• Anonym (Qwdd)
    Äldre 4 Jun 08:07
    2027 visningar
    3 svar
    3
    2027

    Lurar jag mig själv om jag känner att jag vill leva ensam?

    Alltid när jag hamnar i ett förhållande med någon så tänker jag ofta på att lämna det. I den situationen väger jag oftast fördelarna med att vara singel som tyngre. Då kan jag resa när jag vill, köpa det här och det här, göra det ena och det andra och ligga runt med andra partners. Tror att jag är emotionellt monogam men sexuellt polygam. Det emotionella tillfredsställs oftast genom vänskap och det sexuella ja med att ligga runt vilket i sig ger en spänning och upphetsning till tillvaron.

    Frågan är då hur länge vill man egentligen hålla på så? Kommer man ångea sig när man är grå och äldre? Eller är det lika skönt att leva själv då om man är lagd åt det här hållet?

  • Svar på tråden Lurar jag mig själv om jag känner att jag vill leva ensam?
  • Anonym (Ingen aning)
    Äldre 4 Jun 08:43
    #1
    +1

    Jadu, säg den som sitter med facit på hand. Känns som att vi troligtvis är rätt lika du och jag, men har alltid hittills själv valt förhållanden. Långa sådana med. Kväver de missnöjeskänslorna jag vet inte är legitima och allt det runt att vilja kunna göra som jag vill på det sexuella planet. I efterhand så kan jag väl se att det kanske inte alltid varit det bästa för mig att just göra så, men samtidigt så befinner jag mig i en situation just nu i livet som jag inte skulle vilja byta mot någonting annat. Allt det jag tidigare gjort i livet har ju lett mig hit. Men vist vore det enklare att vara själv, det känner jag ju, men ja, jag skulle inte önska bort min sambo då jag älskar honom och vi trivs bra i hop. Men jag kan ju säga att skulle detta förhållande ta slut av någon anledning så kommer jag nog leva själv sen under lång tid. Har svårt att se mig i ett läge där jag skulle känna att det vore värt det, att anpassa mig och kompromissa med mig själv igen, för att kunna få ett förhållande till att fungera. Jag måste ju liksom alltid vara den som står tillbaka, framförallt på det sexuella planet. Har haft öppet förhållande tidigare med andra, men tro fan att det ändå alltid visat sig att den andre inte kan hantera det.... Är inte jag som propsat på öppet förhållande i dom fallen.

    Spontant känns det som att nej, jag kommer inte vilja investera mig själv i ett förhållande igen, det kräver för mycket energi och hur ska man kunna veta att den där nya partnern isf är värt besväret? Förut såg jag det nästan som en självklarhet att det var eftersträvansvärt att hitta någon att bli kär i och bli tillsammans med, flytta ihop och vara ett par, numera lutar det mer åt det andra hållet. Vill inte ha barn heller så jag förutsätter att jag kommer bli "ensam" på ålderns höst, men helt ärligt så känner jag just nu att det inte bekommer mig så mycket. Jag trivs i mitt eget sällskap och det finns ju faktiskt fullt med andra människor på planeten, så så länge man odlar sina intressen och hobbys, bör man rimligen kunna undvika att bli isolerad men även finna nya bekantskaper och vänner. Är kvinna, 30 år.

    Av någon anledning kommer jag att tänka på min 70 åriga granne, är inne och fikar hos henne ibland. Vi bor båda på glesbygden, så här är väldigt lugnt och fridfullt. Hon har en gubbe som bor på annan ort, mer ett villakvarter, massor med grannar och aktivitet. Min kära granne beklagade sig över hur gubben hennes avskyr att spendera tid i hennes hus. Det är för "dött" här enligt honom förklarade hon, medan hon då i sin tur älskar lugnet och ensamheten. Min granne är nästan aldrig hemma nu för tiden ska jag tillägga. Där satt jag vid hennes köksbord och tänkte "fan heller" att vara 70 år och fortfarande vara den som måste kompromissa och anpassa sig?! Nej tack.

  • Anonym (Vad skulle­)
    Sun 25 Jul 2021 08:04
    #2

    Vad skulle vara fördelarna med att leva själv?

  • Anonym (Qwdd) Trådstartaren
    Sat 31 Jul 2021 22:40
    #3
    Anonym (Vad skulle) skrev 2021-07-25 08:04:04 följande:

    Vad skulle vara fördelarna med att leva själv?


    Du bestämmer allt själv, ingenting är en kompromiss, du är mera fri, för att nämna några enstaka saker.
Svar på tråden Lurar jag mig själv om jag känner att jag vill leva ensam?