni kommer inte förstå denna frustration och desperation. Var tacksamma för det och håll ert hat för er själva. Jag försöker så gott det går men det bästa för min son är en familj som kan ta hand om honom. Han förtjänar det.


    Vad tufft du verkar ha det. Känner igen mig då min systerson har grav ADHD. Jag undrar går det inte att få assistent för honom? Antingen i skolan eller 24-7. I dagens samhälle måste man ligga på myndigheterna för att få hjälp. Kolla med skolan, gå till skolsköterskan kanske dem kan hjälpa dig? Finns det någon far eller morförälder som kan tänka sig att  backa upp dig när du nu behöver hjälp?
Svar på tråden Hur adopterar man bort barn i Sverige?