• Äldre 1 Jun 23:25
    7720 visningar
    14 svar
    14
    7720

    Engelska skolan

    Mina barn har fått plats på engelska skolan i höst. Velar fram och tillbaka om vi ska byta eller gå kvar och vill gärn ha input. Ena barnet har nu en bra klass, trivs och tar skolan seriöst. Andra barnet har bra kompisar (2-3st i klassen) umgås inte så mycket med de andra i klassen, har haft det stökigt med många lärarbyten och stökiga barn runtomkring. Tar inte skolan så seriöst men har lätt att lära. Båda barnen har gått från att vilja byta (nytt, spännande, lära sig engelska) till att inte vilja byta. Nu säger de att jag kan bestämma och att de tycker att båda alternativen är lika bra. Hur ska jag resonera?

  • Svar på tråden Engelska skolan
  • Äldre 2 Jun 12:03
    #2

    Tack för svar. Behöver inte göra samma för båda barnen men de har svårt att se sig själva i olika skolor. Tror att de kan få plats på sin gamla skola om vi byter men ev hamnar de då i andra klasser. Vilket vi inte vill då de andra klasserna inte fungerar. Tackar vi nej till engelska skolan så har vi tackat nej och kommer inte ha någon rimlig chans att få plats igen. Det är väl eg det enda som talar för byte just nu. Men så svårt. Ena barnets klass är det många som bytet från till olika skolor inför nästa termin och då blir det än mer osäkert hur den klassen blir.

  • Äldre 3 Jun 22:09
    #3

    Någon mer? Byta eller inte byta det är frågan :)

  • Äldre 5 Jun 16:09
    #5
    Uppåt skrev 2018-06-04 15:48:39 följande:

    Hej

    En bekant till mig är kurator eller har varit det inom

    Skolvärlden i många år. Hennes i ställning är att det sociala är absolut viktigast. . Funkar det ska man kanske inte rycka upp barnen om man känner osäkerhet. Men svårt vi har tackat ja men jag är fortfarande vankelmodig


    Så ni sitter typ i samma sits som oss? Ju mer jag tänker på det ju mer känns det som att mina barn får vara kvar i sin nuvarande skola
  • Äldre 15 Jun 19:41
    #7
    Uppåt skrev 2018-06-15 16:28:49 följande:

    Hur gjorde du Snöblask?


    Tackade nej.
  • Äldre 12 Sep 08:51
    #11
    Uppåt skrev 2018-06-15 16:28:49 följande:

    Hur gjorde du Snöblask?


    efter mycket om och men så började de båda i engelska skolan (de ville gärna börja) Så nu har de gått ett par veckor och hittills trivs de mycket bra, högre krav

    än förra skolan men ordning och reda och många nya kompisar.
  • Äldre 12 Sep 08:52
    #12
    PH76 skrev 2018-09-03 14:09:45 följande:

    Trisst att höra

    Trist att höra, dom har ett jättebra rykte i Täby.


    Nu började inte mina barn i Täby men de träffade en ny kompis i somras som gick där och efter det blev de supertaggade och började på IES
  • Tue 7 Jul 2020 22:29
    #14
    Vet hur det känns skrev 2020-07-07 08:57:53 följande:

    Hur går det nu? Trivs dina barn? Vi står i exakt samma sits som du gjorde. Min dotter har fått plats på engelska skolan samt hagabergskolan (som nu även har högstadium) vi är så osäkra på vad vi ska göra. Dottern är inställd på engelska skolan men jag är så nervös för det dåliga ryktet som dom nu har. Stämmer ens det?


    Här har inte engelska skolan dåligt rykte utan det är den mest populära skolan i vår kommun. Nu har mina barn gått i två år och det är både ris o ros. Skolan är bra, de lär sig mycket. Jag upplever att det är tuffare än på den skolan de gick på tidigare. Högre krav. Mer läxor. Läsa kemi på engelska är svårt och jag är begränsad i att hjälpa dem. Men de har lärt sig massa. Efter några månader tyckte de själv att det varit lekskola på förra skolan. Men visst kan de vara avundsjuka på kompisarna som har det lättare på den kommunala skolan, som får gå till affären på rasten, har håltimmar osv Engelska skolan har mycket regler. Mina barn är lugna och skötsamma och har inga problem med reglerna men vissa barn tycker jag far illa av detta. Det är straff och no mercy (typ) om man missköter sig det minsta. Rektorn blir inblandad i allt (vi har en bra rektor men jag kan uppleva vid mindre incidenter att det känns onödigt). Det barnen tycker minst om är att de byter klass varje år. Det gör att det inte skapats djupare relationer och mina barn hänger inte med klasskamrater på fritiden utan enbart sina gamla kompisar.
Svar på tråden Engelska skolan