• Evemarlun

    Igångsättning

    Skrev ett tidigare inlägg om att jag misstänkte att jag sipprade fostervatten och det visade sig att jag gjorde det.

    Ska vara hos barnmorska imorgon klockan 08.40 för en vaginal undersökning och sedan samtal om igångsättning.

    Finns det någon här som blivit igångsatt och kan berätta hur det går till?

    Åker man hem emellan? Eller är det så att jag får åka in imorgon 08.40 och kommer inte hem förrän jag fött? Vilka metoder finns?

    Så jävla nervös!!! ????????

  • Svar på tråden Igångsättning
  • Moorii

    Oj, vad spännande! Det där är nog olika hur de gör. Kanske får du en dag och tid för igångsättning eller så kanske blir det samma dag, beror nog mycket på vad undersökningen visar. Jag åkte in på bf+12 när jag väntade sonen, för lite fostervatten upptäcktes och jag blev lovad igångsättning dagen därpå, men fick ändå stanna över natten för observation.

    En igångsättning kan också se helt olika ut. Jag var helt omogen när jag sattes igång och fick därför börja med cytotec för att utplåna tappen, det tog många timmar, ca 16. Sedan när tappen var utplånad fick jag värkstimulerande och då tog det ca 15 timmar från att de började med det tills sonen var ute. Är du redan öppen lite och har utplånad tapp blir förloppet antagligen kortare. Finns olika metoder för att sätta igång, men gissar att du kommer bli väl informerad om alla dessa på mötet imorgon och hon kan nog säga mer om vilken som passar dig efter undersökningen också. Lycka till! Uppdatera gärna om hur det går :)

Svar på tråden Igångsättning